UF4004 strömtålighet?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

UF4004 strömtålighet?

Inlägg av Marta »

De enda datablad jag hittat till UF4004 är ganska så luddiga när det gäller pulsad strömtålighet. Det står bara likriktad medelström 1A och så finns det ett diagram (beskrivr Vf vid olika strömmar) som antyder 3A toppström @ 300µs 2% duty.

Min undran är då vad denna diod tycker om 2A topp @ 1µs 5% duty?

Den skall sitta i en step-up switchare så strömmen dalar snabbt. Teoretiskt 1.1µs linjärt ned till noll.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En länk till databladet hade inte varit fel, men JAG tror att det ska fungera.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Databladet finns här.

Jag tror också att det kommer att fungera, men det är bättre att veta säkert än att det börjar ryka efter ett tag. Är det problem så finns det ju alltid stora klumpar i TO220, men det käns lite överdrivet för 25mA utström.

Antagligen är det inte så vanligt att göra step-up's med så våldsamt omsättningsförhållande som 12 till 200V, för det verkar inte hellre finnas IC's som är helt lämpade för det...
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

hmm.. låter som Marta bygger ett drivsteg till Nixierör :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jodå, det stämmer. Den skall kunna driva 6xIN-18. Det blir 25mA.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det borde ju funka, den används ju i flera designer på nätet. Den här sidan tyckte jag gav en del:
http://www.electricstuff.co.uk/nixpsu.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den sidan har jag redan sett tidigare. Mitt bygge använder 1771 och 12 även till IC'n, annars är det exakt samma. Kan inte se någon meningmed att hålla låg drivspännng, det tvingar bara fram en FET som kan switcha på lokiknivåer och sådana brukar ha sämre egenskaper på RDSon, gatekapacitans och pris.

220µH funkar inte till IN-18, kretsen har typiskt 16µs maximal on-time och på den tiden hinner inte spolen ladda upp. Det finns även en minimum off-time på typiskt 2.3µs och den hindrar effektivt att köra "continuous mode" med så så hög step-up som 12 till 200V. Redan vid 7 gångers step-up är det teoretiskt stopp, har inte provat var gränsen går i praktiken.

Det kanske även är lämpligt att dela upp utgångskondingen på två för att få ned ESR och även minska påkänningen. Lytingar i swithc aggregat tycks ha lättare att lyfta på hatten än i andra kretsar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

varför inte köra med en trafo till step-upen? Över 5ggr ingångsspänning är det ju vad tumreglerna säger att det blivit dax för en liten trafo istället.

Det finns att köpa färdiga och är också lätta att linda själv - i och med att du själv väljer frekvensen så kan du ju klara dig med tämligen få varv...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag har funderat på det alternativet, bygga en flyback istället. Det är bara trafo som tillkommer, allt det andra kan vara på samma sätt. Hade aggregatet varit avset för 6xCD-47 så skulle det blivit så, men nu har jag tyvärr inte några CD-47 utan får nöja mig med IN-18. Då skall det räcka med en step-up.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

;)

Oki, det går ju med blir rätt mycket störningar och tuff last på switchen.
Skriv svar