Det är inte så att jag är klantig. Automatsäkringen behöver jag till ett projekt.
Funderar lite på om man skulle kunna bygga en elektronisk automatsäkring som är lika snabb som den i en multimeter. Vad tror ni om det?
Du vet väl att om du installerar en snabb säkring för att skydda dina halvledare, kommer halvledarna effektivt absorbera alla hot som säkringen skulle kunna uppleva.
Precis så är det. Små och snabba smältsäkringar smälter gissningsvis kanske inom millisekund området men det är ändå i runda slängar 1000-tals gånger långsammare än vad tom en långsam trissa kan slår ifrån vid. Mindre relän ligger nog i den övre delen av ms området men ett tungelementrelä kan slå om mycket snabbt, och ju mindre desto snabbare. Kan komma ner och förmodligen tom under 100us med sådana. Men tom det är fortfarande för långsamt för tom en långsam trissa.
Skall det vara så snabbt som möjligt är det nog elektronik som gäller.
Som "test-case" hade jag tänkt en konstruktion som bryter vid 500mA (5V). Jag tror att jag har själva detekteringen klar i huvudet, men vad kan man använda för att bryta strömmen? FET eller nåt åt det hållet?
Om man får drömma lite så vore det kul med en automatsäkring där man kan ställa brytströmmen steglöst.
Känns som att iden blir mer likt strömförsörjning med variabel strömbegränsning? Typ mäter strömmen över en lågohmig resistor och begränsar med ev FET som är återkopplad på något lämpligt sätt.