Tackar för dina värdefulla tips micke!
Det känns rätt bra att inte ha tid att bygga, men att ha tid att planera. Jag brukar alltid börja med att bygga. Men, det här projektet har nog mått bra av lite extra planering. Jag börjar tro på att det går att få ihop en hyffsat rak maskin utan avancerade verktyg.
Om man gör som micke säger och justerar med bultar, borde man då inte kunna svetsa ihop skiten när den väl är injusterad, eller slår det sig för mycket då? Vad pratar man om för toleranser här? Hur illa får det vara? Jag antar vissa mått, tex parallellitet mellan skenor ä skitnoga, men att andra mått är mindre noga.
Nu har jag fixat lite med ritningen, så här kommer det senast förslaget. Jag har pratat med plåthandlarn. Han hade gått om stål, men det var sämre ställt med alut. Vanlig plåt hade han, men inga balkar eller så tjock plåt som jag ville ha. Jag hade tänkt att göra vagnen i alu för att få ner vikten lite. Det känns som att det blir en ganska stor massa att accellerera för min lilla stackars stegmotor. Kan tänka mig att vagnen med fräs kanske väger 10Kg i Alu och 25Kg i stål, mellan tummen och pekfingret sådär. Tror ni att detta kan ställa till problem? Eller det kanske blir OK om jag ställer in maxaccellerationen ganska låg i EMC? Går långsamt men funkar.
Blått är stål, grått är alu och brunt är MDF.

Nu börjar det bli dags att skriva inköpslista!