cnc fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
skygizmo

cnc fräs

Inlägg av skygizmo »

hej jag har länge gått och funderat på en cnc fräs nu har jag ett styrkort samt ett koordinabord .
men jag har en liten fundering när man vevar bordet inåt så är det inget glap går fint men när jag ska veva ut bordet så rör sig vevev lite innan bordet flytar på sig.
har tittat på fräsar på jula samt lite andra fräsar alla har dom en rörlig skala som man nollar när man märker att bordet ska borja röra sig, detta fungerar ju bra om man ska veva manuelt men inte om man ska använda stegmotorer. någon som vet hur man kan motvärka detta? funderar på att sätta en fjäder som hela tiden späner bordet framåt och på så sätt kanskle jag kommer från glapet i veven.
min nästa fråga är veven är märkt men 3 cm per varv dvs veva ett varv och bordet rör sig tre cm , måste man ha utväxling när man sätter på stegmotorer eller kan stegmotorn snurra flera varv och ändå veta vart den är? jag funderar på kuggrem mellan motor och bord men detta kanske inte behövs utan att man kan sätte motorn direkt på axeln där veven sitter idag
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett visst glapp kan de flesta styrprogram kompensera för genom att hålla reda på i vilken riktning senaste förflyttning var. Man matar in ett värde i inställningarna på hur stort glappet är så görs den extra förflyttningen varje gång man byter riktning.

Använder man stegmotorer görs positionsberäkningen med död räkning, dvs programmet håller reda på hur många steg som den flyttat sig. Det spelar ingen roll om det är flera varv som den snurrat. Så av den anledningen behöver du ingen utväxling.
skygizmo

Inlägg av skygizmo »

man tackar för detta svar
nu ska man bara ha tag i z axeln och stegmotorer
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det du ska försöka göra är att ta bort glappet mekaniskt, det är inte bra med 'glappkompensering' i programvaran. Visst går det men det är bäst om du ser till att inte ha glapp mekaniskt.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det bästa är att du tar o mätter skruvarna o ger dig ut på ebay och söker på "ball screw" o ser vad du kan finna som passar. Med lite tur så kan du hitta rätt grejor billigt som ger 0 i dödgång.

Ett annat knep är att förspänna två trapetsmuttra mot varandra precis så dödgången försvinner.

Men de flesta synpunkter så är kulskruven bättre. Bättre verkningsgrad, slits mindre mm. Det högre priset kan försvaras med att du klarar dig med mindre motorer.

Mikae
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vanligtvis så är det större stigning på kulskruvar, så då behöver du större motorer. Summan av kardemumman är ...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Att du får högre fart :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Och mindre precition :)
sledneck

Inlägg av sledneck »

jojje skrev:Vanligtvis så är det större stigning på kulskruvar, så då behöver du större motorer. Summan av kardemumman är ...
Släng skruvarna och köp linjärmotorer :D :D :D :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

och vad är linjärmotorerna uppbyggda av?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Att köra en linjärmotor på låg fart är som att köra en bil i 10Km/h på 5:e växeln.
(En lätt överdrift men ni fattar vad jag menar)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En linjärmotor är ju bara ett samlingsnamn på motorer som alstrar just linjära rörelser.
Finns 100-tals olika varianter på linjärmotorer...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom linjärmotorer som annvänds för sådanna här saker är i praktiken stegmotorer som blivit utrullade, riktigt kul saker, men det krävs häftiga magneter i dom för att få lite hållmoment

jag har funderat på en annan lösning på glappet, att annvända två skruvar där man programmässigt kör dom motvarandra för att hålla glapppet på noll, och när man ska köra snabbförflyttningar kör båda med varandra så får man dubbel kraft, mycket programering, inte riktigt min sak, men en framkommlig väg även analogt, at köra den som håller emot som konstantmoment
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Bra idé Grym. Behöver inte vara speciellt mycket programmering.
Tänk dig att båda skruvarna är i ett läge som minimerar glappet.
När man sedan vill göra en förflyttning startar man den "bromsande" skruven först och efter X stegningar den andra skruven, men med exakt samma stegsekvens.
Om X stegningar är precis glappets storlek kommer båda att driva framåt. Fast i praktiken kommer nog bara en skruv att driva i taget pga av toleranser mm.

För att göra det kompatibelt med alla DIR/STEP program typ MACH3, EMC2 etc och inte behöva ändra på koden på PCn kan man bygga det som ett "digital-delay" med en liten mikrokontroller.
Ta in DIR/STEP signalerna. Skicka ut dem oförändrade på en port och fördröjd på en annan och vise versa beroende på stegriktningen. Behöver nog inte vara en speciellt avancerad mikrokontroller för det.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

*deleted*(upprepning) :oops:
Senast redigerad av Micke_71 6 januari 2007, 13:29:16, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar