Felsökning Diesel värmare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 281
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan jag har en äldre Diesel värmare som är svår att starta.
Jag misstänker strömbrytaren som är en 2 läges dragströmbrytare.

30A 12v från batteri
57P läge 1 (friskluft)
56H läge 2 (värme)

Läge 1 funkar utan problem.
Vid läge 2 så startar den oftast bara glödstiftet och inte fläkt och bränslepump.

Jag har kollat lite på vad benämningar betyder för dragströmbrytaren.
Skall inte både 57 och 56 vara dragna vid läge 2?
Tommy_Naseem
Inlägg: 281
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Tänkte jag skulle uppdatera lite.
Det är inte fel på själva dragströmbrytarna eller på flammvakten eller tempsensorn.
Så nu är bara styrdonet kvar.
Något jag märkte nu när jag körde den på bänken var att den startar om den har fått vara utan spänning ett tag.
Men efter ett par minuter så stänger den ner.
(Den har gått igenom tändnings fasen och är i full fart)
Men den stannar inte helt utan det är som att den dyker i spänning. Bränslepumpen går från 180 pulser i minuten till 20 pulser. Fläkten stannar.
Men spänning finns.

Jag har inte mer än en modell bättre multimeter att tillgå.
Men någon som är smartare än mig kanske har en ledtråd.
Det är lite klägg på kortet efter skumgummi på baksidan.
Styrdonet är en Ebensprächer 20.1549.51.00.00 12v
20240401_145851.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1109
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av larky »

Hittade en manual till ett styrdon med samma nummer:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf

Ett felexempel i manualen är om värmaren bara går i tre minuter, då är det glödstiftet.

Kan det vara temperaturvakt eller liknande som spökar?
Tommy_Naseem
Inlägg: 281
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Det var en förbaskat bra manual.

Men det är inte glödstiftet eller missad tändning som är problemet.
Under tänd fasen så går fläkten på ca 80% och när den har detekterat flamma och det blåser varmt så går fläkten upp till 100% och glödstiftet kopplas bort.

Allt detta sker. Men när den stannar kopplas glödningen in igen och pumpen går sakta.

Men skall studera schemat och se. Verkar som det döljer sig mer innanför höljet på själva värmaren än vad jag trott.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6230
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av FormerMazda »

När du säger att det inte är fel på flammvakten, hur vet du det?

För den kanske ger nån signal, men ger den tillräcklig. Och det på styrdonet som ska detektera signalen, funkar det?
Jag tycker det låter lite som den tror att den slocknat då den går ner i fart och försöker tända igen.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11370
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av MiaM »

Jag hade bytt de två elektrolytkondingarna på chansning helt enkelt eftersom värdet på ersättningar är väl en tia eller två.

Visst, det är absolut bäst att faktiskt veta varför något strular istället för att bara chansa, men ibland vill man mest bara få igång sakerna. Tycker iaf en av kondingarna ser tveksam ut.
ziw
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av ziw »

Löd om kretskortet och rengör.
En del lödningar ser ut att ha småsprickor.
Repen
Inlägg: 214
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Felsökning Diesel värmare.

Inlägg av Repen »

Har bara en tanke jag läst nånstans att glödstiftet är oxå flamvakt .
Skriv svar