Lindad motor,
Lindad motor,
Tjoho mina glada, hoppas dagen startat bra
Tänkte bara kolla då jag verkligen inte har någon aning om just detta.
En lindad motor, jag hade för mig att man lindade allt i ett enda långt swep, men se redan där hade jag fel, så mkt kan jag XD
Då undrar jag. tappar motorn effekt då man klippt av i lindningen å bara låter de ligga? Eller gör de ingenting?
Tänkte bara kolla då jag verkligen inte har någon aning om just detta.
En lindad motor, jag hade för mig att man lindade allt i ett enda långt swep, men se redan där hade jag fel, så mkt kan jag XD
Då undrar jag. tappar motorn effekt då man klippt av i lindningen å bara låter de ligga? Eller gör de ingenting?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lindad motor,
GIVETVIS har det betydelse, hur kan Du tro något annat
Eftersom det är fyra parallella trådar som gått av mellan härvorna kan den antagligen lagas, men måste isoleras på ett adekvat sätt. Mitt bestämda råd är att inte försöka. Det är dödsfarligt att göra fel.
Eftersom det är fyra parallella trådar som gått av mellan härvorna kan den antagligen lagas, men måste isoleras på ett adekvat sätt. Mitt bestämda råd är att inte försöka. Det är dödsfarligt att göra fel.
-
- Inlägg: 896
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Lindad motor,
Varför har någon kapat lindningarna? Har motorn slutat att fungera, och någon kapat lindningarna för att felsöka.
Kontrollera först att det inte är fel på drivelektroniken till motorn.
PVDF krympslang har alldeles för hög krymptemperatur. Motorn kan skadas. Varför inte trä över slang av silikongummi eller teflon.
Kontrollera först att det inte är fel på drivelektroniken till motorn.
PVDF krympslang har alldeles för hög krymptemperatur. Motorn kan skadas. Varför inte trä över slang av silikongummi eller teflon.
Re: Lindad motor,
Nu var det min tur att göra bort mig, såg UL/UR-märket på den gröna plasten och trodde det var statorn till en riktig mångpolig asynkronmotor, men det är ju en leksaksmotor.
Re: Lindad motor,
Jag gissar att motorn är till en elscooter.
På bilderna ser jag 8 + 6 trådar i lindningarna plus övriga kablar som är avklippta.
Det är knappast ett haveri. Möjligen ett sabotage.
Dom färgade kablarna går väl att matcha ihop. Att med 100% säkerhet matcha ihop dom avklippta lindningarna är lite svårare. Kanske kan det gå, med okulär besiktning plus mätning, om man vet hur lindningarna är kopplade. Jag gissar att det är en BLDC-motor?
Jag skulle kanske försöka fixa motorn, men jag tror att rätt många skulle kalla mig galen för att jag försöker.
/Pi
På bilderna ser jag 8 + 6 trådar i lindningarna plus övriga kablar som är avklippta.
Det är knappast ett haveri. Möjligen ett sabotage.
Dom färgade kablarna går väl att matcha ihop. Att med 100% säkerhet matcha ihop dom avklippta lindningarna är lite svårare. Kanske kan det gå, med okulär besiktning plus mätning, om man vet hur lindningarna är kopplade. Jag gissar att det är en BLDC-motor?
Jag skulle kanske försöka fixa motorn, men jag tror att rätt många skulle kalla mig galen för att jag försöker.
/Pi
Re: Lindad motor,
Inte omöjligt att nån slog in en skruvmesel för att hålla i rotorn när muttern skulle lossas. En "vän" som jag känner väl gjorde så på sin motorcykel när han va 15 år
Re: Lindad motor,
Hej! Bättre sent än aldrig säger man ju
Japp de är en motor på en elscooter,
Tänkte laga ett brott som blivit i kabeln in till motorn, så tog isär den och finner att det ser ut så här i den.
Fungerar annars precis som vanlig.
Då funderar jag ju på om detta blivit kapat vid montering av scootern i "fabrik"
Kan de vara så att effekten på motorn varit för hög och man gör på detta sätt för att rätta till de?
Bättre bild på detta. Denna svarta del som är här, borde den inte vara inkopplad den med?
Kan verkligen 0 när de gäller de hära med elmotorer.
Tänkte mer att de bara va + och - sen styrs hastigheten med volt justering, men är ju fan många kablar in till denna.
Nån som har lust att dra en snabbförklaring ?
Japp de är en motor på en elscooter,
Tänkte laga ett brott som blivit i kabeln in till motorn, så tog isär den och finner att det ser ut så här i den.
Fungerar annars precis som vanlig.
Då funderar jag ju på om detta blivit kapat vid montering av scootern i "fabrik"
Kan de vara så att effekten på motorn varit för hög och man gör på detta sätt för att rätta till de?
Bättre bild på detta. Denna svarta del som är här, borde den inte vara inkopplad den med?
Kan verkligen 0 när de gäller de hära med elmotorer.
Tänkte mer att de bara va + och - sen styrs hastigheten med volt justering, men är ju fan många kablar in till denna.
Nån som har lust att dra en snabbförklaring ?
alexanderson skrev: ↑4 februari 2024, 13:09:17 Varför har någon kapat lindningarna? Har motorn slutat att fungera, och någon kapat lindningarna för att felsöka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lindad motor,
Elscooter, så rotor och stator har ombytta roller jämfört med en "vanlig motor"?
Gissar den svarta är mittpunkt i Y-koppling.
Gissar den svarta är mittpunkt i Y-koppling.
Re: Lindad motor,
Nej, inte ombytta roller, möjligen ombytta positioner beroende på hur man ser det.
Re: Lindad motor,
Lite allmänt om BLDC-motorer
BLDC = BrushLess DC motor.
Man brukar skilja mellan ontrunner och inrunners. Den här är en outrunner. Permanentmagneterna sitter i hjulet, som snurrar och lindningarna är innanför och fasta, dvs. roterar inte.
Den här motorn tror jag är 27N30P. Det är 27 lindningar och 30 permanentmagneter.
Det är en lite ovanlig konfiguration. Den används här för att få lågt varvtal och högt vridmoment. Med direktdrift, dvs. ingen utväxling mellan motor och hjul.
Här är en lite enklare motor, med nio lindningar där man kan se hur lindningarna typiskt är ihopkopplade.
Ut kommer normalt tre trådar. BLDC-motorer är normalt 3-fas-motorer. Elektroniken som styr motorn gör om DC från batteriet till 3-fas AC.
Här är en ganska ambitiös beskrivning som visar hur man lindar om en BLDC-motor.
https://www.instructables.com/Rewinding ... ess-Motor/
Här är någon som gått igenom en motor som kan vara identisk med den som TS har.
https://natlandsmyr.com/2021/12/27/elec ... motor.html
/Pi
BLDC = BrushLess DC motor.
Man brukar skilja mellan ontrunner och inrunners. Den här är en outrunner. Permanentmagneterna sitter i hjulet, som snurrar och lindningarna är innanför och fasta, dvs. roterar inte.
Den här motorn tror jag är 27N30P. Det är 27 lindningar och 30 permanentmagneter.
Det är en lite ovanlig konfiguration. Den används här för att få lågt varvtal och högt vridmoment. Med direktdrift, dvs. ingen utväxling mellan motor och hjul.
Här är en lite enklare motor, med nio lindningar där man kan se hur lindningarna typiskt är ihopkopplade.
Ut kommer normalt tre trådar. BLDC-motorer är normalt 3-fas-motorer. Elektroniken som styr motorn gör om DC från batteriet till 3-fas AC.
Här är en ganska ambitiös beskrivning som visar hur man lindar om en BLDC-motor.
https://www.instructables.com/Rewinding ... ess-Motor/
Här är någon som gått igenom en motor som kan vara identisk med den som TS har.
https://natlandsmyr.com/2021/12/27/elec ... motor.html
/Pi
Re: Lindad motor,
27 lindningar är det inte. Det är 27poler, med tre lindningar. En per fas, det kallas likströmsmotor, men är en trefas synkronmotor.
Re: Lindad motor,
Det skulle kunna vara exempelvis en 500W motor som inte klarade kvalitetskontrollen, kortslutning mellan lindningsvarv så den fungerade inte.
Då klippte fabriken av några trådar tills kortslutningen försvann och sedan går det sälja som en 200W motor.
Då klippte fabriken av några trådar tills kortslutningen försvann och sedan går det sälja som en 200W motor.
Re: Lindad motor,
Om man bara säger "poler" om BLDC-motorer så refererar det normalt till antal magneter. Om man vill vara tydlig är det bäst att skriva ut. T.ex.
– Rotorns magnetpoler (eng. poles)
– Statorns poler (eng. slots)
"Lindning" används både för lindningen av en pol och för vad som ansluts till en fas.
På engelska finns en väletablerad terminologi för BLDC-motorer. Det framgår t.ex. här.
Jag vet inte om BLDC-terminologin är lika väl etablerad på svenska som den är på engelska? I varje fall här (på EF) har jag stött på exempel som tyder på att en del tar med sig ett gammalt språkbruk till BLDC på ett sätt som kan skapa oklarheter. Kommutering är ett exempel på ett område där skillnaden mellan andra motortyper och BLDC-motorer är stor. I BLDC-motorn är kommuteringen elektronisk och sköts typiskt med en brygga med sex FETar av något slag. Med PWM via FETarna skapas "rätt" vridmoment och rätt fasläge vid varje läge på rotorn, anpassat till rotorns position och önskat varvtal.Brushless permanent magnet motor design / Duane Hanselman.— 2nd ed.
ISBN 1-881855-15-5
Har sett att SeniorLemuren lindat om äldre motorer. Kanske vet han något om omlindning av BLDC? Om det skulle vara aktuellt.
mrfrenzy:
Det skulle kunna förklara varför det ser ut som det gör. Jag har sett några BLDC-motorer, men aldrig stött på det fenomenet. Jag har dock aldrig tittat närmare på el-scootrar. Har mest sett uthyrda dito slängda lite överallt i 08-området.
/Pi