Jimmy, har du nån aning om var man kan få köpa kabel av sprängtrådsmodellen? Kanske Elfa har, men jag har iaf inte hittat. Mitt förråd som från början var över 200 meter har börjat sina, och det har inte sprängt nåt på länge här i närheten...JimmyAndersson skrev:Oj vad jag känner igen mig.Främst i MadModder's och Stuggi's inlägg. Det är precis så det ser ut här. Till vänster ligger en liten hög med diverse tester. En hemmagjord tennpasta-spruta, en bit sandpapper, en hemmagjord minikedja, osv. Till höger ligger en hög datablad och nedanför dem i en ask ligger avklippta kablar, separerade i fina högar med skärmstrumpor på ca 10cm och kabelisolering. Kan säkert komma till användning en vacker dag.
![]()
Sedan får man inte glömma bort den lilla högen strax över labbplattorna. En trevlig röra med motstånd, kondingar, lysdioder, skruvar, mm.![]()
Mina labbsladdar (till labbplatta) består till 99% av sprängtråd. Enda nackdelen är att jag bara har gröna och vita, men fördelarna överväger. De är stabila men ändå böjbara och klarar ganska mycket ström utan att bli varma. Telefontrådarna är nästan lite för tunna för min smak. Dessutom böjs själva ledaren lättare och går till slut av.
Inreda labbrum!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tråd som riskerar att sprängas om man kopplar fel.
Nä, men det är en enkelkardelig två-tråds kabel som används mellan tändhattarna och "avfyrningsprylen" när man spränger berg och sånt.
Stuggi:
Tyvärr vet jag inte var man kan köpa sådan tråd. Hittade min rulle på skroten för säkert 20 år sedan. Tror det är ca 40 meter kvar.
Kan testa mitt nyinköpta skjutmått och mäta.
Själva ledaren (kardelen) är 0,5mm i diameter. Vet inte vad den består av, men den är helt blank och är lite trögare att böjja än vanlig ståltråd.
Ytterisoleringen är 1,1mm i diameter. Plasten består av något material som luktar ganska illa när den blir bränd. Utanpå den finns en tunn plastfilm.
Tjahopp, nu vet alla hur sprängtråd "ser ut".
Hittade en bild på min server som visar trådarna. Det är alltså de gröna och vita. Det som är uppkopplat är en trummaskin baserad på shiftregister. Sådär rörigt blir det alltid på mina labbplattor, förr eller senare.

Nä, men det är en enkelkardelig två-tråds kabel som används mellan tändhattarna och "avfyrningsprylen" när man spränger berg och sånt.
Stuggi:
Tyvärr vet jag inte var man kan köpa sådan tråd. Hittade min rulle på skroten för säkert 20 år sedan. Tror det är ca 40 meter kvar.
Kan testa mitt nyinköpta skjutmått och mäta.

Själva ledaren (kardelen) är 0,5mm i diameter. Vet inte vad den består av, men den är helt blank och är lite trögare att böjja än vanlig ståltråd.
Ytterisoleringen är 1,1mm i diameter. Plasten består av något material som luktar ganska illa när den blir bränd. Utanpå den finns en tunn plastfilm.
Tjahopp, nu vet alla hur sprängtråd "ser ut".

Hittade en bild på min server som visar trådarna. Det är alltså de gröna och vita. Det som är uppkopplat är en trummaskin baserad på shiftregister. Sådär rörigt blir det alltid på mina labbplattor, förr eller senare.

Har dessvärre inte hållt på så mycket med rummet nu, men imorgon och på måndag har jag planerat in lite tid ( jobbade idag. Som tur är jobbar man med elektronik så det är alltid skoj att gå till jobbet ).MadModder skrev:Hur går det för dig i den trevliga röran, Loial?
Jag kan bara se ett sortimentskåp. Dags att införskaffa fler isf.
Sen ett skåp med större lådor, som man kan pressa ner lite skrot i...
Jag har ett sortimentskåp till, men planer finns på att det ska bli ett eller två till. ÖB har ruskigt billiga förresten, tror jag gav 175:- styck för mina.
JO! jag har köpt en verktygstavla hos min huvudleverantör IKEA igår. Till den köpte jag två förpackningar med diverse
burkar och krokar som ska passa i den.
Och till dom lite större prylarna har jag tänkt ta två små trådbackar (once again, IKEA...). Bakom ryggen har jag fått plats med en lagerhylla som större saker som förstärkare och annat stort bråte ska vara på.
-
köpte sortimentskåp på ÖB.. 98kr/st har jag för mig att dom kosta modellen med 20st lådor 4rader med 5 i varje.. har 4st men nu börjar dom bli lite för fulla.. och tyvärr så är dom slut på "mitt" ÖB.
funderar på att köpa en större modell den kostade bara 197kr och hadde 40st små lådor och några stora. om jag minns rätt..
men då kommer man till problemet att man knappt har någon plats kvar på väggarna.. har ett förbaskat fönster mitt i vägen.. har funderingar på att bygga igen skiten då jag dessutom inte har något element här ute i gammla pannrummet så det blir lite kyligt ibl..
//Jim
funderar på att köpa en större modell den kostade bara 197kr och hadde 40st små lådor och några stora. om jag minns rätt..
men då kommer man till problemet att man knappt har någon plats kvar på väggarna.. har ett förbaskat fönster mitt i vägen.. har funderingar på att bygga igen skiten då jag dessutom inte har något element här ute i gammla pannrummet så det blir lite kyligt ibl..
//Jim