Lokalisera (trasig) komponent i TV?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Lokalisera (trasig) komponent i TV?

Inlägg av gunne »

Min TV har pajjat. När man sätter på den händer inget förutom att on-lysdioden lyser. Det är en Tandberg 25TM94.

Enligt denna sida skulle det kunna vara: C82110u/250v (har läckt och tappat värde) R809 (avbrott).

Har kikat runt lite i TVn men hittar inte dessa komponenter. Antar att det är en konding och ett motstånd men lyckas inte hitta dem. De stora mängderna damm i skiten gör det ju inte enklare...

Finns det nån som har en aning om ungefär var dessa bör sitta? Jag har noll koll på hur beteckningarna brukar vara po komponenterna i en TV.

Är det nåt jag bör akta mig för i TVn när spänningen är frånslagen? Har för mej att det kan finnas spänning kvar nånstans så jag vågar inte pilla alls :oops:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kondingen 110u/250V bör vara en ganska stor elektrolytkondensator. Kör en bildsök på google om du är osäker på hur en sådan ser ut. Motståndet sitter antagligen i närheten om dom nu är nämda i samma sammanhang.

Namnen på komponenterna står på kretskortet. Damma och läs.

Det du bör göra innan du börjar arbeta är att ladda ur nätkondensatorn, antagligen den största elektrolyten i TV som sitter ganska nära där sladden går in. Ladda ur den med ett motstånd som tål hög effekt, eller är högohmigt. Eller både och.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

> De stora mängderna damm i skiten gör det ju inte enklare...

Använd dammsugare och ett elementrör (långt, platt & smalt) i plast, så får du enkelt bort det värsta.

En vild gissning är att kondingen sitter i närheten av den stora transformatorn, då den troligen glättar någon av matningsspänningarna.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok! Tackar för hjälpen! Hinner inte just nu men ikväll ska jag se om jag kan hitta grejjerna. Jag tittade efter svullna kondingar, brända kompnenter och lödningar som släppt utan att hitta nåt. Nu när jag vet lite närmare var jag ska leta ska jag ta och mäta på de aktuella komponenterna. :P

Har tyvärr inget högohmigt/högeffektmotstånd hemma. Kan man använda nåt annat som kan hittas i hemmet? Annars får jag sticka till labbet i skolan imorn och hämta ett motstånd...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

> "Har tyvärr inget högohmigt/högeffektmotstånd hemma"
Ta tummen! Den är är lagomt högohmig! :roll: :wink: :twisted:

Nja, skämt & sido... Ta och mäta sppänningen över den bara (kondingen alltså, inte tummen). Den bruka sjunka relativt snabbt.
Fyra motstånd på nå't 100-tal kohm, två i serie, två parallellt, duger annars gott för att ladda ur. Se bara till att inte få dit fingrarna (se första "tipset" :wink: ). Ta ett par labbsladdar t.ex.
jbtvservice
Kontakt:

Re: Lokalisera (trasig) komponent i TV?

Inlägg av jbtvservice »

gunne skrev:Min TV har pajjat. När man sätter på den händer inget förutom att on-lysdioden lyser. Det är en Tandberg 25TM94.

Enligt denna sida skulle det kunna vara: C82110u/250v (har läckt och tappat värde) R809 (avbrott).

/kondensatorn har antagligen värdet 10u/250v. 110u finns inte. Det är en liten, antagligen vid högspänningstransformatorn eller på bildrörskortet. Det är nog 200v spänningen till bildslutsteget. Om bilden är borta borde ljudet finnas?

Har kikat runt lite i TVn men hittar inte dessa komponenter. Antar att det är en konding och ett motstånd men lyckas inte hitta dem. De stora mängderna damm i skiten gör det ju inte enklare...

Finns det nån som har en aning om ungefär var dessa bör sitta? Jag har noll koll på hur beteckningarna brukar vara po komponenterna i en TV.

Är det nåt jag bör akta mig för i TVn när spänningen är frånslagen? Har för mej att det kan finnas spänning kvar nånstans så jag vågar inte pilla alls :oops:
/ plugga ur nätsladden och ladda ur den stora kondensatorn i nätdelen med ett motstånd på 1K/10W!

/janne
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Högohmigt har man för urladdning av bildröret. Då används lämpligen ett motstånd på 1Mohm / 3W. Jag har min fäst mellan två träpinnar med en krok i var ända.
/janne
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag glömde skriva det men jag har fixat felet nu. Det var en lödning som hade släppt i närheten av C821. Jag letade reda på den men kunde inte hitta något fel, men när jag spontanlödde lite på allt runtom den hittade jag felet.

Tackar för hjälpen!
Skriv svar