Sitter med ett litet projekt hemma för att få bättre ordning på mina komponenter.
Tanken är om jag inte får ett slaganfall innan att sätta upp en databas coh skriva ett python-program med GUI.
Detta är gjort på pajen:
Installerat MariaDB och satt upp en databas med en tabell och ett tiotal rader via phpmyadmin.
Lagt till användare med full behörighet, både via IP och via datornamn.lan då W11 inte vet vad det vill...
Installerat myphpadmin vilket fungerar och jag kan lägga till, ändra etc i baserna.
Men phpadmin är inte smidigt på något som helst vis för att söka efter saker i en bas.
Kommer åt basen via admin från mina andra datorer.
har kommenterat bind-address = x.x.x.x för att ge åtkomst utifrån så att säga och avkommenterat portnumret (3306) i filen 50-server.cnf
Kör jag ss -ltun så får jag detta, vilket jag tolkar som att porten är öppen och lyssnar.
Netid State Recv-Q Send-Q Local Address:Port Peer Address:Port
tcp LISTEN 0 80 *:3306 *:*
Användare:
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO `rem-han`@`xxx.xxx.1.%` IDENTIFIED BY PASSWORD
GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO `rem-han`@`datornamn.lan` IDENTIFIED BY PASSWORD
Testat att logga in via telnet till basen för att testa en annan väg in.
Utan användare får jag att användare X@Y inte har åtkomst till basen: Check!
Lägger till användare: Kör via putty/telnet igen.
5.5.5-10.3.39-MariaDB-0+deb10u2hVMa|m/A7▒▒-▒▒36U+t)kb(@J5mysql_native_password: Jo men precis! Kan inte skriva in något.

Putty säger att: Network error: Connection reset by peer.
Prövet att ändra active till passive under connection för telnet.
Testar med MYSQL Workbench 8,0CE
Skriver in alla uppgifter, klickar på anslut, får upp lösenordsrutan, skriver i och klickar ok. BAMM Programmet stendör...
Har kört flush privileges, startat om pajen, startat om maria etc etc etc.
Inte konstigt att man tröttnar till slut, vet inte hur många timmar, dagar jag stångats med felmeddelanden som inte säger mig ett skit.
Några idéer?