OP för audio application

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

På min nya bil har jag bytt originalbaslådan mot en egen byggd. Det låter mer men inte som jag vill ha det. Upptäckte att den signalen som originallådan fick är ngn form av dsp trollad bas med lång efterklang så det mullrar väl till mest och det är den som driver mitt eftermonterade slutsteg och bas.

I dörrarna har de däremot den "punchiga" snabba uns uns uns basen jag är ute efter att förstärka. Visst kan jag bara ta signal från dörren istället men då de har ju uppenbarligen delat upp det i bilen kommer jag gå miste om den riktigt djupa vilket är lite synd

Jag tänker prova bygga en OP lösning där jag har 2 diff förstärkare som dels tar in den mullrande basen på ena och den punchiga på den andra. Sedan tänktas jag summera dessa till min egen baslåda. Så vilka OPs skall man börja titta på som är erkänt poppis inom audio.
alexanderson
Inlägg: 883
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: OP för audio application

Inlägg av alexanderson »

Att det mullrar beror nog på resonanser i högtalarlådan eller i bilen. Om du sveper långsamt med frekvenser 20-300 Hz så upptäcker du resonanserna.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

Nej. Det är det den skall återge. Jag har t.om varit hos Ljudbyggaren utanför Helsingborg och det är bekräftat att det är den ljudbild BMW vill förmedla med den originalbasen. Har byggt ljud i 20 år i alla mina bilar och denna har detta beteende/ inställning.

Mullrar är oxå fel ord men vet inte helt hur jag ska förklara det :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NE5532 är väl bra och billig medan OPA2132 är bra och lite dyrare. Båda ofta förekommande i audiosammanhang. Ska du mixa redan distorderade signaler skulle du ju kunna köra med 741 i och för sig :vissla: .


PS. TL07X funkar också finfint.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 444
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av petertub »

newbadboy skrev: 21 maj 2024, 15:15:44 På min nya bil har jag bytt originalbaslådan mot en egen byggd. Det låter mer men inte som jag vill ha det. Upptäckte att den signalen som originallådan fick är ngn form av dsp trollad bas med lång efterklang så det mullrar väl till mest och det är den som driver mitt eftermonterade slutsteg och bas.

I dörrarna har de däremot den "punchiga" snabba uns uns uns basen jag är ute efter att förstärka. Visst kan jag bara ta signal från dörren istället men då de har ju uppenbarligen delat upp det i bilen kommer jag gå miste om den riktigt djupa vilket är lite synd

Jag tänker prova bygga en OP lösning där jag har 2 diff förstärkare som dels tar in den mullrande basen på ena och den punchiga på den andra. Sedan tänktas jag summera dessa till min egen baslåda. Så vilka OPs skall man börja titta på som är erkänt poppis inom audio.
Du har drabbats av bilindustrins lönsamma "bygga in radio" i bilen. Du betalar 15-20000 skr för an apparat som
kan köpas för någon 1000-lapp hos biltema. Att den sedan är hopblandad med bilens system är en marginell fördel.

Ett djävla påfund att integrera radion. Jag gör ett upprop för att återställa "DIN-uttaget" för bilens radio. Pip stön
och fejkat motorljud får väl biltillverkarna fixa på annat sätt (tycker jag)
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

HUGGBÄVERN skrev: 21 maj 2024, 16:04:02 NE5532 är väl bra och billig medan OPA2132 är bra och lite dyrare. Båda ofta förekommande i audiosammanhang. Ska du mixa redan distorderade signaler skulle du ju kunna köra med 741 i och för sig :vissla: .


PS. TL07X funkar också finfint.

Tack. Ja det ska distas ännu mer
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

petertub skrev: 21 maj 2024, 16:15:56
newbadboy skrev: 21 maj 2024, 15:15:44 På min nya bil har jag bytt originalbaslådan mot en egen byggd. Det låter mer men inte som jag vill ha det. Upptäckte att den signalen som originallådan fick är ngn form av dsp trollad bas med lång efterklang så det mullrar väl till mest och det är den som driver mitt eftermonterade slutsteg och bas.

I dörrarna har de däremot den "punchiga" snabba uns uns uns basen jag är ute efter att förstärka. Visst kan jag bara ta signal från dörren istället men då de har ju uppenbarligen delat upp det i bilen kommer jag gå miste om den riktigt djupa vilket är lite synd

Jag tänker prova bygga en OP lösning där jag har 2 diff förstärkare som dels tar in den mullrande basen på ena och den punchiga på den andra. Sedan tänktas jag summera dessa till min egen baslåda. Så vilka OPs skall man börja titta på som är erkänt poppis inom audio.
Du har drabbats av bilindustrins lönsamma "bygga in radio" i bilen. Du betalar 15-20000 skr för an apparat som
kan köpas för någon 1000-lapp hos biltema. Att den sedan är hopblandad med bilens system är en marginell fördel.

Ett djävla påfund att integrera radion. Jag gör ett upprop för att återställa "DIN-uttaget" för bilens radio. Pip stön
och fejkat motorljud får väl biltillverkarna fixa på annat sätt (tycker jag)

Haha japp. Det blir svårare o svårare o modda. Men med ärlighetens namn, original låter bra mycket bättre än förr. Dock har de så satans mycket mjukvara med i spelet så det krävs mycket för att lyckas
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33004
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad som ska sägas är att separerar du bas från mellan/diskant får du mullret. Om basen låter punchig (eller somliga auiofools säger - "snabb bas") klipper filtret högt upp i frekvens så du fgår med övertoner som ger "snabbheten".
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

Ja fast här är det just det de gjort i bilen.

Jag ska alltså inte separera utan lägga ihop de. Så att både spelas ut i min efter monterade bas


Eller du menar att jag med signalen jag har till steget nu kan göra basen snabbare?

Det finns både lågpass och högpass filter på steget.
Gimbal
Inlägg: 7996
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: OP för audio application

Inlägg av Gimbal »

Nu vet jag inte vilken BMW du har men Audiotec Fischer har "uppgraderingar" i form av DSP förstärkare som är plug and play om man har "rätt" BMW med rätt nivå av ljudanläggning.
Här kan du se om de har något som passar
https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... apterIndex

Jag har en i min BMW, det var ett himla meck att ställa in den, mäta och justera, mäta och justera. Kul och lärorikt. Sen om det var värt pengarna..... Nja egentligt inte kanske.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: OP för audio application

Inlägg av newbadboy »

Jag har precis köpt en I4 M50.

Har en gladen mosconi dsp/steg men kablaget kommer sen o slutet på året till denna bil.

Och ja att ställa in den är inte ngt man gör på en helg
Skriv svar