varning, billig multimeter

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

varning, billig multimeter

Inlägg av grym »

en liten sak som jag upptäckte nyss
köpte en billig multimeter från gekås, 39.90
när jag mätte ström fick jag flukterande värden och sedan efter det så trodde jag att jag brände instrumentet, skruvade upp den och såg att det fanns en säkring trots priset, säringen byttes och strömmätningen kontrollerades, fortfarande med flukterande mätvärden och sedan vis spänningsmätning så blev det inte rätt

öppnade multimetern igen och såg felet, strömshunten för 2A gick tvärs under kontakten för övriga mätområden, konstruktionen gör att om man annvänder standard banankontakter så är det möjligt att kortsluta mellan ingångarna om man trycker ner bananproppen ordentligt, riktigt farligt då det kan ge en ordentlig kortslutning om man mäter till exempel mellan två faser eller ett bilbatteri

jag satte en bit eltejp och kommer förhoppningsvis ha det i åtanke framöver

kan vara andra som råkar ut för detta, riktigt dålig konstruktion
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Tjaa för 39,90:- så är det ju ett under att den fungerar alls.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Köp bara instrument som är klassade enligt IEC 1010..... Har sett för många otäcka saker hända med dåliga instrument....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde jag varit gjord av penningar så hadde instrumenteringen varit av en betydligt högre klass

men nu är det som det är, jag har några bättre multimetrar men när man håller på och labbar så vill jag gärna ha några slaskmultimetrer till att bara koppla in och ha där under hela labbet, då passar dom här billiga multimetrarna perfekt, eller rättare sagt föregående modell var bättre då dom inte hadde detta problemt

och om man säger såhär, inte tar man ut en tvåtusenkronorsmultimeter i regnet när man bara ska kolla en sak i bilen eller båten :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Köper precis på samma sätt för att ha så man tex inte förstör en dyrare multimeter MEN det skall fungera oavsett vilket så av just den anledningen köper inte jag extremt billiga multimetrar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hör av dig till Plus och be dom göra en mätning med ett bilbatteri så kanske det händer lite saker :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kod: Markera allt

slaskmultimetrer
Veckans ord! :D

Hmm riktigt lurigt låter det som. Bra idé faktiskt Purre. Nä, tacka vet jag Fluke!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmmm... Kan hålla med om att märkesinstrument är väl dyra, men... det är något som det är värt att lägga pengar på...
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Oftast i jobbet är mätinstrumentet min livförsäkring.
Så jag har tecknat min livförsäkring hos Fluke.
Sen att den funkar jäkligt bra också är stryktålig är ju ett plus.
Skriv svar