Elektrolytkondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Elektrolytkondensatorer

Inlägg av Exige »

Hej. Jag har en kort fråga om elektrolytkondensatorer. I Elfas faktablad läste jag följande:
Oxidskiktet fungerar som en diod och leder ström i backriktningen.
Max spänning i backriktningen är 1,5 V. Överskrider man denna
spänning kan det få katastrofala följder.
Det jag undrar är om man utsätter en elektrolytkondensator för en spänning på runt 1 Volt i backriktningen tar den då skada? Och hur säkert är det?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att ha ett polaritetsskydd till en liten apparat. Den ska fungera så att en diod ska se till att det alltid är positiv spänning över ingången (som också kondensatorn är parallellkopplad med), och om det skulle råka bli felkopplat någon gång till ingången så ska dioden skydda kondensatorn.
Ett annat sätt att lösa detta vore ju att sätta en diod i serie med ingången till apparaten, men då får ju jag ett kontinuerligt spänningsfall på ca 0,5-0,7 Volt beroende på diod, vilket inte är så bra då jag vill ha lite så lite onödiga förluster som möjligt. Sedan så kan jag ju då heller inte använda ingången så utgång då heller.

Tack för svaren på förhand!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Crowbar diod som blåser säkringen tex.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Säger det samma felvänd diod paralellt med matningen
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tekko: Är en crowbar diod samma som en felvänd diod?

Jag tror också att det blir bäst med en felvänd diod parallellt med ingången som får en säkring att gå om det blir felvänd polaritet. Men tar inte kondensatorerna skada då?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Japp felvänd diod är EN typ at crowbar, man kan också använda en thyristor och zenerdiod som trigg för att få överspännings crowbar. Nej kondensatorerna tar inte skada av maximalt ungefär en volt i backspänning som du får vid felkoppling av matningen.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tack för svaren! :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan ju också göra en "ideal" felpolaritetsskyddsdiod med hjälp av en N-MOSFET och en diod + zenner switchar bäst på returledningen (minus).
Se på http://www.bitfire.se/bitfire/docs/V112 ... ematic.pdf sidan 6 upp till vänster.
Då får du i princip inget späningsfall alls och precis det du önskar.
Skriv svar