CRED 6809 - Projekt från förr

ELTompa
Kontakt:

Re: CRED 6809 - Projekt från förr

Inlägg av ELTompa »

Tack Anders för bra tips och din kunskap! Uppskattas!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har dessutom fått byta elytkondingar i såväl 5,25" som 3,5" diskdrivar, ofta verkar dom fungera bra men läser inte bevisligen friska disketter. ..Troligen nån timing som blir fel ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

En sak till, bara för att du inte kan läsa alla sektorer så behöver det inte vara ett problem, man kan ju ha tur att de trasiga sektorerna ligger där det inte ligger FAT eller filer.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Ja det är det jag upplever, att det inte är fel på disken eller driven utan att det är något som skrivit sönder FAT/data, kanske vid ett tidigare försök att läsa diskarna. Inte för jag minns om ett sånt försök har gjorts men man kommer ju inte ihåg allt.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Provbygger en 6809 maskin på mina gamla mönsterkort från 1989
Jag har ju en längre tid byggt på min EPROM emulator/brännare PROMEL 6064. Nu funkar bränning av EPROMar bra. Men för att komma vidare med EPROM Emulatorfunktionen behöver man ju en Target maskin. Då tänker jag att jag kan nyttja mina gamla mönsterkort från 1989 som beskrivs tidigare här i tråden och bestycka ett av dessa kort så jag får en maskin att labba Emulering emot.
Nu säger ni kanske att jag kan ju använda det redan fungerande CRED kortet vilket är sant. Men jag vill inte av misstag förstöra den då den fungerar och den har ju ett trådboshärke inkopplat på oklart sätt odokumenterat så jag låter det vara tillsvidare.

Montera CRED 6809 mönsterkort
Jag väljer att bestycka med en 4MHz variant trotts att jag nog har littra-B av samtliga kretsar. Jag vet ju att mönsterkortet i säg fungera stabilt på 4MHz så låt oss ta detta stegvis. Jag bestämmer mig för att bestycka bara det absolut nödvändigaste för att få igång kortet. Markerar på överstrykningspenna de olika grejorna som behövs. Jag kör något som kallas "Hot Wax Coating" på fotona av schemat och komponentplaceringen för då blir alla linjer tjockare och mer lättlästa. Kanske lite väl tjocka :)
Den blåa färgen på utskriften kommer av den blåa pulverpatronen i skrivaren som gärna läcker av nån anledning.

Bild

Jag ser också att jag missat lite ledningsmönster för en av grindarna i 7400an flyter fritt. Den måste få sina ingångar på en kontrollerad nivå.

Bild

Jag gillar mig montering-jigg. Jag blir alltid glad när jag tar fram den. Den påminner mig om början på min yrkeskarriär på elektroniklegofirma där vi använde just dessa men en modell större. Den jag har idag är inköpt i sånär som modern tid, typ 15år sedan, på Elfa när dom hade lagret i Veddesta.

Jag tycks ha ett sinat lager av keramkondensatorer och andra kondensatorer i låga piko-området. Så jag får bestycka med 2x47p i serie. Det borde funka.
Jag bestämmer mig också för att ta med en 6821 PIAkrets i det inledande bygget för att enklare kunna testa kortet.

Bild

Jag 3Dprintar en jigg som kan hålla kortet under testning och gör det hela mer stabilt att jobba med.

Bild

Ett första test. Ingen rök kommer, bara 1MHz E-klocka
Kortet fungerar på första försöket. Ja iallafall finns det E-klocka. Inget minne eller så är inblandat ännu men detta är ett gott tecken :D

Bild

Hur får vi in lite kod så vi kan provköra
Först gäller det att hämta hem en assembler så man kan assemblera fram en kod. Jag väljer Ladda ner asm6809 från https://www.6809.org.uk/asm6809/
Det känns extremt spännande. Som att öppna en tidskapsel. Jag har inte kodat 6809 på väldigt länge. Jag brukar inte vara så mycket för gamla saker men grejor man gjort själv från förr är det ju lite kul att se om dom kan användas idag.

OK, assemblern verkar funka. Gör en enkel BAT-fil och en assemblerfil med en enda instruktion (LDA #0) och det kommer ut en S-record HEXfil. Perfekt!

Men hur ska jag komma åt PIAn. Hur funkar egentligen adressavkodningen i denna maskin. Jag har ingen dokumentation alls på det. Typiskt mig. Det ser man ju i schemat hur det funkar :shock: Ja det är bara att bakåtutveckla och se

Bild

Lite klurigt som det brukar vara med mina kopplingar från denna tid. Default är EPROMet alltid adresserat. Men så snart RAMet adresseras tar det överhanden. Och uppe på det så om IO området adresserar så tar det överhanden både på RAM och ROM. Om man ser till hur det är kopplat så borde PIA:n ligga på Adress 0x0810. Låt oss prova. Det verkar rimligt.
Jag skriver en kod som initierar PIAn och därefter "blinkar" med PIA-portAs alla pinnar 0 - 1 - 0 - 1 ...
Assemblerar koden, får en Motorola-Srecord fil.

Bild

Srecordfilen laddar jag i PROMEL 6064 och låter PROMEL 6064 bränna ett EPROM
För enkelheten skull kör jag med ett 27512 EPROM så att alla adresserna finns. Då krävs ingen flytt av kod utan man kan bränna till "äkta" adresser.

Bild

EPROMet får en piedestal att sitta på mest för att enkelt kunna byta EPROM med en ZIFsockel som annars tar för mycket plats på kortet och behöver lyftas upp lite för att få plats.

Bild

CRED kortet funkar!! YES!
Och visst, programmet rullar på och togglar PIAns ugång precis som tänkt.
F**n vad nöjd man känner sig :D

Bild
.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Lysande :D :tumupp:
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Trodde det var du som köpte Dataman S4'an på tradera för någon vecka sedan, den hade ju flatkabel till emuleringen kvar :-)
Då slipper man ju det eviga raderandet....
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Stämmer, jag har numera en S4. Men det är ju ingen sport :) . Som jag skrev
ELTompa skrev: 16 februari 2025, 18:14:31 Jag har ju en längre tid byggt på min EPROM emulator/brännare PROMEL 6064.
Som jag fortfarande vill få till och där återstår nu just emuleringsfunktionen. Cred kort nr2 som visas här får då vara målmaskin så jag har nått att provemulera på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Tips till alla som ser adaptern med ZIF-sockel i EPROM-sockeln:

Tänk på att om ni använder t.ex. en virsockel eller liknande som distans så MÅSTE sockeln på kretskortet ha runda svarvade hål ifall den nånsin ska fungera med vanliga kretsar. Om den har de platta billigare kontakttungorna så sätt en till likadan billig sockel emellan och låt denna extrasockel alltid följa med "piedestalen" som offer-sockel så att säga.

Detta gäller även om man använder komponentadapter med svarvade ben, eller allmänt sockel med svarvade ben. Dessa får inte stoppas i de billigare socklarna ifall man vill att den billiga sockeln ska fungera med vanliga kretsar.

Tror att detta är en orsak till att de billiga socklarna har dåligt rykte.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Kan det bli en version 2.0 av Cred 6809?
Jag lyckades ju läsa mina gamla floppys med Cred 6809 Debuggern jag skrev i slutet 80-talet. Cred ja, varför heter den det? Tror det kommer av CRossEditorDebugger.

Bild

Men det var ju det där att det var trasiga Sectorer på just den skivan som innehåll Måldebuggern :-(

Bild

Med det felet kan filen inte monteras men det går ju att tjyvkika med Notepad-PP.

Bild

Och där går det hitta assemblerkoden som utgör Måldebuggern. Den består av 4 assemblerfiler och jag lyckas få ut samtliga av dessa och dom är intakta.
Jag hittar både filer som säger sig vara version 1.3 och 1.2. Jag fokuserar på 1.2 för det är versionen som står på det EPROM som sitter i Cred från 1989

Bild

Men filerna har ju DOS-teckentabeller och dom ser ju lite tråkiga ut när ÅÄÖ visas som krumelurer. Jag skriver därför en konverter i Delphi som tar en DOS asciifil och gör den till "windows" ÅÄÖ

Bild

Jag blir nästan lite imponerad :D av mig själv för koden är bra strukturerad och fint skriven med gott om kommentarer så det är ingen större match att läsa den och förstå.
Men koden är ju i fyra olika filer och assemblatorn jag valde har ingen länkare så jag får väl bygga ihop dessa filer till en fil. Ja eller använda include som jag brukar göra med PICarna för just nu ser jag ingen vinst med att ordna med länkare och annat fancy.
Med filerna hopbyggda så börjar jobbet med att få dessa att assemblera. Externreferenserna kommenteras bort. Syntaxen skiljer sig lite. Jag blir åter igen varse att CLI SEI är 6800 instruktioner och som inte ingår i 6809 trots allt, som jag minns som tjat på 80-talet, om kodkompabilitet med 6800 men det finns motsvarande instruktioner så det är bara att skriva macron för dessa. Något som den assemblatorn jag hade på 80-talet nog hade inbyggt för det är inget jag minns att jag funderade på på den tiden.

Bild

Utan länkare behöver ju en startadress också anges. Det gör ju lite ont att ORGa koden för den är helt relocerabar.

Utan ACIA kommer inget att fungera
Så Credkort nr2 får sig en 6551a och RS232 krets. När jag monterar DSUBen så ser jag något märkligt. GND verkar vara kopplat till pin 7 och inte till 5 som brukligt. Eftersom Cred kör med Xon-Xoff så behövs inga handskakningskablar så jag patchar bort sånt som ändå inte ser rätt ut.

Bild

På Cred kort n1 så satt ju ingen ACIA utan den satt i debuggerns tillhörande expansionslåda och därför på en annan adress än den nu monterade ACIAn
Det kan man enkelt ändra för allt är förberett med variabler som ska trimmas för olika typer av målmaskiner

Bild

När alla felmeddelande är tillfixade så att assemblatorn är nöjd bränner jag en EPROM med min nybyggda PROMEL 6064 - EPROM Emulator

Funkar Inte
Eller jo lite. Den säger "E"
Det skulle ju kunna betyda att den skickar ett error men det ska ju komma som "E00", ett E med ett hextal.
Ok det första error:et som kan komma vid boot är att det är minnesfel. Och det är fel. Jag har satt upp för att user RAM är 32k men satt dit en 8k krets.
Bränner nytt EPROM..

Åh, det funkar ... eller
Nu kommer initieringsträngen. Men den ser lite konstig ut. Är det fel baudrate... nä det skulle se värre ut eller inte funka alls... hmmm :humm:

Bild

Strängen ska bestå av "I" + Version + RAM startadress + RAM slutadress + Användarvektoradress
Det här var lite klurigt men har sin förklaring. Jag sitter och spanar lite i koden och ser att det på några ställen är strängar definierade som konstanter och får för mig att kolla upp dessa i .LST filen. Och mycket riktigt, det är bara första tecknet i strängen som fått en minnescell. Resten skippas helt av assemblatorn och det står så i instruktionen till assemblatorn att den likställer FCC och FCB, alltså samma jvl tjafs som med PICen XC8asm, att stränga måste anges som kommaseparerade CHAR.

Bild

Det förklara ju "E" som felmeddelande för strängen var ju definierad som "E00" men den tog ju bara med "E".

Nu kommer "I" + Version ut OK men adresserna stämmer ju inte ... :humm:

Bild

Det är också en assemblatorfunktion som jag nyttjat förut men som inte stöds, i samma form. I den äldre assemblatorn kunde man tydligen skriva !HIGH! och !LOW! och man ville ha över eller under byten av ett 16bitstal. Det får ju göras med en >> istället

Bild

Nu funkar det !!
Känns så cool att fått fart på CredDBGern med en assemblerfil som man kan ändra i och trimma till nya behov.
Nu provkör jag med Emulatorläget i PROMEL 6064 - EPROM Emulator och det funkar också fiint.

Bild

Edit: mindre textjust.
Senast redigerad av ELTompa 11 mars 2025, 11:22:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Pin 5 som gnd på DE-9 d-sub för RS232 blev en grej 1984 när IBM släppte sin AT.

Före det fanns ett gäng olika varianter och de dröjde sig säkert kvar länge.

Ärligt talat så tycker jag att det vettigaste hade väl varit om pin 2-8 varit samma på DE-9 som DB-25, och DTR som är pin 20 på DB-25 hade lagts på pin 9 på DE-9.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Intressant som du säger MiaM. Jag minns jag alltid tyckte det kopplades på olika sätt under 80-talet utan att förstå varför. Det fanns ju heller inget internet att fråga på den tiden. Och så fanns dom där små korskopplingslådorna med DSub25:or i båda ändar men en massa skjutomkopplare eller korskopplingskablar för det var enda sättet man kunde få olika enhet att koppla ihop sig. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag minns att jag hade en Elektor-plansch i A3-format, eller kanske rent av A2-format, med pinout för ett antal datormässiga kontaktdon. Helt otroligt hur internet har underlättat saker. Undrar också hur många som på modern tid via internet hittat information om saker som de kastat för att det varit omöjligt att hitta info förr?

Jag hade aldrig nån sån lyxlåda då det begav sig; jag fick spänningsmäta för att se vad som var utgångar och chansa på att löda ihop en passande kabel :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

6809 och HC11 lärde jag mig assemblerprogrammering på. Vi hade en utmärkt bok "Mikrodatorteknik" ifrån Chalmers som kurslitteratur.
Senare programmerades på en Heathkit 6809 blå låda med kopplingsdäck. Såg en sån i antikmontern på Umeå universitet vilket gav fina minnen. =)
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

6551 ASCIA från Kina - Funkar inte
Eller så vet jag inte för trix jag ska ta till. Jag har lite dåligt med 6551or i mitt kretslager så jag köpte 5st kretsar från Kina på spekulation märkta UM6551A.
Sätter jag dom i sockeln på CREDkort2 så funkar dom inte. Har provat 3 av 5 med samma resultat. Det verkar som kristallen svänger men kurvan ser för hemsk ut. Nu är den ju inte det snyggaste på den "orginal" kretsen jag har men den fungerar ju i alla fall. Det finns lite tips på nätet att man ska koppla ett 1M motstånd över kristallen och et liten konding från pin 6 till jord men gör jag så så blir det ingen skillnad.
Jag skulle ju kunna göra en extern osc och mata med men då kan jag ju lika gärna ta en 6850 som kräver en extern baurateklocka... Hm undra om det finns några trix att få dessa Kinakretsar att fungera. Alla tips mottages tacksamt.
Skriv svar