Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Ulf80
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Ulf80 »

Är i färd med att öppna 8 st Video8-kassetter för att reparera band som har gått av. Skruvarna har pyttesmå kryss-skallar. Har ingen aning om vad de har för standard, JIS eller Philips eller något annat eftersom jag aldrig lyckats lära mig att se skillnad på dem. Vad jag däremot vet är att den minsta mejseln i en sats från kedjan som har med bilar att göra pajar huvudet vid första försöket. Beror nog delvis på att mejseln är snäppet för stor för skruvkryssset. Men det är ena riktiga skitmejslar också, man märker att de har deformerats av belastningen från att lossa andra skruvar. Efterlyser alltså tips på riktigt små och högkvalitativa elektronikmejslar.
Tack på förhand!
Skärmavbild 2024-05-24 kl. 14.09.14.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har en sån här sats ifrån Wera som jag är nöjd med:
https://www.clasohlson.com/se/Wera-ESD- ... /p/40-8350
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1345
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Fortran »

Wiha är också bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33072
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här kvalificerar förstås inte in, men jag fick den som "bonus" när jag beställde en transformator från tyska roehrentechnik. Den är väldigt kinesisk men har fungerat klockrent de år jag använt den.

Typ sån här på AliX: https://www.aliexpress.com/item/1005005566630120.html
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 457
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av petertub »

Ulf80 skrev: 24 maj 2024, 14:22:04 Är i färd med att öppna 8 st Video8-kassetter för att reparera band som har gått av. Skruvarna har pyttesmå kryss-skallar. Har ingen aning om vad de har för standard, JIS eller Philips eller något annat eftersom jag aldrig lyckats lära mig att se skillnad på dem. Vad jag däremot vet är att den minsta mejseln i en sats från kedjan som har med bilar att göra pajar huvudet vid första försöket. Beror nog delvis på att mejseln är snäppet för stor för skruvkryssset. Men det är ena riktiga skitmejslar också, man märker att de har deformerats av belastningen från att lossa andra skruvar. Efterlyser alltså tips på riktigt små och högkvalitativa elektronikmejslar.
Tack på förhand!

Skärmavbild 2024-05-24 kl. 14.09.14.png
S.k. urmakarskruvmejel, finns på många ställen t.ex. : https://www.conrad.se/sv/p/bernstein-to ... 95724.html
thomas_gbg
Inlägg: 134
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av thomas_gbg »

Jag hade gått på en 4 mm bitssats så du kan välja den bitsen som passar exakt då det är viktigt med små skruvar. Finns massor av bra på Biltema t.ex. Dom där små urmakarmejslarna är inget vidare att hålla i då man behöver tryck på skruven.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2330
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Jonaz »

Wera eller wiha :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Glenn »

Jag säger också Wiha eller Wera, jag föredrar Wiha när det gäller instrumentmejslar men wera duger.

Viktigast av allt är ju dock att ha rätt typ och storlek.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14259
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av swesysmgr »

Säger som många andra, Wera eller Wiha, värda varenda krona.

Wiha kan du köpa i enstyck på Hornbach, PH000 är minsta storleken. Mät spårets bredd m.m. med skjutmått, borde gå att få fram vilket det faktiskt är.
Wiha PH000.jpg
https://www.hornbach.se/p/skruvmejsel-w ... /10010400/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Små kryssmejslar av hög kvalitet, rekommendation?

Inlägg av Glenn »

Iaf förut var det mycket fördelaktigt att köpa kiten, jag har flera gånger gått igenom verktyg och kompletterat på jobbet, och ofta var det billigare att köpa ett kit med typ fem mejslar än att köpa tre löst.

..Det gäller ju iofs även typ bahco-ergo och liknande, finns nån låda på jobbet med en massa nya ergo PZ1 och liknande man aldrig använder, men man köpte ju kiten frö det avr billigare än att köpa löst, även med de man aldrig använder borträknade.
Skriv svar