Elektronikbok
Elektronikbok
För ett bra tag sedan var det nån som frågade efter en bra intro-bok till elektronik. Då var det nån som rekommenderade en bok som hette nåt i stil med electronics. Jag minns att den kostade ca. 60 på amazon.co.uk, men jag kan inte hitta den. Nån som har några ideer. Tror den bl.a. innehöll kopplingar med op.ampar och att den som nämnde den hade haft den som studielitteratur.
Jag har också ett minne av att den var grön och svart.
Och jag är helt säker på att det inte var "The art of electronics"
Jag har också ett minne av att den var grön och svart.
Och jag är helt säker på att det inte var "The art of electronics"
Kanske var Electronics fundamentals av Thomas L. Floyd? i alla fall HiG använder den i sina grundläggande elektronikkurser.
Helt okej bok, kan dock kännas lite väl "fundamental" om man redan kan lite elektronik. Men den går in på djupet med det allra enklaste också, kanske en fördel?
Helt okej bok, kan dock kännas lite väl "fundamental" om man redan kan lite elektronik. Men den går in på djupet med det allra enklaste också, kanske en fördel?
Electronics Circuits and devices av Ralph Judson Smith?
Eller kanske Analogue Electronics av Morris, John C.? bara ett S i namnet iofs. Den var grön/svart.
Eller kanske Analogue Electronics av Morris, John C.? bara ett S i namnet iofs. Den var grön/svart.
- Radioman
- Kontakt:
Inte är detta den bok du söker men jag måste ändå nämna den.
Analog Elektronik av Bengt Molin utgiven av Studentlitteratur. Jag fick den i julklapp av barnen och frun
Fantastiskt bra bok och dessutom på svenska vilket aldrig annars är vanligt.
En aning mycket pengar men ...
Den behandlar OP förstärkare, konstruktion , transistorer och vilopunkter, impedanser, effektbandbredd osv, osv.
Mycket formler, matte och scheman men inte alls svårt för den som t.ex. läst el och tele och är lite elektronikintresserad.
Om man läst lite elektronik och vill ha en riktigt bra referens så är denna bok oumbärlig. Jag hade tänkt kopiera delar för eget bruk, för den finns ju att låna på bibliotek. Problemet är bara att den är så bra att jag vill ha verenda sida i min ägo, att tillgå när det behövs.
Tänkt för ingenjörer inom analog elektronik men naturligtvis för vem som helst som törstar och förstår att värdesätta detta mästerverk. Den är relativt ny ochså. Författarens förord från 2002 och tryckt 2005.
Prova att låna på bibban så du ser vad det är.
Gött de ä freda'

Analog Elektronik av Bengt Molin utgiven av Studentlitteratur. Jag fick den i julklapp av barnen och frun

Fantastiskt bra bok och dessutom på svenska vilket aldrig annars är vanligt.
En aning mycket pengar men ...
Den behandlar OP förstärkare, konstruktion , transistorer och vilopunkter, impedanser, effektbandbredd osv, osv.
Mycket formler, matte och scheman men inte alls svårt för den som t.ex. läst el och tele och är lite elektronikintresserad.
Om man läst lite elektronik och vill ha en riktigt bra referens så är denna bok oumbärlig. Jag hade tänkt kopiera delar för eget bruk, för den finns ju att låna på bibliotek. Problemet är bara att den är så bra att jag vill ha verenda sida i min ägo, att tillgå när det behövs.

Tänkt för ingenjörer inom analog elektronik men naturligtvis för vem som helst som törstar och förstår att värdesätta detta mästerverk. Den är relativt ny ochså. Författarens förord från 2002 och tryckt 2005.
Prova att låna på bibban så du ser vad det är.
Gött de ä freda'