MOSFET
- prototypen
Bara för att sammanfatta Henry och Millox, allt föutsätter lika transistorer, med samma ström blir spänningsfallet hälften med 2 transistorer. Dubblar man strömmen så blir spänningsfallet lika.
MOS transistorer går att parallellkoppla då den har positiv temperaturkoefficient. Bipolära transistorer har negativ temp.k. och går inte att parallellkoppla rakt av.
Prototypen
MOS transistorer går att parallellkoppla då den har positiv temperaturkoefficient. Bipolära transistorer har negativ temp.k. och går inte att parallellkoppla rakt av.
Prototypen
Tack för alla svar!
Jag är nybörjare inom elektronik (självlärd). (eller olärd
)
Hur hög effekt klarar en transistor?
EX. Darlington MJ2501/STM: Ptot=150W, Vceo=80V, Ic=10A
Jag tänkte som så att Ptot är max effekt men när jag läser infon om bokstavssymbolen (Elfa) så står det "Ptot-Total förlusteffekt-Total power dissipation".
Förvirrad???
Jag är nybörjare inom elektronik (självlärd). (eller olärd

Hur hög effekt klarar en transistor?
EX. Darlington MJ2501/STM: Ptot=150W, Vceo=80V, Ic=10A
Jag tänkte som så att Ptot är max effekt men när jag läser infon om bokstavssymbolen (Elfa) så står det "Ptot-Total förlusteffekt-Total power dissipation".
Förvirrad???
- prototypen
Total power dissipation är den förlusteffekt som transistorn pallar vid en bestämd temperatur på höljet, denna temperatur kan vara löjligt låg t.ex. 25 grader och betyder oändligt stor kylare i praktiken.
Man får räkna på den termiska resistansen och vad chippet tål för max temperatur. Med en total termisk resistans på 2 grader (chipp till omgivande luft) och max temp på chippet 175 grader och omgivning 25 grader så blir max effekt (175-25)/2=75 Watt.
Med bipolartransistorer måste man ta hänsyn till SOA (safe operating area) Vid höga spänningar tål inte transistorn full effekt pga strömmen trängs ihop på ett mindre område och orsakar lokal överhettning.
Cano:Det finns mer att skriva om men det kanske blir för mycket teori för en "självlärd", lycka till med elektroniken den är beroendeframkallande
Prototypen
Man får räkna på den termiska resistansen och vad chippet tål för max temperatur. Med en total termisk resistans på 2 grader (chipp till omgivande luft) och max temp på chippet 175 grader och omgivning 25 grader så blir max effekt (175-25)/2=75 Watt.
Med bipolartransistorer måste man ta hänsyn till SOA (safe operating area) Vid höga spänningar tål inte transistorn full effekt pga strömmen trängs ihop på ett mindre område och orsakar lokal överhettning.
Cano:Det finns mer att skriva om men det kanske blir för mycket teori för en "självlärd", lycka till med elektroniken den är beroendeframkallande
Prototypen
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det GÅR koppla ihop gaterna direkt, men när jag gjort så har jag alltid gett dem ett varsit gatemotstånd. Switchar du hårt så se till att göra layouten symetrisk (lika långa och lika grova ledare för båda FETárna). Det är för övrigt ganska vanligt att parallelkoppa MOSFETAR för att spara vikt - man minskar effektutvecklingen per mosfet och kan ofta klara sig helt utan kylelement till MOSFETarna och mosfetar är lättare än kylelement... Oki att drivningen måste vara kraftigare, men gatedrivning brukar alltid gå lösa kylelementslöst ändå.