ESD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Nej, marken har nästan inget med det att göra. Du har väl aldrig fått en stöt när du satt ner foten i marken, eller hur? Prova att böja dig ner och sätt ett finger i backen nästa gång du stannar samtidigt som du håller med andra handen i plåten. Om det är bilen som är uppladdad i förhållande till jord så ska du få en rejäl stöt då.
Det är spänningsskillnaden mellan dig och bilen som ger urladdningen. Som det skrevs tidigare så är det oftast sätets klädsel som fungerar som ett kattskinn och laddar upp dig och bilen med motsatt potential när du kliver ut. Även materialet i dina egna kläder spelar roll. (Test nr. 2: Kör naken. Speciellt en kall och torr vinterdag)

Kunde du rulla ur sätet utan att gnida dig mot det på någon punkt så skulle du antagligen slippa urladdningen. Fast grannarna skulle nog samlas för att titta på dina övningar varje gång du kom hem och garva skiten ur sig!

Man skulle kunna spraya klädseln med antistatspray om man står ut med kladdet och den eventuella lukten. Har använt en spray som gav ett skum som när det torkar in avleder statisk elektricitet mycket bra MEN det luktar äcklig syntetisk citron i flera veckor! Skulle inte vilja ha det i min bil!

Nä, enklast är nog att hålla i någon ledande detalj som är i kontakt med chassit medan man kliver ur. Fast det kan vara svårt att hitta det i moderna plastinbakade bilar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man öppnar ju ALLTID dörren först innan man går ut :P och då kan man väl ta på kanten av dörren?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag brukar klättra ut igenom fönstret, då får man litet motion också :D
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag har funderat lite på lösningar på att det bildas potentialskillnader mellan bil och förare. Det jag kom på var att man skulle kunna jorda sätet till chassit på bilen. Rent praktiskt skulle det gå till så att man placera ett metallnät (el något liknande) på sättet. Sedan är det bara att koppla mellan nätet och chassit. Om allt funkar som det är tänkt så urladdas man hela tiden till chassit.

... har dock aldrig provat om det fungerar (Det är bara av min syrras bil jag får stötar av, och den kör jag inte så ofta).

Det ända som jag kan tänka mig skulle slå en käpp i hjulet är om kläderna man har på sig isolerar mellan kroppen och nätet.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Har för mig att Bosse Bildoktors lösning på det hela var att gnida in lite sköljmedel (sånt man har till tvätten alltså) på sätet med en fuktig trasa, tror inte det behövs så mycket. Sköljmedel har antistatiska egenskaper.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

ja det stämmer nog henkebenke
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Humm, men sätena är ju fastskruvade i chassit. Får åka och köpa en antistatmatta och lägga i förarsätet och koppla ner det till chassit så jag är säker på att jag är urladdad.

Jag brukar slå till snabbt som bara den på bildörren för att ladda ur mej utan att det ska kännas. Det funkar, men man ser nog lite puckad ut när man står där och slår, för jag brukar missa några gånger först. :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

som ett gammalt ordspråk säger, "en stöt om dagen är bra för magen" :D
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

GeekJoan skrev:Humm, men sätena är ju fastskruvade i chassit. Får åka och köpa en antistatmatta och lägga i förarsätet och koppla ner det till chassit så jag är säker på att jag är urladdad.

Jag brukar slå till snabbt som bara den på bildörren för att ladda ur mej utan att det ska kännas. Det funkar, men man ser nog lite puckad ut när man står där och slår, för jag brukar missa några gånger först. :)
Är det bara jag som använder armbandsur??? Känner inget när kontaktytan mot huden blir så stor...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10711
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Har ingen klocka på mej.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

nej min klocka dog för drygt ett år sen.. sen dess så kör jag med min egen tid.. mycket mindre stress då :D
Skriv svar