Har klurat en del på hur jag på bästa sätt ska dela ner hela skärmen i moduler som blir enkla och billiga att tillverka. Eftersom det ska bli 24 eller 32 kvadratmeter skärm så kan det vara bra att få en så optimal lösning som möjligt och kom fram till följande.
Hela skärmen byggs upp av moduler på 16x16 pixlar med avståndet 60 mm vilket motsvarar en kvadratmeter. Mekaniskt sett består varje modul av 16 horisontella profiler med 16 pixlar i varje. Dessa monteras sen på två vertikala profiler som kan kopplas ihop med flera moduler.
För att lösa elektroniken tänkte jag konstruera ledkort med 4 pixlar och en leddriver med inbyggd PWM som monteras i profilerna. Dessa ansluts med hjälp av flatkabel till ett styrkort som placera i ryggen på varje modul där även nätdelen finns. Styrkortet kommer bli nån form av FPGA lösning. Till sist ansluts alla modulerna med RS485 till en videoprocessor som får styra skärmen från en VGA signal.
Först ut nu blir att ta fram ett ledkort och ett styrkort men innan jag sätter mig och börjar routa på allvar tänkte jag be om lite kommentarer om min lösning.
Jag tänkte att varje profil får en egna kabel ut från styrkortet. Varje driver hos ledkorten behöver 6 LVCMOS signaler varav en är datan som ska klockas in. Varje driver har även en datautgång för att kunna kaskadkoppla flera kretsar. För att spara antalet flatkabelanslutningar tänkte jag skippa att kaskadkoppla datasignalen och istället dra fyra olika datasignaler plus de övriga fem signalerna i samma kabel. Alla fyra ledkort i en profil ansluts sen till samma flatkabel och tar då data från sin egna kanal. För att lösa detta tänke jag göra fyra varianter av ledkortet.

Strömförsörjningen tänke jag också lägga i flatkabeln eftersom en profil med fyra ledkort max drar 1280 mA. Ett par ledare med 5 V för lysdioderna och en med 3,3 V för drivern.
Än så länge känns det som man använt minimalt med komponenter men hur ser det ut funktionsmässigt ur EMI och EMC synpunkt ? Flatkabel med 6 LVCMOS signaler där högsta frekvensen i kabeln utgörs av PWM klockan på 4 MHz. Dessa dras givetvis inuti aluminiumprofilerna. Längsta sträckan blir till de yttersta profilerna vilket blir runt 140 cm. På ledkorten kommer det sitta avkopplingskondensatorer på båda matningarna och vid drivern. Ska man kanske serieterminera signalerna på styrkortet också ? Om man räknar på frekvensen så behöver väl kabeln vara upp mot 18 meter för att det ska vara värt att betrakta kabeln som en transmissionledare ? Eller är jag helt fel ute ?
3x10^8/(4*4^10^6)=18,75m
Hoppas man kommer igång med ovanstående nu