Felsökningskort brandlarmskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av SueCia »

Har ett kretskort som fått äta åska, känns som jag är så nära att fixa det men ändå inte..

Kortet var stendött när jag började pilla med det.

Nu har jag 12V ut på larmslingan och larmslingan reagerar på skillnaden mellan avbrott och 4700 Ohm (4700 Ohm är normal drift). Vid avbrott tänds gul lampa och tekn. fel utgången aktiveras.
Däremot när jag försöker simulera brandlarm med 470 ohm resistor, så tänds röd diod väldigt svagt och larmrelät växlar inte.

Hittar inga fler trasiga resistorer/dioder. När jag mäter spänningen över lysdioden har jag 1.5 Volt.

Kretsen som sitter där är en: 12c671/p
cbc9fa45-941d-414a-af14-d05f3e532f05.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av Marta »

Har Du bytt transistorerna och dioden som troligen sitter tvärs över reläet? Är reläet helt?
Är det en utgång från IC'n som är kass är det game over om Du saknar programmeringskunskap. Det är en gammal OTP PIC microcontroller och innehåller programvara. Det finns kompatibla alternativ som inte är OTP om Du känner för att försöka.

1.5V över en röd LED är nog aningen lågt. Kretsen har CMOS-utgångar och skall ge i stort sett samma spänning som där är på Vdd-pinnen, troligen pin1.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av MiaM »

Ursäkta om jag låter lite tjurig, men om du tänkt använda kortet för ett faktiskt brandlarm (och inte typ för utbildning eller bara som allmänt enklare larm där du råkar ha en brandlarmscentral - det går ju bra att övervaka typ översvämning i källaren, frysbox som blivit för varm och vad man nu kan hålla på med med en brandlarmscentral), så är det väl lika bra att byta åtminstone alla halvledarna även om de "fungerar". Just halvledare kan vara nästan trasiga pga åska, så att de har klart kortare livslängd kvar. Det vore dumt om ett hus brinner ner för att man snålade med att bara byta vissa komponenter i brandlarmet.
SueCia
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av SueCia »

Marta skrev: 23 maj 2024, 19:17:56 Har Du bytt transistorerna och dioden som troligen sitter tvärs över reläet? Är reläet helt?
Är det en utgång från IC'n som är kass är det game over om Du saknar programmeringskunskap. Det är en gammal OTP PIC microcontroller och innehåller programvara. Det finns kompatibla alternativ som inte är OTP om Du känner för att försöka.

1.5V över en röd LED är nog aningen lågt. Kretsen har CMOS-utgångar och skall ge i stort sett samma spänning som där är på Vdd-pinnen, troligen pin1.
Har lödit bort alla transistorer och mätt upp dem, men de verkar hela. Relät går att dra med en separat spänning. Det verkar som om ICn är paj, har 2st kort som setat i samma kapsling. båda trasiga. När jag swappa ICn mellan korten så ökar strömförbrukningen med 120 mA och ICn blir varm som fan. Så det tyder ju på att minst en av ICna är trasig, och får jag inte fart på båda korten har jag ingen nytta att få fart i det ena, så jag har gett upp.
MiaM skrev: 23 maj 2024, 22:50:24 Ursäkta om jag låter lite tjurig, men om du tänkt använda kortet för ett faktiskt brandlarm (och inte typ för utbildning eller bara som allmänt enklare larm där du råkar ha en brandlarmscentral - det går ju bra att övervaka typ översvämning i källaren, frysbox som blivit för varm och vad man nu kan hålla på med med en brandlarmscentral), så är det väl lika bra att byta åtminstone alla halvledarna även om de "fungerar". Just halvledare kan vara nästan trasiga pga åska, så att de har klart kortare livslängd kvar. Det vore dumt om ett hus brinner ner för att man snålade med att bara byta vissa komponenter i brandlarmet.
Gav upp istället, tycker det tyder på att minst en IC är trasig o då kommer jag inte kunna driftsätta igen iallafall.

För kunden står inte alternativet mellan att laga eller byta ut, utan snarare laga eller stänga av. Så nu blir sektionen olarmad tills vidare pga. kostnadsfråga. Det krävs väldigt omfattande åtgärder för att ersätta det som nu är trasigt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32712
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av säter »

Korten finns inte att köpa som reservdel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av TomasL »

MiaM skrev: 23 maj 2024, 22:50:24 Ursäkta om jag låter lite tjurig, men om du tänkt använda kortet för ett faktiskt brandlarm (och inte typ för utbildning eller bara som allmänt enklare larm där du råkar ha en brandlarmscentral - det går ju bra att övervaka typ översvämning i källaren, frysbox som blivit för varm och vad man nu kan hålla på med med en brandlarmscentral), så är det väl lika bra att byta åtminstone alla halvledarna även om de "fungerar". Just halvledare kan vara nästan trasiga pga åska, så att de har klart kortare livslängd kvar. Det vore dumt om ett hus brinner ner för att man snålade med att bara byta vissa komponenter i brandlarmet.
Och korrekt åtgärd är att byta kortet, inte reparera.
grottan
Inlägg: 432
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av grottan »

Oklart om det faktiskt går att beställa men denna site i Norge har kortet på sin hemsida

https://www.noby.no/avdelinger/innbrudd ... 0000000391

Såg en annan länk där kortet låg uppe på webbshoppen men märkt som ”avslutad produkt” - hade kostat 397:- då så det kan ju vara värt att dra en fråga till Noby i Norge och fråga
SueCia
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökningskort brandlarmskort

Inlägg av SueCia »

säter skrev: 24 maj 2024, 04:05:38 Korten finns inte att köpa som reservdel?
Korten sitter i serie med en analysator som inte går att köpa längre, det finns en ny modell analysatorer men de drar 300mA istället för 10mA, och 24V istället för 12V, så det blir avsevärda ombyggnationer av brandlarmet för att få igång dem.

Men vi har tagit kontakt med en brandingenjör istället som får hjälpa oss utreda om vi ens har ett krav på brandlarm i den byggnaden.
Skriv svar