har ett par bilgeneratorer jag skulle vilja hitta felet på
har ett par bilgeneratorer jag skulle vilja hitta felet på
jag har problem med strömmatningen i min bil (volvo 850) när jag kör med fläkt slutsteg och mina xtra ljus . därav fick jag tanken att man skulle sätta i ett xtra batteri i skuffen på bilen . letade lite i mina gömmor på gården och hittade 3 st generatorer
byggde mig en anordning jag kunde sätta upp dom i och köra dom . men de e då problemen kommer
generator 1 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds inte de ska den ju göra någon som vet varför ?
generator 2 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds när man kopplar d+ och jord och när man senare kopplar B+ så slocknar lampan? generatorn går tungt att driva runt när man bara har d+ och jord kopplat
någon som vet varför det blir så
byggde mig en anordning jag kunde sätta upp dom i och köra dom . men de e då problemen kommer
generator 1 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds inte de ska den ju göra någon som vet varför ?
generator 2 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds när man kopplar d+ och jord och när man senare kopplar B+ så slocknar lampan? generatorn går tungt att driva runt när man bara har d+ och jord kopplat
någon som vet varför det blir så
-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Gen ett, kolen slut eller regulator trasig.
Gen två, dioder brända.
Du har dom rätt kopplade.
Batteri i bakluckan, kan bli problem vid besikning och en massa rost, avråder om du inte har ett hesikes massa slutsteg och extraljus.
Kolla ev spänningsfall och befintlig generator, den bär ge en 13,8-14,2 volt på batteriet. En 1000 (90A) watt bör den nog kunna ge utan spänningsfall.
Gen två, dioder brända.
Du har dom rätt kopplade.
Batteri i bakluckan, kan bli problem vid besikning och en massa rost, avråder om du inte har ett hesikes massa slutsteg och extraljus.
Kolla ev spänningsfall och befintlig generator, den bär ge en 13,8-14,2 volt på batteriet. En 1000 (90A) watt bör den nog kunna ge utan spänningsfall.
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Dina 400W extraljus förbrukar ju 400W i den mörka vinternatten men ditt slutsteg förbrukar knappas mer än 100-250W konternuerligt annars så kan du nog inte vistas i bilen...
Men se till att du har 2st (röd OCH svart) feta ledare 25mm2 eller mera + kraftig avkopplingskondensator i skuffen så kommer det att funka bra. Nackdelen med batteri i skuffen och generator under huven är att temperaturkompenseringen inte tar hänsyn till batteriet temperatur utan otorummstemperaturen vilket ger felaktig laddning till batteriet (över eller underladdning beroende på hur stort och hur felet yttrar sig).
Men se till att du har 2st (röd OCH svart) feta ledare 25mm2 eller mera + kraftig avkopplingskondensator i skuffen så kommer det att funka bra. Nackdelen med batteri i skuffen och generator under huven är att temperaturkompenseringen inte tar hänsyn till batteriet temperatur utan otorummstemperaturen vilket ger felaktig laddning till batteriet (över eller underladdning beroende på hur stort och hur felet yttrar sig).
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Sätt digitalvoltmetern på att mäta spänningen över batteriets polskor och slå sedan på utrustningen samt lamporna - (inklusive sätesvärmare, ventilation på max och elbakruta etc. - så länge batterispänningen är över 13 Volt så laddas inte batteriet ur, men laddas heller inte förrän batterispänningen är runt 13.6 - 13.8 Volt om den är nära full.
Om spänningen är lägre, rusa motorn sakta och se när spänningen börja stiga - dock i detta läge så kan batteriet ha laddats ur en del och responsen är långsam.
Då kan man prova att slå på dom stora lasterna när motorvarvet är ganska högt och kontrollera att spänningen är runt 13.8 Volt och högre, och sedan sänker man sakta motorvarvet tills batterispänningen börja sjunka och notera motorvarvet när det sker.
---
Att tänka på, när man har 400 Watt helljus påslagen så är det knappast när man står i bilkö och motorn på tomgång - i det läger får man tåla att spänningen kan rasar över batteripolerna när man slår på 400 Watt och motorn är på tomgång, men skall snabbt stiga igen när man gasar lite, annars har du underdimensionerad generator.
Spänningen skall inte sjunka under typ 13.8 Volt med belastning motsvarande kall vinterdag, halvljus och med ventilation på full blås, alla sätesvärmare och elrutor igång när motorn är på tomgång - det är därför generatorerna är så stora idag för att kunna ge tillräckligt med ström även vid tomgångskörning så att batteriet inte dras ut vid långa kökörningar.
Precis som limpan4all skriver så drar inte ljudanläggningen så mycket ström vid måttliga ljudnivåer (såvida det inte är klass-A), och om det drar ström så är det i pulser - medelströmmen är fortfarande ganska låg. Här hjälper inte en extragenerator/batteri så mycket, utan det viktigaste är stor area på kablarna från batteriet samt hjälps upp med extra elektrolytkondingar så nära slusteget som möjligt - vi pratar om transienthantering, inte om generatorn räcker till eller inte i det här läget.
Om spänningen är lägre, rusa motorn sakta och se när spänningen börja stiga - dock i detta läge så kan batteriet ha laddats ur en del och responsen är långsam.
Då kan man prova att slå på dom stora lasterna när motorvarvet är ganska högt och kontrollera att spänningen är runt 13.8 Volt och högre, och sedan sänker man sakta motorvarvet tills batterispänningen börja sjunka och notera motorvarvet när det sker.
---
Att tänka på, när man har 400 Watt helljus påslagen så är det knappast när man står i bilkö och motorn på tomgång - i det läger får man tåla att spänningen kan rasar över batteripolerna när man slår på 400 Watt och motorn är på tomgång, men skall snabbt stiga igen när man gasar lite, annars har du underdimensionerad generator.
Spänningen skall inte sjunka under typ 13.8 Volt med belastning motsvarande kall vinterdag, halvljus och med ventilation på full blås, alla sätesvärmare och elrutor igång när motorn är på tomgång - det är därför generatorerna är så stora idag för att kunna ge tillräckligt med ström även vid tomgångskörning så att batteriet inte dras ut vid långa kökörningar.
Precis som limpan4all skriver så drar inte ljudanläggningen så mycket ström vid måttliga ljudnivåer (såvida det inte är klass-A), och om det drar ström så är det i pulser - medelströmmen är fortfarande ganska låg. Här hjälper inte en extragenerator/batteri så mycket, utan det viktigaste är stor area på kablarna från batteriet samt hjälps upp med extra elektrolytkondingar så nära slusteget som möjligt - vi pratar om transienthantering, inte om generatorn räcker till eller inte i det här läget.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Strömmen räcker, allt går inte samtidigt, min gamla Golf -79 med 2st 100Watt extraljus och 4 (även i baksätet) sätesvärmare och bakruta utan automatisk avstängning och elvärme i insugningsröret lever på en 55A generator, ja stereon ger väl bara 2x6W men den låter högt.
Det är som med huvudsäkringar, kör man alla maskiner samtidigt hemma så går proppen men i det praktiska livet så fungerar det. Tänk på humlan.
Prototypen
Det är som med huvudsäkringar, kör man alla maskiner samtidigt hemma så går proppen men i det praktiska livet så fungerar det. Tänk på humlan.
Prototypen
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
OJKROKEN:
Jodå en del trådar vinglar iväg men det är kul det med. Min egen tråd om orange glödlampor är nu på väg mot import av bilar från USA.
Vi kan försöka få denna tråd på spåret igen. Hur går det med generatorerna, vilka vill ge rätt signaler.
Men var ska du sätta en extra generator, kan vara fullt. Det kanske blir som då jag satte en styrservopump på en IH traktor från 58, ett hål upp genom huven.
Prototypen
Jodå en del trådar vinglar iväg men det är kul det med. Min egen tråd om orange glödlampor är nu på väg mot import av bilar från USA.
Vi kan försöka få denna tråd på spåret igen. Hur går det med generatorerna, vilka vill ge rätt signaler.
Men var ska du sätta en extra generator, kan vara fullt. Det kanske blir som då jag satte en styrservopump på en IH traktor från 58, ett hål upp genom huven.

Prototypen
Hade två generatorer ett tag i min bil (volvo 240) fick det aldrig att fungera då laddningsregulatorerna verkade spela ut varandra så varvade man upp så blev det många volt mer än det borde ska vara. Testade då (en ren snilleblixt) att sätta 2 st biltema 40 amp relän på pluskabeln till ena generatorn. Nåja kan jag säga att det slutade med två st trasiga generatorer & dito laddregulatorer. En tom small det hål i
Till sist blev det en kraftigare generator typ 90A + en RIKTIG laddregulator för 2000 spänn(kostar säkert mindre idag). Blev finfint det och hade man gjort rätt från början så hade man spart många kronor.

Till sist blev det en kraftigare generator typ 90A + en RIKTIG laddregulator för 2000 spänn(kostar säkert mindre idag). Blev finfint det och hade man gjort rätt från början så hade man spart många kronor.