robot wars

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
erik_knutsson
Kontakt:

TV6

Inlägg av erik_knutsson »

Dom har börjat sända Robot Wars serie 5 igen på TV6 15:05 lördagar och söndagar :)
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

För de som är mer intresserade av autonoma robotar rekommenderas robot-SM istället. http://robotsm.se/
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

destruktiva robotar är roligare terdon..

råkade få på 6an på tvn och det va robotwars.. så nu blev man så är man väldigt sugen på att bygga sig en robot.. :D

and btw gott nytt år Terdon, och ni andra oxå.. det råkar bara vara så att Terdon är en av dom få personer här på forumet som jag känner IRL.. :D
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Jo, visst är det roligare med destruktiva robotar, men vad jag vet finns det inga bygga-autonoma-och-destruktiva-robotar-byggar-tävlingar i Sverige, och då får man bestämma sig om det är autonomiteten eller förstörandet som är viktigast, och jag ville bara lämna alternativ.

För övrigt får jag önska gott nytt tillbaka, Marie och Fredrik hälsar också, resten är i Karlstad men de hälsar säkert också.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jim_the_one skrev:destruktiva robotar är roligare terdon..

råkade få på 6an på tvn och det va robotwars.. så nu blev man så är man väldigt sugen på att bygga sig en robot.. :D

and btw gott nytt år Terdon, och ni andra oxå.. det råkar bara vara så att Terdon är en av dom få personer här på forumet som jag känner IRL.. :D
Tack det samma!!! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

TERdON skrev:Jo, visst är det roligare med destruktiva robotar, men vad jag vet finns det inga bygga-autonoma-och-destruktiva-robotar-byggar-tävlingar i Sverige, och då får man bestämma sig om det är autonomiteten eller förstörandet som är viktigast,
Eller så kan man starta en egen tävling :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När jag ser den tävlingen så är jag alltid lika förundrad över att folk bygger så konstigt:

- Nästan 75% har problem med markfrigången.
- Styrningen gör att folk har mycket svårt att köra i en 8:a.
- Konstiga vapen funkar aldrig, många har det.
- Hävarm och roterande skiva funkar bra, ser man sällan.

I allmänhet ser det ut som om folk har tränat i 4 sekunder innan tävling.

Här tror man att folk som bygger titta på vad som funkar tidigar och lärsig, men nej
eriikh

Inlägg av eriikh »

Kan man inte bygga en halv-autonom då? Det är väl tillåtet?

Alltså en radiostyrd med assistans från en dator i roboten (eller lika gärna i sändaren)
Kanske skulle funka?

/Erik
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det vore ju bra. en givare i "flippen" som flippar motståndaren så fort den är på flippen och automatisk vändning till rätt köl om man själv skulle bli flippad.. :lol:

och automatisk höjning av markfrigången om man kör fast, man vill ju ha ganska låg markfrigång så motståndaren har svårt att få in sin flipp under roboten..

men så får man väl bygga på rätt bra pansar för det finns ju en del som kör med hackor och liknande, annars så floppar nog roboten..
eriikh

Inlägg av eriikh »

Jo, eller också har man en mekansism som backar jättefort när hackan kommer farande :D

Jag skulle vilja se en robot som har 4st hjul med individuell styrning och varsin motor... Tänk er vilken rörlighet :)

/Erik
erik_knutsson
Kontakt:

Inlägg av erik_knutsson »

det finns en 150g ant som är halv-autonom här i sverige http://www.bovik.homeip.net/robot/Bump_ ... yrvikt.htm
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

eriikh skrev:Jag skulle vilja se en robot som har 4st hjul med individuell styrning och varsin motor... Tänk er vilken rörlighet :)
/Erik
Ja, och vad myket som kan gå sönder! Så tänker jag iaf...
eriikh

Inlägg av eriikh »

Som jag ser det så finns det två sätt att bygga en (war)robot:

1. Allt är ganska enkelt utformat, inte så många saker som kan gå sönder, mycket pansar. Det gör inte så mycket om den blir träffad då inte mycket kan gå sönder.

2. En riktigt komplex robot som inte har särskilt mycket pansar. Denna måste istället undvika att bli träffad med hjälp av sin rörlighet och alla hi-tech prylar som finns inuti den. :P

Hehe, tycker att ovanligt många har följt metod nr 1, det kanske man kan dra några slutsatser av? :roll:

/Erik
Skriv svar