Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
cinc
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av cinc »

Jag har en bekant som jobbar med "doftisar" till bilar och liknande.
Dom har en modell som heter "New car".
Det kanske har varit en sådan i din bil?
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Tråkigare upptäckt idag, när jag lyfte bilen i annat syfte märker jag detta:
Bild

Nästan hål, det måste svetsas fast jag vet inte hur akut det är. Jag måste förmodligen ta bort sätet och mattan inuti och svetsa ovanifrån, blir ett jäkla jobb att täcka in allting. Men förmodligen lättare att göra det ovanifrån än ligga på rygg.

Jag har nu linoljat det tillsvidare och sen kletat på svart rostskyddsmassa. Känner inte för att tackla detta direkt.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Aj, synd.

Minns inte om det redan diskuterats i denna tråd (eller kanske Teknikerns Duettrenoveringstråd?), men: Rostkonverterare eller rostlösare, kan det vara vettigt här åtminstone tillfälligt (om det inte blivit för tunt)?
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det har gått för långt för det tyvärr det måste svetsas
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av mcrj »

Lider lite med dig men du ger inte upp. :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Låset till bältet har slutat funka. Så jag har plockat bort låset. Krävde att förarstolen plockades bort. Muttern till låset satt dåligt till, jag måste böja undan bromsvajern och ena fästet för centerkonsolen för att slippa åt.

Passar på att städa då jag har ut förarstolen. Det är skönt att kunna dammsuga med centraldammsugaren ur huset. Tyst och skönt när man jobbar.

Bild

Bild

Bild

Jag passade på att fota under mattan när jag hade bort stolen också, fick en bild där jag kunde se området som behöver svetsas. Jag kommer förmodligen avvakta med det tills slutet av Juni då jag får semester.

Bild

Fråga, är det bromsledningarna till vänster? Går bränsleledningen också genom kupén nånstans?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Knapapst broms iaf, låter osannolikt att bränslet skulle gå i kupen heller tycker jag.

Hade det varit en hade jag gissat på spolarvätska till bakrutan, men två ?
norlin
Inlägg: 453
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av norlin »

Saab har haft bränsleledningat i kupén, osäker på vilka modeller och år.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har googlat runt och det bör bara bränslet, ena är returledningen. Bromsrören går också på insidan.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Tankade nästan fullt i morse och efter bilen stått ett tag kände jag bensinlukt i kupén. Jag har alltså inte lyckats få den där förbannade bensinpumpen att täta trots jag bytte tätning. Ska kolla igen snart hur det luktar men det bådar ju inte gott.

Jag har inte tankat fullt på ett bra tag då jag ville se om 50€ i veckan räckte till att köra runt på (mer eller mindre jo) men tidigare hade det luktat bensin så fort den gick över halvfull vilket den klarade efter jag gjorde om tätningen, så litet bättre men inte som det ska vara. Gud va jobbigt det ska vara att få den här pumpen installerad bra.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ingen egentlig uppdatering men en mindre milstolpe, snart kommer de stora 300,000 dock
Bild

Då känns det som man borde ha ur motorn för genomgång. Nya lager på vevaxel och sånt, kanske nya kolvringar. Nya packningar, ny kedja till kamaxeln. Så är den redo för 300,000km till.

Växellådan behöver säkert också service men inte säker jag vågar på det själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Visst kan man ta isär och kolla skick, men 30k är ju ingenting för en motor om den är välskött, i synnerhet inte för lagren.

Jag har f.ö en 9-5 som gått 47k mil med original motor, och det är ju en försämrad (hållbarhetsmässigt) motor jämfört med de äldre.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nä men man vet ju aldrig och tänker hellre preventiv skötsel under en vinter då bilen ändå står och slumrar än att nånting händer under sommaren då man vill köra. Sen läcker det runt diverse packningar och sånt som också bäst åtgärdas. Men jag kör runt 7000km i året så det blir nog inte före 2027 i den takten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Ja, exempelvis vevaxeltätningarna är ju en klassiker att dom blir dåliga och börjar läcka olja, iaf i B2x5 men det gäller nog tidigare motorer med, i synnerhet tråkigt om den bakom kopplinngen rasar. (Fast just OG900 har ju en helt annan anslutning mot växellådan)
Skriv svar