USB-Parallelport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

USB-Parallelport

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag köpte en USB-Parallelports adapter, men det är inte den "vanliga" kontakten (En sån som sitter bak på datorn), utan det är en sån som man kan koppla direkt in i skrivaren, o alla mina saker som jag har byggt har den vanliga parallelports (hane) kontakten, fins det någon addapter mellan dem? vad heter dem? kommer den upp som en vanlig LPT port?

Tack på förhand!

Det blev lite dubbel-postat men det är fixat nu... :oops:

//Daniel A
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en adapeter som gör precis detdär. Den lödde jag av en centronix och en Dsub-25 när jag ville testa att styra saker med parallelporten via USB...

Ehh... :(

Du kanske inte har märkt att du inte får en LPT2: i datorn? Man får någon skumm grej som ska funka i utskrifter men inte till att "bit-banga" olika pinnar på kontakten.

Så det funkar inte... Finns iofs PCI -> 2 x LPT billigt. Trist om man har en laptop bara...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo, dom där USB-LPT omvandlarna är gjorda för köra mot en skrivare och inget annat. Man ansluter dom direkt i skrivaren och dom kan inte, precis som netrunner säger, köras mot den typ av prylar som bitbangar porten. Alltså styr enskilda bitar på ett annat sätt än printerspecifikationen säger. T.ex LCD:er, programmerare och liknande.

Skall man köra sånt så är serieporten ett bättre val då den kan köras över USB-omvandlare om koden är bra skriven, d.v.s skickar "riktig" seriedata.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok... jag skulle ha den till en bärbar dator, för att styra lite hemgjorda saker, så då sket det sig.... då får man ta o släpa med sig den gammla stationära :roll:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Men vad jag inte kan förstå är vaför man inte kan emulera en parallellport via USB på samma sätt som med COM-portarna?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men vad jag inte kan förstå är vaför man inte kan emulera en
> parallellport via USB på samma sätt som med COM-portarna?

Visst kan man det !
Så länge som man inte försöker använda dom
till något de inte är avsedda till...
Skriv svar