230V trafo matas med 110V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skittele

230V trafo matas med 110V

Inlägg av skittele »

Första inlägget här, skulle behöva lite ljus på detta.

Rör sig om en gammal justerbar säng. Motorkretsen startar med trafo specad 230VAC --> 24VAC, därefter likriktare, lite avläsning av fjärrkontroll etc och sen 24V DC till motorerna via rela. So far so good.

Till Trafon kommer en sladd som man kunde tro skulle gå mer eller mindre rakt i 230-väggen (spänningsmässigt), men icke...
Tillsammans med nätkontakten sitter ytterligare en trafo som plockar ner vägguttagets 230 till 110VAC och därefter vidare till motorkretsen... som alltså börjar med en trafo specad 230V på primären.

Varför vill man mata en 230 trafo med 110V?
Mindmapper

Re: 230V trafo matas med 110V

Inlägg av Mindmapper »

Har man kanske bytt motorer till 12V motorer!
Eller gjort något försök att sakta ner rörelserna!
skittele

Inlägg av skittele »

Var en tanke jag också hade, men är en transformator linjär på det sättet att den levererar stabil hälften ut om man ger den hälften in?
bearing

Inlägg av bearing »

Om spänningen sänks (som i det här fallet) är det linjärt och fungerar. (Om spänningen höjs kommer transformatorn mättas, brumma högt och bli varm. Mindre bra.)

Skulle också gissa på att orsaken är hastighetssänkning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

skittele skrev: 13 november 2023, 07:19:43 Var en tanke jag också hade, men är en transformator linjär på det sättet att den levererar stabil hälften ut om man ger den hälften in?
Är det för att sänka hastigheten så är ju ett problem att om du sänker spänningen till hälften blir ju också strömmen reducerad till hälften. Vilket innebär att effekten kommer att minska till en fjärdedel. I vissa fall kommer det att fungera men i vissa rörelser blir nog inte motorn stark nog. Då kan någon ha tröttnat på att lägga pengar på något som inte fungerar så bra och skaffat sig något annat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan vara flyttgods från USA.

Ta lite bilder på utrustningen och märkskyltar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag gissar på flyttgods också.

Att en trafo är specat till 230V betyder i grunden bara att det är den maximala spänning den kan jobba stabilt med.

Att det externt finns en 230->110V trafo, är ett tydligt tecken på att det är en import från Amerika eller annan 110V region.

Det kan mycket väl vara 24V motor som från starten kan vara planerat att köra långsamt o där fabrikanten hade tillgång till en större mängd 24V motorer med växellåda men som visade sig att köra för snabbt.

O då var det ju bara att plonka in en 230->24V trafo o få ut ung. 12V - som gav acceptabel hastighet.
skittele

Inlägg av skittele »

Kollade lite till nu och nätdelen har möjlighet att switcha om till 230V på utgången till motorkretsen. Styrd av ett relä som i NO-läget leder 230 via trafon till 110V på utgången, men om relät drar så bryggar den helt enkelt ut 230 till motordelen. Min drar inte relät så den matar 110V ut. Är det vanligt att konstruera nätdelar på det sättet och varför gör man det, verkar ju vara en onödigt dyr lösning om det inte bygger på att ha färre varianter i produktion?Är en JCP35A från denna tillverkare
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... qQKelTp5GB
Funderar på om min helt enkelt har gått sönder och relät inte drar, och motordelen därför får 110V istället för 230. Motorerna går nämligen inte, vilket är anledningen att jag meckar med det från början.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Förr i tiden när switchade nätdelar var dyra och opålitliga så byggde man ofta utrustning med en trafo som hade dubbla primärlindningar på 110V
I USA-land parallellkopplade man lindningarna, i EU-land seriekopplade man dem.
Det låter rimligt att det kan vara på detta vis.
Står det 24V på dina linjärenheter så ser jag ingen risk med att skippa den första transformatorn.

En annan anledning skulle kunna vara att den används för att köra låghastighet och att något annat helt enkelt är trasigt, till exempel en mikrobrytare, manöverknapp eller kabel. Så när man trycker mjukt på knappen skulle motorn få 12V, och när man trycker hårdare får den 24V.
Det finns väl inget 9V-batteri inpetat nånstans för manöverkretsen? Det är vanligt på en del sängar.
skittele

Inlägg av skittele »

Det sitter slot'ar för 2 9V batterier ute i motorkretsen. Har aldrig riktigt förstått vad dessa är till för (men det funkar inte vare sig med eller utan). Trodde först att min nätdel kunde stänga av matningen (det som nu är 110V men som jag trodde skulle vara 230) Till motordelen som ngt slags viloströmsläge, men nätdelen lämnar ju alltid 110 eller 230 beroende på hur de där reläerna drar, så kretskortet i motorkretsen där fjärrkontrollen är ansluten har alltid spänning, så därför förstår jag inte vad batterierna är där för.
Men en intressant tanke med mjukt/hårt tryck på knapp som skulle kunna styra hastigheten på motorerna. Om nu det skulle styras av relät i nätdelen som byter från 110V t 230V så kvarstår dock frågan hur tusan nätdelen skall veta om jag trycker hårt på knappen. Finns bara två kablar mellan nätdel och motorkrets, så det blir liksom ingen över för kommunikation.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har också funderat på vad de där 9V-batterierna är till för. Satt två bakom en lucka i varje motorklump under sängarna. Funkar hur bra som helst utan.
Det finns vita lysdioder på mina kontrolldosor, så man kan använda dem som ficklampor. Kanske är till det om det är strömlöst?
Skriv svar