Efter ha provkört min gamla och egenutvecklade CRED 6809 utvecklingsplattform från sent 80-tal så triggas lust att kanske göra ett bygge i dess anda. Men ska man få fart på nått sånt så skulle en EPROM emulator vara till god hjälp. Jag vet att jag hade en Dataman S3 på den tiden som både kunde bränna och emulera EPROMar. Vore kanske bättre att bara köpa någon rustik sak på Tradera som kan detta el motsvarande. Har sett att efterföljaren Dataman S4 ibland dyker upp.
Eller så bygger man själv en mojj bara för att det är ett kul projekt helt enkelt
Det låter som ett ganska kul projekt och det viktigaste är kanske inte att kunna bränna EPROMar utan att kunna emulera dom. Det var det som var grejen med S3an så jag fokuserar mina tankar på den funktionen.
Går det att få tag i viktiga delar?
Måste kolla först att det går att få tag i viktiga delar så att projektet kommer bli som jag föreställer mig.
- Det ska ju vara en sån där kabel med klämd DIP28 kontakt som kan kontaktera där EPROMet normalt sitter. AliX = CHECK!
- Det behöver finnas en ZIF 28p så att man kan läsa av befintliga EPROM. Eget Lager = CHECK!
- Kretskortkontakt så man kan skilja emulatorn från kabeln och byta den vid behov. Electrokit CHECK!
Det verkar också finnas gamla EEPROMar som skulle kunna passa måldatorn som ett alternativ till att bränna EPROM. Även en del FLASHPROMar man kan fixa med adapters så visst går det att hitta den Flinta-teknik som behövs för projekt som är i behov av en EPROM emulator.
Tänker mig ett koncept baserat på en PIC MCU. Tycker dom är roliga att jobba med och jag tycker jag kan Midrange 8-bitarsmodellerna ganska bra. Varför inte förnya sig och ta en ny modernare variant.
Mojjen ska köra RS232 till datorn och behöver kunna ta emot och sända Motorola S1 HEXfiler. Mina gamla 6809 projekt brukade köra XON-XOFF så det skulle man ju kunna knöa in i PICen.
Ja å sen kanske man ska göra den 3v3 kompatibel ifall det skulle komma lite modernare alternativ än HMOS från 70-talet
Funderar också lite på den mekaniska utformningen, kanske en 3Dprintad låda typ nått sånt här
Jag ritar på ett schema utifrån detta. Det blir ju en hel del grejjor.
Jag brukar ju bygga en prototyp först men denna är för trasslig att tråda upp på verokort så jag ritar ett mönsterkort istället och beställer.
Noll kända fel
Brukar vi säga när en kortbeställning lagts. Känns alltid bra!
.