Hjälp med att förverkliga en idé

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Moriskutan

Hjälp med att förverkliga en idé

Inlägg av Moriskutan »

Hejsan

Jag håller på att scanna in smalfilm med hjälp av en Wolverine scanner. Det funkar förvånansvärt bra. Det tar visserligen tid, men vem har bråttom.. Nu till min idé. När filmen går av i nån gammal skarv eller på nått annat sätt strular, så vill jag att maskinen stängs av.

Jag tänker mej så här:

En givare känner av det drivna hjulets rörelse. När det blir strul och hjulet stannar, så ska en signal gå till en modifierad NEXA fjärrkontroll och stänga av strömmen.

Denna funktion skulle frigöra min tid då jag inte behöver ha koll hela tiden.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mej med hur jag skulle kunna lösa det elektroniskt? Jag har idén men inte tillräckligt med elektronik kunskap.Finns det nån som har en annan ide, så är jag lyhörd för det också.

Hoppas på hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hjälp med att förverkliga en idé

Inlägg av Icecap »

Själva lösningen är enkel: en återtrigbar timer.
Om det kommer pulser från hjulet, t.ex. 1 per varv, kan man använda den puls till att (åter)trigga en timer.

Den timer kontrollerar ett relä och med ofta nog triggningar hålls relät konstant.

Stannar pulserna släpps relät och relät kan ju enkelt styra strömmen.
En brytare som slår på strömmen även om relät är släppt (typ ON - AUTO) kan tillåta starten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju enkelt (nåja) bygga en sådan krets Icecap beskriver med en krets som heter 555 (eller 7555 - strömsnål version).

Det kan ju finnas timerkretsar färdiga med just funktionen "återtriggbar".

En sådan här kan ju fungera: https://www.aliexpress.com/item/32984202716.html
Moriskutan

Inlägg av Moriskutan »

Tack för input 👍 En fråga till.. vad behöver jag mer för komponenter…gärna ett kopplingsschema också. Kretskort och lödning fixar jag, men inte vad jag behöver i komponentväg 😩
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har inte jobbat med den enklaste av enkla kretsar - NE555 - som monovippa (retriggerable timer). Men först lite teori.

IceCap nämner ÅTERIGGBAR och vad det innebär ser du i detta schema. Om din film är kopplad till något som ger pulser som ett hjul som petar till en mikrobrytare eller fotocell som känner av hålen i filmremsan, kommer, så länge pulserna av sensorn kommer glidande, timerkretsen att vara ON/AKTIV/TRIGGAD. Men när pulserna uteblir släcker timerkretsen ner efter den inställda tiden.
555-makeRetrigger.PNG
Så här kopplar man normalt en enkel timer:
monostable-multivibrator-555-timer.jpg
MEN ... vi söker ju egentligen en 'missing oulse detector', så läs på om den här, för den här kan ju faktiskt fixa EXAKT det du vill. Det enda som krävs är att ha koll på hur ofta pulserna från filmmataren kommer och ställa in tidskonstanten.

Här har du en rad sådana:
http://www.learningelectronics.net/VA3A ... spulse.htm

http://technosains.com/MissingPulseDete ... dOn555.htm

https://arhiva.elitesecurity.org/t39251 ... i-prekidac

Jag tänker mig att någon annan kan ge mer kött på benen, men har du möjlighet att laborera och få kärnan (kretsen) att fungera har du nästan allt fixat.

PS. Sedan skulle jag väl nämnt att en rubrik som mer berättade VAD du ville ha löst skulle gett fler svar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moriskutan

Inlägg av Moriskutan »

Tack så väldans mycket :D

Det är ju exakt det jag vill ha.

Det är inte lätt när man har huvudet fullt av ideer men saknar kunskap om vad som finns och vad man ska leta efter :D :D

Angående rubriken, så håller jag med dej...en bättre beskrivning hade ju varit bättre och det ska jag tänka på i framtiden. Men nu hjälpte det ju.

Äntligen kan jag sätta igång med digitaliseringen på allvar :D :D :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du ser ett motstånd (i alla scheman) som sitter ihop med en kondensator och transistorn - i sista länken benämnda R2 och C1. De bestämmer tidskonstanten, dvs har du pulser från skannern som kommer med säg 5 sekunders intervall måste tidskonstanten vara typ 30-50% längre än så, annars får du varningar stup i kvarten. Det schemat har ju för övrigt en (trim)potentiometer för att kunna ställa tiden.
Skriv svar