Linde elbromsar
Linde elbromsar
Hej !
Blev inte klokare av den befintliga tråden som rör ämnet så jag lägger upp en ny.
Tjejen har en husvagn smv från 1976 med linde elbromsar. Vid besiktning 2019 så fungerade bromsen på ena hjulet, sedan har det varit ett gäng klåpare och "fixat" med den men vid besiktning förra året så fungerade ingen av bromsarna.
Började att felsöka i den svarta boxen och har mätt upp spänning å resistans men då jag inte vet vilken kabel som är vilken så hade jag behövt lite hjälp. Lägger med en bild på hur det är kopplat på boxen. svårt att se på bilden men stift nr 4 har ingen kabel. Stift 1,8 och 9 är inga konstighet vart dom går förutom att stift 1 borde gå via ett relä om jag inte fattat det fel.
// Mvh Jonas
Blev inte klokare av den befintliga tråden som rör ämnet så jag lägger upp en ny.
Tjejen har en husvagn smv från 1976 med linde elbromsar. Vid besiktning 2019 så fungerade bromsen på ena hjulet, sedan har det varit ett gäng klåpare och "fixat" med den men vid besiktning förra året så fungerade ingen av bromsarna.
Började att felsöka i den svarta boxen och har mätt upp spänning å resistans men då jag inte vet vilken kabel som är vilken så hade jag behövt lite hjälp. Lägger med en bild på hur det är kopplat på boxen. svårt att se på bilden men stift nr 4 har ingen kabel. Stift 1,8 och 9 är inga konstighet vart dom går förutom att stift 1 borde gå via ett relä om jag inte fattat det fel.
// Mvh Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Varför borde den gå via ett relä?
Vad står det på de dolda anslutningarna.
Det borde vara en 12V konstantspänning.
En bromsljus
Två till magneterna
Och två till draget.
Vad står det på de dolda anslutningarna.
Det borde vara en 12V konstantspänning.
En bromsljus
Två till magneterna
Och två till draget.
Re: Linde elbromsar
Håller med om att bild på insidan kan nog vara bra.
Vet inte om detta kanske är ett dumt förslag, men en variant kan vara att köpa en bromsstyrburk avsedd för Nordamerika och använda den.
De brukar ha styrboxen i dragfordonet och den har nån slags reglage där man kan ställa in hur hårt släpets bromsar ska ta; antagligen för att anpassa till hur mycket last man har, hur halt det är och liknande. Men i princip borde det gå att ha en sån box i husvagnen. Tror också de använder elbromsarna som säkerhetsbroms; batteri i släpkärran och om släpkärran tappar kontakt med dragfordonet så lägger den på elbromsarna.
Ingen aning om hur bromsarna på en SMV är att köra med, men magkänslan är väl att en sån amerikansk box borde vara ett lyft.
Frågan är väl dock vad besiktningen säger. Det finns mig veterligen inget krav på att släp ska vara kompatibla med valfritt dragfordon - elen får man göra hur man vill med. Men däremot finns kanske krav på att enbart använda godkända delar till bromsarna, även eldelarna. Ska man vara strikt så kan väl ett sånt krav till och med innebära att man måste använda speciellt godkända reläer, kabelskor, kablar och liknande, men så hård lär väl ingen besiktning vara. Jag hade nog chansat på en sån amerikansk box och hoppats att folket på besiktningen har en bra dag.
Sidospår:
Gäller regeln att fordon över 50 år inte besiktigas om de var godkända när de fyllde 50 även för släpvagnar? (Exempel: den gäller för personbilar och jag tror lastbilar, men t.ex. inte för motorredskap om jag minns rätt). I så fall så kolla vilket datum husvagnen är inregistrerad och besikta med fördel såpass sent att du inte behöver besiktiga mer än en gång i år.
Vet inte om detta kanske är ett dumt förslag, men en variant kan vara att köpa en bromsstyrburk avsedd för Nordamerika och använda den.
De brukar ha styrboxen i dragfordonet och den har nån slags reglage där man kan ställa in hur hårt släpets bromsar ska ta; antagligen för att anpassa till hur mycket last man har, hur halt det är och liknande. Men i princip borde det gå att ha en sån box i husvagnen. Tror också de använder elbromsarna som säkerhetsbroms; batteri i släpkärran och om släpkärran tappar kontakt med dragfordonet så lägger den på elbromsarna.
Ingen aning om hur bromsarna på en SMV är att köra med, men magkänslan är väl att en sån amerikansk box borde vara ett lyft.
Frågan är väl dock vad besiktningen säger. Det finns mig veterligen inget krav på att släp ska vara kompatibla med valfritt dragfordon - elen får man göra hur man vill med. Men däremot finns kanske krav på att enbart använda godkända delar till bromsarna, även eldelarna. Ska man vara strikt så kan väl ett sånt krav till och med innebära att man måste använda speciellt godkända reläer, kabelskor, kablar och liknande, men så hård lär väl ingen besiktning vara. Jag hade nog chansat på en sån amerikansk box och hoppats att folket på besiktningen har en bra dag.
Sidospår:
Gäller regeln att fordon över 50 år inte besiktigas om de var godkända när de fyllde 50 även för släpvagnar? (Exempel: den gäller för personbilar och jag tror lastbilar, men t.ex. inte för motorredskap om jag minns rätt). I så fall så kolla vilket datum husvagnen är inregistrerad och besikta med fördel såpass sent att du inte behöver besiktiga mer än en gång i år.
- FormerMazda
- Inlägg: 6438
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Säter - Så gammal, det var längesen en del körde med elbromsar.
Men ska vi kunna hjälpa dig Rosen80 så får du gärna skriva upp vad sladdarna är anslutna till idag på lådan.
Och sen behöver vi nog se inuti lådan. Är det ett kretskort så både ovan och undersida.
Annars kommer vi bara kunna gissa utifrån vad man kanske kan hitta på google. Och det kan du nog lika bra som oss då tänker jag.
Men ska vi kunna hjälpa dig Rosen80 så får du gärna skriva upp vad sladdarna är anslutna till idag på lådan.
Och sen behöver vi nog se inuti lådan. Är det ett kretskort så både ovan och undersida.
Annars kommer vi bara kunna gissa utifrån vad man kanske kan hitta på google. Och det kan du nog lika bra som oss då tänker jag.
Re: Linde elbromsar
Den vagnen jag växte upp med bromsade bara när bromsljuset var tänt. Den var från -67. Fördelen är ju att de inte aktiveras vid backning eller riskerar att småbromsa annars. Mycket strul med de bromsarna. Elektroniken byttes till en modernare vid något tillfälle. Det blev nog av den modell som visas här.
-
- Inlägg: 7073
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Linde elbromsar
Hade en 60-talare. Den bromsade fint. Sålde den för några år sedan då den bara stått i många år. Då bromsade den också fint.
Re: Linde elbromsar
Tack för alla tankar, reflektioner och tiden ni tagit er att hjälpa till.
Ja vagnen har bromsar som styrs av bromsljus och en spole i draget som fungerar som en lastkännare. Bromsarna ska vara väldigt bra och komfortabla när dom fungerar och med lite löpande underhåll så krånglar dom förvånansvärt lite enligt det jag fått till mig från olika källor.
Då det varit flera olika personer som varit å grejat med vagnen så jag kunde inte lita på att någonting var kopplat korrekt. Tex så har någon bytt kabeln till släpvagnskontakten till en 12ledare där alla kablar är svarta utan någon markering förutom jordkabeln som är gulgrön men den har dom inte använt sig av.
Jag hade hittat ett gammalt kopplingsschema som visar att +12v matning till bromsmodulen ska styras av ett relä som som aktiveras av bromsljuset, vet nu att det är till något av dom äldre systemen LE1 eller LE 75 då LE90 har inbyggt relä.
Jag har nu fått tag i en installations manual av elektroniken i bromssystemet med kopplingsschema och tydlig beskrivning av inställningar. Lägger med den i inlägget.
Någon som vet om och iså fall vart man kan köpa reservdelar om det skulle visa sig att något är defekt !?
Kommer uppdatera här inne så snart jag gjort något framsteg.
tack än en gång för att ni tar er tiden och engagerar er
Ja vagnen har bromsar som styrs av bromsljus och en spole i draget som fungerar som en lastkännare. Bromsarna ska vara väldigt bra och komfortabla när dom fungerar och med lite löpande underhåll så krånglar dom förvånansvärt lite enligt det jag fått till mig från olika källor.
Då det varit flera olika personer som varit å grejat med vagnen så jag kunde inte lita på att någonting var kopplat korrekt. Tex så har någon bytt kabeln till släpvagnskontakten till en 12ledare där alla kablar är svarta utan någon markering förutom jordkabeln som är gulgrön men den har dom inte använt sig av.
Jag hade hittat ett gammalt kopplingsschema som visar att +12v matning till bromsmodulen ska styras av ett relä som som aktiveras av bromsljuset, vet nu att det är till något av dom äldre systemen LE1 eller LE 75 då LE90 har inbyggt relä.
Jag har nu fått tag i en installations manual av elektroniken i bromssystemet med kopplingsschema och tydlig beskrivning av inställningar. Lägger med den i inlägget.
Någon som vet om och iså fall vart man kan köpa reservdelar om det skulle visa sig att något är defekt !?
Kommer uppdatera här inne så snart jag gjort något framsteg.
tack än en gång för att ni tar er tiden och engagerar er
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
- Inlägg: 6438
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Om manualen är till den box du har så har du på sidan 7 en förklaring till vad alla anslutningarna är.
Det borde räcka för en felsökning för att hitta om boxen är felaktigt ansluten eller trasig.
Det borde räcka för en felsökning för att hitta om boxen är felaktigt ansluten eller trasig.
Re: Linde elbromsar
Vet du om du har konstantström till vagnen. Det finns ju inte som standard i släpvagnskontakter.
Re: Linde elbromsar
Säter Jag har mailat dom men inte fått något svar ännu
FormerMazda Ja precis det va guld att få den manualen igår kväll, förenklar ju det hela avsevärt.
Danei Konstantström ska jag koppla in om det saknas men först när jag fått ordning på det andra.
FormerMazda Ja precis det va guld att få den manualen igår kväll, förenklar ju det hela avsevärt.
Danei Konstantström ska jag koppla in om det saknas men först när jag fått ordning på det andra.
Re: Linde elbromsar
Konstantström eller acceptabelt laddat batteri i husvagnen är nog ett måste för att detta ska fungera korrekt. Det finns antagligen nån slags nöddriftläge där bromsljusledningen kanske ger viss bromsverkan, men troligtvis måste det finnas fungerande batterispänning för att den ska bromsa fullt.
Du kan ju ohmmäta vad du har för resistans i bromsarna på hjulen och räkna ut hur mycket ström det går vid max bromsning (dvs då det ligger 12-14V över dem) och på så sätt avgöra om det ens är rimligt att bromsljusledningen kan driva bromsarna eller inte. Jag gissar att bromsljusledningen är för klen och om den driver bromsarna för fullt så bränner man bara säkringen för bromsljusen i bilen, eller om det inte sitter säkring på den ledningen så bränner man kablaget.
Jag kan ha helt fel dock, det kanske inte går så mycket ström när man bromsar?
Du kan ju ohmmäta vad du har för resistans i bromsarna på hjulen och räkna ut hur mycket ström det går vid max bromsning (dvs då det ligger 12-14V över dem) och på så sätt avgöra om det ens är rimligt att bromsljusledningen kan driva bromsarna eller inte. Jag gissar att bromsljusledningen är för klen och om den driver bromsarna för fullt så bränner man bara säkringen för bromsljusen i bilen, eller om det inte sitter säkring på den ledningen så bränner man kablaget.
Jag kan ha helt fel dock, det kanske inte går så mycket ström när man bromsar?
Re: Linde elbromsar
Ja, du har fel. Jag minns att pappa kopplade inte bromsen på bak eller bromsljus vid något tillfälle när det skulle dras med en bil som saknade konstantström. Det fungerade.
Ett annat minne är från en bil där han kopplat in konstantström, men tydligen inte säkrat av den. Det blev viss rökutveckling när ett släp där det stiftet var jordat kopplades in. Det är intressant vilka händelser som fastnar i minnet.
Ett annat minne är från en bil där han kopplat in konstantström, men tydligen inte säkrat av den. Det blev viss rökutveckling när ett släp där det stiftet var jordat kopplades in. Det är intressant vilka händelser som fastnar i minnet.