Trevlig tråd!
Tips: Alpine med CD-växlare med M-bus måste få prata med en mikrokontroller som säger rätt saker osv för att den ska aktivera CD-växlaringången.
Volvo kör med samma protokoll, en del av deras stereos och jag tror alla CD-växlare är OEM Alpine, fast Volvo har haft en 8-polig nästan-mini-DIN fast lite större, medan Alpine kör vän vanlig DIN-kontakt.
Det finns en tråd här där en forummedlem fått ordning på att använda en mikrokontroller (minns inte vilken, kanske arduino?) för att prata med en Volvostereo av nån modell som lär ha suttit i 740 eller liknande. Minns tyvärr inte namnet på forummedlemmen eller stereons modellbeteckning och hittar därför inte tråden.
En fördel med att använda CD-växlaringången är att du kan använda stereons knappar för att styra telefonen, ifall du t.ex. låter ett hembygge med mikrokontroller emulera blåtandtangentbord/fjärrkontroll som kan skicka play/pause, next, previous och liknande kommandon. Specifikt verkar det bra att telefonen pausas medan stereon tar emot RDS-trafikinformation.
Jag är för övrigt lite motvalls här, en av de fina grejerna med en gammelbil är att man kan stoppa i en modern stereo utan att förlora något som en äldre stereo skulle erbjudit. En halvny bil har ofta stereon hårdkodad till bilens can-bus-elände osv, och en bil från 90-talet har väl ofta en stereo vars ergonomi är bättre än cirka allt eftermarknads att man därför inte vill byta. Men för t.ex. din Saab eller för de Ford Granada jag kört då och då så passar t.ex. en såndär modern Pioneer bra i mitt tycke. Håller dock med om färgen, men det kan ju vara värt att laborera med att byta komponenter, kanske? Vet inte om det går... Ifall du har kvar den nya stereon så kan du prova att ansluta telefonen med USB-kabel. Vissa telefoner kan anslutas på detta sätt och det ska ge nån slags funktionalitet av nåt slag. jag minns inte detaljerna; när jag monterade in en sån stereo så hade jag nog ingen passande telefon och senare orkade jag inte fixa mer med det. jag tycker annars det är rätt trevligt att ha en tillräckligt stor USB-sticka med musik som liksom "tillhör bilen" på nåt sätt.
Förresten, var texten "endast blyfri bensin" alltid på svenska på alla Saab som såldes i Finland?
Youtube-tips: En belgisk kanal, på engelska, som heter Memphis (av alla namn...) har en och en halv Saab 900 som projekt. Har inte tittat in på länge så vet inte hur det gått med projekten...
Apropå salt så är min bestämda åsikt att det är brister i väldigt många fordon och inte saltet i sig som är problemet. Jag har tjatat om det i massor av trådar både här och på andra ställen, men min erfarenhet från Volvo C70/S70/V70 gen 1 är att det uppenbart går att göra bilar som inte rostar. Typiskt på dessa är att det inte finns ett enda rostmärke trots att de vinterkörts många år och gått typ 300.000 km eller liknande. Dock om det är nån plåtskada så kan det vara rost vid skadan, och alla metalldelar som inte fanns när bilen lämnade fabriken (dragkrok, bultarna som håller fast nummerplåt / nummerplåtshållare osv) är däremot så rostiga att de ser ut att ha hittats i botten på havet.
håller med om tipset att se över gummilisterna för fönstren. Ett tips jag läst i samband med drivremmar till bandspelare/skivspelare är att prova att koka i vatten (!!!). Vet inte vad gummilister kostar till Saab 900, men för t.ex. Fort Granada så kostar de vad jag minns nästan en tusenlapp per styck vilket gör att det sist jag kollade tyvärr inte var värt att byta dåliga lister på dörrar som redan har antydan till rost, för bättre dörrar kostar typ mindre än nya lister. Vet inte riktigt hur jag får till den tankegången eftersom bättre dörrar ändå behöver nya lister. Jag kanske tänker att det inte är värt att "rädda" dörrar som redan är halvdåliga?
Gjorde Saab några 900 som var lika rostskyddade som 9000? En jobbarkompis hade en 9000 för ca 25 år sen och där läckte nån av dessa lister varpå det samlades flera liter vatten som skvalpade runt i en av dörrarna, men eftersom den var så bra rostskyddad så var det mest bara störigt att höra skvalpljudet men bilen tog i övrigt inte skada.
När jag ser bilderna av inredningen så väcks minnet från tiden då jag jobbade bl.a. med att installera bilstereo. Minns att det var lite pilligt men inte omöjligt att installera högtalare på instrumentpanelen. Har nåt vagt minne av att nån "blindplugg" kunde ersättas med diskanten i DLS system med separata diskanter. Jag kan minnas fel. (Det jag dock minns väldigt bestämt var att dessa Saab var iaf klart lättare att arbeta med än samtida Audi som var en plåga att montera högtalare i fram, fast det berodde på att för att få bra resultat så fick man kämpa för att få in 4"-högtalare istället för de dumma 3,5" som Audi tänkt att man skulle ha).
