Inreda labbrum!

Berätta om dina pågående projekt.
Loial

Inreda labbrum!

Inlägg av Loial »

(Hmm, projekt/idebanken/övrigt? lägger det här så får väl nån moderator flytta tråden om den är ivägen :-) )

Nu har vi flyttat från våran trånga 3-rummare till ett stort 4-rums radhus.
Med en tillhörande (relativt) rymlig klädkammare - och där ska jag hädanefter husera med mina projekt och diverse illaluktande saker (är det NÅN som har fått sin respektive att acceptera elektronikprojekt i sovrummet?)

Har lekt runt lite i Sketchup, och än så länge är det här den bästa lösningen jag kan komma på, kom med synpunkter och ideer!

Bild

Problemet är att det är snedtak, det stjäl en hel del utrymme...
Tanken är att det ska till komma lite hyllor för förvaring på väggen mot dörren, funderade även på om det kanske skulle kunna inrymmas en borrplats där, så man håller metallspån och glasfiberdamm borta från själva labbplatsen. Men det känns trångt, frågan är om det funkar...

Imorgon tänkte jag åka och inhandla en skiva till huvudarbetsbänken. Tänkte göra såhär: köper en hel 2440(?)*1200 skiva och ber om ett snitt vid 800mm, så skivan blir 2440*800, tror ni det blir bra, eller skulle det kunna behövas en djupare bänk?

Som sagt, kom med ideer på smarta saker jag skulle kunna behöva/bra att ha/smarta lösningar m.m, det är svårt att tänka på allt själv :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en tråd som du antagligen har kollat igenom ?

http://www.elektronikforumet.com//forum ... 72af529229

jag håller på att flytta om labbordet med, det är ett helevete att försöka få plats med saker och ting

djupet, jag har en halvmeterdjupt, räcker för mig, hadde en meter innan och det samlade bara massa bråte på bänken, nu måste mna plocka undan annars får man inte dit något , den stora frågan är hur stora saker du tror dig måste ha upp på arbetsplatsen??

är du höger eller vänsterhänt?, jag tycker det viktigaste när man löder är att ha llödpennan på exakt rätt plats, så man har lätt att plocka upp den och sätta tillbaka den utan att man kollar på stället
därför börjar jag att sätta den på rätt plats och resten därefter

jag skulle ha lådorna för komponeter på väggen längre mot dörren så man kan ha kablar där istället

och dator skärmen på hyllan och tangentbordet på en utdragbar skiva under bordet

detär bar mina funderingar baserat på att jag själv gjort fel så många gånger :lol:
Loial

Inlägg av Loial »

Har kikat igenom den tråden ett par gånger ja, var väldigt avundsjuk förut när jag var förpassad till hörnan i sovrummet :lol:

Tror nog jag måste ha i alla fall 70-80 cm, det blir säkert en och annan TV som åker upp där, skruvande i datorer, förstärkare m.m... Men mer är nog ingen bra ide, finns risk för "skrotsamlande" som du säger, känner mig själv alldeles för väl på den punkten :D

Smart med kablarna - dom har jag inte ens tänkt på, tack!

Datorn är inte optimalt placerad, nej. Bara slängde dit den för syns skull.
Men jag vill inte gärna ha skärmen så mycket högre, brukar få ont i nacken då, jag föredrar den i "läshöjd" - problemet är att den slukar mycket plats då :-/
Och en hylla för tangentbordet under bordet funkar inte heller ( jäklar vad jag blev negativ helt plötsligt ) - måste helt enkelt få plats med mina älg-ben där (är 1.94...)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fundering, jag har labbdatorn på ett rullbord till höger om labbänken, funkar bra, kanske vore något?

tycker alltid att tangenbord är i vägen på labbord när jag provat den saken
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Köp en plattskärm å häng på väggen. Jag har gjort så och det funkar fint om du är så lång och vill ha den i "läshöjd" så ska du inte ha den på bordet iaf (är själv 190 :doubt:

Nu har ju du iof begränsad höjd uppåt så det tar lite av utrymmet, eller så sätter du första hyllan relativt lågt så du kan ha tex skärm, labagg och dylikt på den men då behöver du en lite djupare bordskiva.

Jag la upp lite bilder i den andra tråden.

//Jim
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Lite vetilation så att du inte lödångar ihjäl dej själv i den trånga gaskammaren...
Loial

Inlägg av Loial »

Lägger in mitt inlägg som försvann på nytt p.g.a. flytten!

Nu har det hänt grejer! åkte på en elak magkatarr och har varit sjukskriven ett par veckor, så det blev lite förskjutet.

Jag började fundera mer och mer på vad själva arbetsbänken skulle tillverkas av, tanken var att jag först skulle köpa en 22 mm spånskiva och "snitta" den på längden och få min 80 cm breda skiva.
Men jag började tveka lite, jag fick en känsla av att det skulle kännas lite vekt, dessutom skulle jag bli tvungen att lägga en matta eller annat ytskikt på skivan för att få en tålig yta som var lätt att göra ren.
Så - jag fick iden att köpa en bänkskiva från IKEA istället.

Idag inhandlades ett stycke bänkskiva, 246 cm lång! (en riktigt tung klump dessutom, inte skoj att släpa upp på övervåningen med min rygg :-/) Jag valde mellan en vit eller svart(snarare mörkt grå). Det blev den grå, tror en vit inte håller sig vit speciellt länge. Den vita hade iofs varit bra ur "hitta dom där pyttesmå SMD-komponenterna"-synpunkt, men jag har tänkt komplettera med en ESD-matta senare.
Dessutom köpte jag ett gäng väggskenor, konsoller och bordsben.

Nu är det bara det roliga kvar - att skruva upp/ihop grejerna!
Bild
Precis skruvat upp alla väggskenorna, insåg precis att väggen bredvid INTE är rak.

Bild
Bänkskivan på plats!

Bild
Bakom bänkskivan har jag satt ett gäng små konsoller på 17 cm. Tanken är att jag ska lägga nån slags smart förvaring här, t.ex. små koppar a la "pizzeria", alternativt göra nån slags fack för mindre instrument som
multimetrar och verktyg.[/url]

Det var en liten uppdatering, jag har inte riktigt löst hur jag ska göra med datorn än, eventuellt blir den flyttbar, om jag inte får tag på en 19" LCD-skärm till bra pris. Då hamnar nog den i hörnet jag tidigare föreslog, men på en liten flyttbar arm så dels hamnar ovanför bordsytan, dels blir just flyttbar Höger/vänster.

Och lödångorna tror jag inte är nåt problem, högst upp i vänstra hörnet finns en ventilation, med elektroniskt styrd fläkt och allt 8)

Vi får se hur mycket mer jag orkar göra i julhelgen, risken finns att familj och släkt vill ha sin del av mitt sällskap också :lol:
Loial

Inlägg av Loial »

... Och ytterligare två veckor senare:

TROR någon att man kan låta bli att pilla med sina prylar innan man fått ordning på allt, sorterat och gjort snyggt och prydligt? Inte en chans...
Bild

Men det syns att det kommer att bli välanvänt i alla fall!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

hehe.. sådär ser det ut här med, fast på vårat köksbord. frugan håller på att bli galen på mig!! :) synd man inte har plats för ett eget rum.

du har verkligen ett fint litet rum du!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser riktigt trevlig ut. :)
Skickligt att fylla alla ytor på så kort tid. :D

Mitt labb-bord ser inte så stökigt ut, men sedan har man ju golv och andra bord också... där ser det värre ut. :roll:
Loial

Inlägg av Loial »

Skickligt att fylla alla ytor på så kort tid.
Tja... det började med lite uppackning av lådor, för att övergå till sortering, för att helt plötsligt bli "där är ju DEN roliga komponenten - den måste jag bara lite snabbt koppla upp på labbplatta och lattja lite med. Oj, nätagget låg i botten på den där banankartongen längst in i hörnet, riva riva..." o.s.v. - Det gick av bara farten :lol:
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

fasiken vad det där känns igen.. hehe..

btw.. en sån där skrivbordslampa/lysrör har jag också.. fast min har jag till min minipelarborr :D
Loial

Inlägg av Loial »

... min har jag PÅ min minipelarborr ;-)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

haha.. fick sätta på mig mina zoom glasögon för att se din pelarborrmaskin där i röran.. :rofl :rofl :rofl :rofl
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jag har en identisk lampa nånstans, tror det var den första lampan jag köpte för egna pengar...

Man blev ju riktigt nostalgisk...
Skriv svar