Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag tänker nu att det skulle vara trevligt med en extra knapp i kupén som är kopplad till reläet för spolarmotorn. Så kan jag spola rutan utan att aktivera torkarna. Ibland vill man spola ordentligt innan armarna startar.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 260
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Passande orginalknapp med symbol hade kunnat vara den för bakrutetorkare. Tror dessa knappar även förekom på vissa 9000.
https://www.tradera.com/item/343434/628 ... tetorkare-
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

DennisCA skrev: 17 maj 2024, 10:16:16Jag tänker nu att det skulle vara trevligt med en extra knapp i kupén som är kopplad till reläet för spolarmotorn. Så kan jag spola rutan utan att aktivera torkarna. Ibland vill man spola ordentligt innan armarna startar.
Ja! Vad sägs om att helt enkelt koppla bort automatiken som kör torkarna, och använda ordinarie spolarfunktion?

Vet inte hur det är på Saab 900 men det vanliga är ju att man drar i spaken för att spola och för spaken upp/ned för att välja torkarläge.

Vet inte hur vetenskapligt/ovetenskapligt det är, men min magkänsla säger att det är bra att ha tillräckligt med spolarvätska på rutan innan torkarna går igång för att minska risken för repor. Likaså brukar jag alltid köra spolarna när torkarna inte varit på på länge och det börjar regna, även om rutan inte är direkt smutsig, för att minska risken för repor.
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det skulle vara möjligt, kanske? Jag vet inte exakt hur det är ihopkopplat, står säkert i manualen. Men jag tänkte byta torkarreläet mot ett annat från en VAG bil (redan köpt) så jag får lite annorlunda funktionalitet, inkl. inställbar timing av torkarna, så i det fallet vore det enklast med en separat knapp.

Idag har jag köpt en till universal spolarpump som jag ska seriekoppla med originalpumpen också.
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu är det inkopplat en extra pump i serie också (nära lampan, biltema universalmodell). Definitivt mera kraft i systemet nu.

Bild

Jag upptäckte också att det är inget fel på munstycket, utan det är inställbart! Med en nål kan man justera var strålarna ska gå, den var inställd så allt träffade under fönstret. Jag har justerat det nu och det funkar ganska bra, den ena strålen i mitten går litet högt men jag tror det är bara bra, då man kör på vägen så kommer den hamna rätt. Kanske alla borde justeras lite på det viset.

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Jag trodde att alla spolarmunstycken var justerbara?
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Första gången jag sett ett.... Ingen av mina andra bilar har och där har jag försökt justera dem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Nästan alla är justerbara, antingen ett litet rör man böjer men oftast en kula med hål.

Mökligen att dom där moderna "multijet" munstyckena inte är justerbara.

Ofta har tillverkaren till och med en instruktion hur dom ska justeras, alltså var på rutan dom ska träffa stillastående för att dom ska fungera vid alla hastigheter.
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Inga kulor på mazda 6 eller toyota yarisen som jag har, och inget har jag hittat på nätet om hur de kan justeras, men flera påståenden att det inte går.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5500
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av anders_bzn »

Japanska bilar, de fungerar från början. Men sen är de rätt tråkiga och själslösa. Har en Toyota själv…
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: 18 maj 2024, 17:04:10 Inga kulor på mazda 6 eller toyota yarisen som jag har, och inget har jag hittat på nätet om hur de kan justeras, men flera påståenden att det inte går.
Jag var tvungen att kolla på yarisen jag kör just nu, den har ju ett spolarmunstycke som följer med torkaren, men är ändå justerbart, kollade även på min toyota celica modell äldre, den har också ställbart munstycke. (Hade inte fler japanska bilar att kolla på, men båda saabarna och opeln har också justerbara munstycken, glömde kolla pontiacen)
anders_bzn skrev: 18 maj 2024, 17:57:56 Japanska bilar, de fungerar från början. Men sen är de rätt tråkiga och själslösa. Har en Toyota själv…
Du menar "tråkiga" bilar som ikoniska mdoeller i stil med toyota supra, GT86, MR2, celica GT-Four, mazda miata, RX8, mitsubishi GT3000, Lancer EVO, Honda NSX och Nissan skyline ?

Nej, tvärt om, japanerna är mycket skickliga på att tillverka roliga bilar, det är bara det att japanska bilar vanligen är antingen eller, antingen är det en rolig bil, eller en praktisk bil, dom gör sällan som europeiska tillverkare och gör sportiga modeller av vardagsbilar. (Även om det förekommer, få tycker nog att toyota GR-Yaris är tråkig och själlös tex, även om den vanliga kan anklagas för det.)
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag köpte på mig denna kofångare från en skrotad bil för ett år sen, sen dess har den legat bakom förrådet i en hylla. Jag köpte den för att prova plocka av dekorlisten men den gick i tusen bitar typ.

Istället ska jag nu prova reparera kofångaren och sälja den vidare. Den har diverse skråmor och fästena är rostiga med flagnande färg. Sagt och gjort de ligger i elektrolysbadet för tillfället. Jag kommer förmodligen måla om den med svart bromsoksfärg.

Den största skadan är i vänster hörn, den har fått sig ett ganska bra slag i ena hörnet som gjort hörnet till en rejäl buckla istället. Jag började med att plocka isär hela grejen i beståndsdelar. Den var full med lera och jord på insidan.

Bild

Tyvärr verkade jag inte ha en bild sparad av hur det såg ut innan jag började trycka ut bucklan men detta är resultatet av gårdagens jobb. Värmde med en hårfön och provade att trycka ut skadan. Jag provade även med hammare och dolly (namn på svenska?) medan det var varmt. Det är bättre men inte bra ännu.

Bild

Jag provade smälta plasten och smeta ut den genom att modifiera en av mina lödpistoler

Bild

Börjar redan se bättre ut
Bild

Jag skar bort bitar av plasten från insidan där det inte syns, för att smälta ner och bygga på materialet runt skadan, det är flera skarpa kanter som gått förlorade som jag försöker återskapa.

Bild

Det börjar ta sig. Mycket jobb kvar ännu dock. Planen är att spackla det sista ojämnheterna och skråmorna med nån sorts mjuk plastspackel för ändamålet, sen prima med plastprimer och måla den en passlig färg som efterliknar fabrikens.

Bild

Nu har jag hållit på ett tag och jag tror detta är så långt jag kommer med de verktyg jag har. Nästa steg är att hitta spackel och färg. Jag är ganska nöjd ändå för det var första gången jag gjort nåt liknande.

Bild

Jag behöver också hitta dessa skruvar, eller så får jag hitta på nånting eget.

Bild

Så här ser det ut med en bit av original-listen på:
Bild
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Fick ett litet infall idag och plockade bort panelen på ena bakdörren. Ville kolla hur det står till bakom plåten.

Bild

Där handtaget skruvats fast har det börjat rosta. Jag linoljade det. Nån gång ska jag väl blästra och epoxigrunda det här stället.

Bild

Botten, vet inte om jag ser rost eller om det är skyddsvaxet. Men jag sprutar in linolja här också.

Bild

Varje jävla gång jag har upp dörren ska han in, vet inte varför han älskar saaben, gör inte så här med nån annan bil.

Bild
MiaM
Inlägg: 10222
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Fin katt!

Kan det vara så att alla giftiga ämnen som sakta avdunstar/gasas ur inredningen redan har gjort sin grej och det därför inte "luktar bilinredning" på samma sätt som nyare bilar, och därför är mer inbjudande?

Plus den stora bakrutan och kanske ur kattens synpunkt mjuk och skön yta att ligga på är nog lockande. Katter gillar ju att ligga i solen (iaf ett tag).


Angåde dörrarna: Bra att skydda botten. Döden för dörrar är väl när gummilisten mot fönstret blir spröd och inte tätar korrekt, varpå det regnar in i dörren och så rostar det i botten av dörren. Vet inte om detta generellt är ett problem för just Saab, men som jämförelse så verkar Ford använt gummi som inte står sig såhär efter många år på Ford Granada. (Dock är min erfarenhet att de haft tur/skicklighet med t.ex. bränsleslangar...).
DennisCA
Inlägg: 2402
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det är just grejen med denna bil, den luktar ganska starkt av nån sorts bilinredning. Mycket starkare än nån annan bil jag har. Jag undrar om tidigare ägare lagt nånting i bilen så den ska lukta på ett visst vis.

De här dörrarna är dränerande annars, dräneringshål i botten. Det verkar som Saab har räknat med att vatten tar sig in.
Skriv svar