Problem med "supercap"
Problem med "supercap"
Det handlar om modelljärnväg. Loken är ju numera ofta utrustade med kondensatorer, och det fungerar ju väldigt bra.
Dock så verkar det ha uppstått ett problem med ett litet lok, eller lokomotor KLV 12 från Lenz, skala 0, som ser ut så här: Problemet består i att överströmsskyddet löser ut på centralenheten, den som matar ut strömmen till spåret.
Dock inte alltid, men oftast. Och detta är något som har kommit på senare tid, oftare och oftare.
Jag har plockat isär skrället och kollat efter något som kan glappa eller ligga mot chassit, men det verkar inte vara det som är problemet.
Här är en bild med kåpan avtagen: Kan nog inte få bättre bild än så med mobilen.
Dom långa röda och svarta kablarna går till motorn, dom kortare röda och svarta man ser lite varstans är strömupptagning från hjulen.
Och den där silvriga saken är då kondensatorn.
Jag har lött loss + benet på kondensatorn och då försvinner problemet, men loket stannar ju då vid minsta kontaktproblem med rälsen.
Har även lött loss dom två andra benen, men kondensatorn är givetvis limmad på kretskortet.
Det finns ju också andra komponenter på kortet som har med kondensatorn att göra, men det bör väl inte vara så mycket mer än något motstånd och diod.
Får ju givetvis försöka leta upp dom också för att utesluta dessa.
MEN, den stora frågan är då om man kan mäta upp en sådan här kondensator som en "vanlig" kondensator?
Eller om man kanske bara ska chansa och byta ut den.
Det är dock inte så lätt att få tag i, den verkar vara utgången.
Hittar en 5,5V 1000mF istället för 470mF, men den är ju då betydligt längre.
Några tankar om detta? Tips?
Dock så verkar det ha uppstått ett problem med ett litet lok, eller lokomotor KLV 12 från Lenz, skala 0, som ser ut så här: Problemet består i att överströmsskyddet löser ut på centralenheten, den som matar ut strömmen till spåret.
Dock inte alltid, men oftast. Och detta är något som har kommit på senare tid, oftare och oftare.
Jag har plockat isär skrället och kollat efter något som kan glappa eller ligga mot chassit, men det verkar inte vara det som är problemet.
Här är en bild med kåpan avtagen: Kan nog inte få bättre bild än så med mobilen.
Dom långa röda och svarta kablarna går till motorn, dom kortare röda och svarta man ser lite varstans är strömupptagning från hjulen.
Och den där silvriga saken är då kondensatorn.
Jag har lött loss + benet på kondensatorn och då försvinner problemet, men loket stannar ju då vid minsta kontaktproblem med rälsen.
Har även lött loss dom två andra benen, men kondensatorn är givetvis limmad på kretskortet.
Det finns ju också andra komponenter på kortet som har med kondensatorn att göra, men det bör väl inte vara så mycket mer än något motstånd och diod.
Får ju givetvis försöka leta upp dom också för att utesluta dessa.
MEN, den stora frågan är då om man kan mäta upp en sådan här kondensator som en "vanlig" kondensator?
Eller om man kanske bara ska chansa och byta ut den.
Det är dock inte så lätt att få tag i, den verkar vara utgången.
Hittar en 5,5V 1000mF istället för 470mF, men den är ju då betydligt längre.
Några tankar om detta? Tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11541
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Problem med "supercap"
Du kan mäta upp kondensatorn som vilken kondensator som helst. Bara du har en mätare som klarar så hög kapacitans som 0.47 F, inte alla som klarar det.
Mät mellan + och - anslutningen bara.
Men sådär spontant, utan att veta hur dessa brukar vara uppbyggda, så har jag svårt att se hur just kondensatorn skulle kunna utlösa överströmsskydd. Det borde finnas någonting innan kondensatorn som strömbegränsar.
En kondensator är ju då den är urladdad normalt sett mer eller mindre att se som en kortslutning. Och åldrande brukar öka ESR och minska kapacitans, vilket borde få den att om något dra *mindre* ström.
Mät mellan + och - anslutningen bara.
Men sådär spontant, utan att veta hur dessa brukar vara uppbyggda, så har jag svårt att se hur just kondensatorn skulle kunna utlösa överströmsskydd. Det borde finnas någonting innan kondensatorn som strömbegränsar.
En kondensator är ju då den är urladdad normalt sett mer eller mindre att se som en kortslutning. Och åldrande brukar öka ESR och minska kapacitans, vilket borde få den att om något dra *mindre* ström.
Re: Problem med "supercap"
udda kondensator med B anslutning
hittat datablad på den?
är den till för att orka driva motorn eller bara hålla elektroniken spänningsatt?
hittat datablad på den?
är den till för att orka driva motorn eller bara hålla elektroniken spänningsatt?
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11541
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Problem med "supercap"
Databladet är lättfunnet, bifogar.
B-anslutningen är för balansering, då kondensatorn består av två seriekopplade kondensatorer med lägre spänningstålighet, så man kan undvika att någon av dem får för hög spänning.
B-anslutningen är för balansering, då kondensatorn består av två seriekopplade kondensatorer med lägre spänningstålighet, så man kan undvika att någon av dem får för hög spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med "supercap"
Tror detta är databladet:
[url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.murata.com/~/media/webrenew ... guide1.pdf[/url]
Den bör vara både för att hålla elektroniken och motorn igång.
Det sitter en rektangulär komponent till höger om minus anslutningen som är märkt: MPHD 3515 329 M
Det vet jag inte vad det är för något, men plusanslutningen på kondensatorn går till tre av benen där.
Edit: vissa är snabbare än mig
Om man söker på exempelvis "locomotive stay alive" så kan man se hur det fungerar.
[url]chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.murata.com/~/media/webrenew ... guide1.pdf[/url]
Den bör vara både för att hålla elektroniken och motorn igång.
Det sitter en rektangulär komponent till höger om minus anslutningen som är märkt: MPHD 3515 329 M
Det vet jag inte vad det är för något, men plusanslutningen på kondensatorn går till tre av benen där.
Edit: vissa är snabbare än mig
Om man söker på exempelvis "locomotive stay alive" så kan man se hur det fungerar.
Re: Problem med "supercap"
Om man löder dit en vanlig ellyt, bara för att testa.
Skulle det kunna funka?
Skulle det kunna funka?
Re: Problem med "supercap"
Svarar mig själv.
Lödde dit en ellyt på 2200uF 16V. Det verkar fungera. Ingen kortis. Loket går dessutom att köra utan att det stannar vid minsta kontaktproblem.
Ska testa lite mera senare men det verkar lovande.
Har dessutom hittat ersättare från TME, det är väl ett ok ställe att handla från?
https://www.tme.eu/se/details/dmf3z5r5h ... er/cap-xx/
Lödde dit en ellyt på 2200uF 16V. Det verkar fungera. Ingen kortis. Loket går dessutom att köra utan att det stannar vid minsta kontaktproblem.
Ska testa lite mera senare men det verkar lovande.
Har dessutom hittat ersättare från TME, det är väl ett ok ställe att handla från?
https://www.tme.eu/se/details/dmf3z5r5h ... er/cap-xx/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
- Ort: Göteborg