Felsökning Diesel värmare.
-
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Felsökning Diesel värmare.
Hejsan jag har en äldre Diesel värmare som är svår att starta.
Jag misstänker strömbrytaren som är en 2 läges dragströmbrytare.
30A 12v från batteri
57P läge 1 (friskluft)
56H läge 2 (värme)
Läge 1 funkar utan problem.
Vid läge 2 så startar den oftast bara glödstiftet och inte fläkt och bränslepump.
Jag har kollat lite på vad benämningar betyder för dragströmbrytaren.
Skall inte både 57 och 56 vara dragna vid läge 2?
Jag misstänker strömbrytaren som är en 2 läges dragströmbrytare.
30A 12v från batteri
57P läge 1 (friskluft)
56H läge 2 (värme)
Läge 1 funkar utan problem.
Vid läge 2 så startar den oftast bara glödstiftet och inte fläkt och bränslepump.
Jag har kollat lite på vad benämningar betyder för dragströmbrytaren.
Skall inte både 57 och 56 vara dragna vid läge 2?
-
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Felsökning Diesel värmare.
Tänkte jag skulle uppdatera lite.
Det är inte fel på själva dragströmbrytarna eller på flammvakten eller tempsensorn.
Så nu är bara styrdonet kvar.
Något jag märkte nu när jag körde den på bänken var att den startar om den har fått vara utan spänning ett tag.
Men efter ett par minuter så stänger den ner.
(Den har gått igenom tändnings fasen och är i full fart)
Men den stannar inte helt utan det är som att den dyker i spänning. Bränslepumpen går från 180 pulser i minuten till 20 pulser. Fläkten stannar.
Men spänning finns.
Jag har inte mer än en modell bättre multimeter att tillgå.
Men någon som är smartare än mig kanske har en ledtråd.
Det är lite klägg på kortet efter skumgummi på baksidan.
Styrdonet är en Ebensprächer 20.1549.51.00.00 12v
Det är inte fel på själva dragströmbrytarna eller på flammvakten eller tempsensorn.
Så nu är bara styrdonet kvar.
Något jag märkte nu när jag körde den på bänken var att den startar om den har fått vara utan spänning ett tag.
Men efter ett par minuter så stänger den ner.
(Den har gått igenom tändnings fasen och är i full fart)
Men den stannar inte helt utan det är som att den dyker i spänning. Bränslepumpen går från 180 pulser i minuten till 20 pulser. Fläkten stannar.
Men spänning finns.
Jag har inte mer än en modell bättre multimeter att tillgå.
Men någon som är smartare än mig kanske har en ledtråd.
Det är lite klägg på kortet efter skumgummi på baksidan.
Styrdonet är en Ebensprächer 20.1549.51.00.00 12v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning Diesel värmare.
Hittade en manual till ett styrdon med samma nummer:
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Ett felexempel i manualen är om värmaren bara går i tre minuter, då är det glödstiftet.
Kan det vara temperaturvakt eller liknande som spökar?
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Ett felexempel i manualen är om värmaren bara går i tre minuter, då är det glödstiftet.
Kan det vara temperaturvakt eller liknande som spökar?
-
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Felsökning Diesel värmare.
Det var en förbaskat bra manual.
Men det är inte glödstiftet eller missad tändning som är problemet.
Under tänd fasen så går fläkten på ca 80% och när den har detekterat flamma och det blåser varmt så går fläkten upp till 100% och glödstiftet kopplas bort.
Allt detta sker. Men när den stannar kopplas glödningen in igen och pumpen går sakta.
Men skall studera schemat och se. Verkar som det döljer sig mer innanför höljet på själva värmaren än vad jag trott.
Men det är inte glödstiftet eller missad tändning som är problemet.
Under tänd fasen så går fläkten på ca 80% och när den har detekterat flamma och det blåser varmt så går fläkten upp till 100% och glödstiftet kopplas bort.
Allt detta sker. Men när den stannar kopplas glödningen in igen och pumpen går sakta.
Men skall studera schemat och se. Verkar som det döljer sig mer innanför höljet på själva värmaren än vad jag trott.
- FormerMazda
- Inlägg: 6230
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Felsökning Diesel värmare.
När du säger att det inte är fel på flammvakten, hur vet du det?
För den kanske ger nån signal, men ger den tillräcklig. Och det på styrdonet som ska detektera signalen, funkar det?
Jag tycker det låter lite som den tror att den slocknat då den går ner i fart och försöker tända igen.
För den kanske ger nån signal, men ger den tillräcklig. Och det på styrdonet som ska detektera signalen, funkar det?
Jag tycker det låter lite som den tror att den slocknat då den går ner i fart och försöker tända igen.
Re: Felsökning Diesel värmare.
Jag hade bytt de två elektrolytkondingarna på chansning helt enkelt eftersom värdet på ersättningar är väl en tia eller två.
Visst, det är absolut bäst att faktiskt veta varför något strular istället för att bara chansa, men ibland vill man mest bara få igång sakerna. Tycker iaf en av kondingarna ser tveksam ut.
Visst, det är absolut bäst att faktiskt veta varför något strular istället för att bara chansa, men ibland vill man mest bara få igång sakerna. Tycker iaf en av kondingarna ser tveksam ut.
Re: Felsökning Diesel värmare.
Löd om kretskortet och rengör.
En del lödningar ser ut att ha småsprickor.
En del lödningar ser ut att ha småsprickor.
Re: Felsökning Diesel värmare.
Har bara en tanke jag läst nånstans att glödstiftet är oxå flamvakt .