Jag har totat ihop en "mjukstart" för stora trefas ringkärnetransformatorer med 3 st 100W 20 ohmsmotstånd och 3 st relän som kortsluter motstånden efter start. reläna är med 220 V spole och 3 relän i Y-koppling anslutna till trefas 400 V.
Det fungerar nästan, men troligen är reläna för snabba (10ms).
I och med att motstånden sitter i mittpunkten så kan jag klara mig med 2 relän.
Helst skulle jag vilja använda 24 V som är mycket billigare men om jag likriktar 400 V AC så får jag 600 VDC och reläna ska ha 48 V (2*24V)
Problem uppstår när man ska ha in detta i en 80x80 mm kopplingsdosa. Nuvarande ryms, motstånden är TO-247 utan kylning
Oavsett vilken fas ( en av tre) som faller bort så ska reläna dra.
Prototypen
Mjukstart
- prototypen
- prototypen
SG40 60-292-92 elfa
ohh, du ska ha effekt direkt?
då passar inte ntc, dom tonar upp effekten under att antal tiondels sekunder
annars har jag annvänt ovanstående som mjukstart, det dom inte klarar är att slå av och sedan slå på igen direkt innan dom hunnit svalna
det man ska tänka på är att inte löda dom lågt på kort, dom blir varma, brukar skruva dom i sockerbitar och inte ha dom i närheten av något annat
ohh, du ska ha effekt direkt?
då passar inte ntc, dom tonar upp effekten under att antal tiondels sekunder
annars har jag annvänt ovanstående som mjukstart, det dom inte klarar är att slå av och sedan slå på igen direkt innan dom hunnit svalna
det man ska tänka på är att inte löda dom lågt på kort, dom blir varma, brukar skruva dom i sockerbitar och inte ha dom i närheten av något annat
- prototypen
Nej jag behöver inte effekt omedelbart, uP måste starta först och det tar någon sekund.
Det verkade alldeles för enkelt så jag läste i databladet "devices require time to return to their ambient resistance state in order to provide adequate inrush current limiting at each power turn-on. This time varies with each device, the mounting configuration and the ambient operating temperature. RTI recommends a minimum of 60 seconds." så då sprack det, måste vara "idiotsäkert" då det handhas av folk med 2 tummar i var hand.
Prototypen
Det verkade alldeles för enkelt så jag läste i databladet "devices require time to return to their ambient resistance state in order to provide adequate inrush current limiting at each power turn-on. This time varies with each device, the mounting configuration and the ambient operating temperature. RTI recommends a minimum of 60 seconds." så då sprack det, måste vara "idiotsäkert" då det handhas av folk med 2 tummar i var hand.
Prototypen