Renovering av Volvo Duett
Re: Renovering av Volvo Duett
Nej, det är silikonet som är problemet.
Färgen man lägger på drar sig bort från silikon.
Det blir små kratrar utan färg där det är en silikonbesudling på underlaget.
Färgen man lägger på drar sig bort från silikon.
Det blir små kratrar utan färg där det är en silikonbesudling på underlaget.
-
- Inlägg: 575
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Renovering av Volvo Duett
Fanns dock endast på årsmodell 1976
Re: Renovering av Volvo Duett
Tum och även whitvorth finns.
Det var diffdreven som glappade, med en shimsbricka på 1 mm så blev det bra så den var ju "lite" glapp minst sagt, tur jag har egen fabrikation av det som behövs för då är det enkelt att skräddarsy det som behövs.
Re: Renovering av Volvo Duett
Vad gör du (om något alls?) med insidan av rambalkarna? Rostskyddssmörja insprutad på något vis, eller?
Re: Renovering av Volvo Duett
Det blir penetrerande rostskyddsmedel av samma sort som använts sen generationer, jag ska skicka igenom endoskopet först för att se hur dom mår och om dom behöver tvättas ur först, det är ju enkelt gjort eftersom jag demonterar motorpaket och hela framvagnen och kan ta kranarmen på Avanten och lyfta ut ramen på gården, sen har ju en kompis taktvättfirma och hetvattentvätt, själv har jag en avloppsrensare för högtryckstvätt, kombinerar vi detta lär ramen bli sopren inuti och i så fall blir det Isotrolbehandling av den invändigt också, rosten ska inte få en chans.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33014
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Vi (barnens mor bakom ratten), parkerade en PV544 i ett broräcke för en himla massa år sedan. Bilen hade inga bälten och eftersom bilen framfördes på en snorig vinterväg (underkylt regn) var farten låg men smällen var tillräckligt låg för att knäcka min näsa och skära sönder ett ögonbryn när glasögonen krossades mot instrumentbrädan.Och även om dom skulle varit använda men inte uttöjda hade det ju varit bra mycket bättre än det som INTE finns där. Bältesmaterial är fö. inte färskvara och bryts inte ner av ålder och miljö.
En fundering kring rostbehandlingen. Ungefär när PV:n pensionerades hade vi snack på jobbet med en kollega som fyllde balkarna med rostskyddsmedel. Grejen som togs upp var att div sådana medel stelnar och släpper från metallen. Om man upprepar behandlingen fyller man bara på med mer rostskydd till klumpen som tedan finns och så får man fukt mellan det stelnade rostskyddet och metallen. Många menade på att gammal motorolja var modellen.
Tankar?
Re: Renovering av Volvo Duett
Så är det, i princip allt stelnar över tid och släpper om det inte byggs som ett "klister" vilket Isotrolen är, ett krypande klister som aldrig riktigt stelnar eller släpper. Spillolja är inget att rekommendera, dels löser det upp det lilla rostskydd som finns kvar och dels innehåller det syror som binder fukt och påverkar stålet, finns det rost kan det bli en rejäl fräta istället för skydd och ska man använda olja ska det vara en krypande, klistrande och "jungfrulig" olja som är ny. Jag har inte funderat på hur jag ska göra med insidan av ramen, det får endoskopbilderna avgöra och är den fin får den bara ett tunt nytt lager med traditionell hålrumsolja som är vaxbaserad och klistrar.
Re: Renovering av Volvo Duett
Jag fixade samma problem på en äldre Volvo-axel.
Vad jag minns fick jag pressa tryckbrickorna sfärsiska efter svarvning.
Du kanske shimsade bakom de stora dreven?
Re: Renovering av Volvo Duett
Man shimsar ALDRIG bakom dom sfäriska dreven utan bakom dom andra, samt att brickan ska vara härdad och slipad, allt annat hör till bonnmeck och blir sällan speciellt lyckat i längden.
Re: Renovering av Volvo Duett
Läste en Allt om Hobby tidning från förra året tror jag det var. Flera sidor om modeller av Duetter.
Tydligen fanns de som brandbilar, ambulanser, televerksbilar (både i sverige och norge), postbilar + en massa andra varianter.
Väldigt populär modell kort sagt.
Tydligen fanns de som brandbilar, ambulanser, televerksbilar (både i sverige och norge), postbilar + en massa andra varianter.
Väldigt populär modell kort sagt.
Re: Renovering av Volvo Duett
Bakom dom där drivaxlarna sitter och eftersom dreven är koniska räcker det med att shimsa ena sidan, andra sidan fungerar då som glidbricka utan shimsande funktion.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
- Ort: Mellan T & Y i Skåne
- Kontakt:
Re: Renovering av Volvo Duett
Ser fram emot framtida bilder på Duetten, den blir nog en bil med extra allt.
Imponerande att du har sån energi!
Imponerande att du har sån energi!