snabba dioder?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

snabba dioder?

Inlägg av grym »

vad ska man kolla efter för att hitta så snabba dioder som möjligt?
skulle vilja ha klampdioder snabbare än 1n5711 som har trr på 0.1 ns

ska klamap rfsignal till en maxspänning , gärna så det klarar över några ghz
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du kan kolla upp kiselkarbiddioder (SiC). De brukar saluföras som "Zero Recovery" detta är givetvis en sanning med modifikation. Men reverse recovery är i alla fall väldigt liten och kan troligt viss försummas.

Jag har bara undersökt dioder mot kraft hållet så jag vet inte om det finns dioder som passar att switchas i GHz området.

Cree
Infineon
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

trr bättre än 0,1ns....

1n5711 är en av de snabbaste Schottkydioder som jag träffat på, tror nog att det bara är kiselkarbid eller möjligen berilumoxidioder som är snabbare.

Vad skall du bygga som kräver så extrema dioder? Redan 0,1ns är hemskt snabbt.... Jag menar i radardetektorer använder man oftast MF-för att slippa detektera dessa heska frekvenser. MEN i radarsammanhang finns det inpressningsdioder för direkt montering i vågledare som hänger med över 10GHz - teknik och pris har jag ingen aning om, men det finns iaf...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den är snabb, beror lite på vilket datablad man tittar på så är den 1 eller 0.1 i trr , skulle ha den för att klampa ner en signal och samtidigt sprida den i spektrumet uppåt, gjorde ett test idag och det verkar inte funka bra, hadde någre icke agilent 1n5711 och provade samma sak i lägre frekvenser men motsvarande spektrum, nackdelen är att dioden har så högt inre motstånd så att klampa direkt mot en 50ohms signal gav inget bra resultat, bättre än utan men det blev inte som jag hadde tänkt mig, stror jag får överge den lösningen och istället köra en förstärkare i bottning , det bör ge ungefär samma resultat som jag tänkt mig, om nu det fungerar

kollade lite på ebay, där fanns lite hfdiod godis men jag är int kapabel till att bygga och prova med riktigt så bra prylar
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Aha, oki.

Det är enkelt att lösa i teorin, men böckerna talar inte om hur man skapar pikosekunderspulser med hög amplitud... ;)
Skriv svar