Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Inlägg av Rossen »

Tjoflöjt!

Jag roar mig med att försöka laga två aktiva högtalarpar som efter typ 5 år med ström påkopplad har lagt av och bara brusade.

Vid undersökning hittade jag 4 kondingar som svällt, de har jag bytt ut, men med brasklappen att jag köpte 35V kondingar istället för 25V på ett ställe. Vad jag lyckats hitta online ska det inte påverka på något negativt sätt?

Efter bytet är bruset från borta, men ljudnivån från högtalaren (testkör med bara den aktiva högtalaren inkopplad) är väldigt låg, kan någon gissa sig till vad det kan tänkas bero på?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Inlägg av Icecap »

Spänningsangivelsen på kondingarna betyder "upp till xxV".
Så en 35V istället för en 25V är helt o totalt OK.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Inlägg av Mindmapper »

Rossen skrev: 31 oktober 2023, 15:34:56 Tjoflöjt!

Jag roar mig med att försöka laga två aktiva högtalarpar som efter typ 5 år med ström påkopplad har lagt av och bara brusade.

Vid undersökning hittade jag 4 kondingar som svällt, de har jag bytt ut, men med brasklappen att jag köpte 35V kondingar istället för 25V på ett ställe. Vad jag lyckats hitta online ska det inte påverka på något negativt sätt?

Efter bytet är bruset från borta, men ljudnivån från högtalaren (testkör med bara den aktiva högtalaren inkopplad) är väldigt låg, kan någon gissa sig till vad det kan tänkas bero på?
Foton brukar hjälpa.
Pris till gissningstävling kan också hjälpa.
Fast ännu bättre är ledtrådar och foton samt märke och typ på högtalarna. Då kan man leta reda på ett kretsschema. Har du ett sådant är det bra att fota av det och lägga ut.
Bruset kan det tänkas ha varit brum? Brus är mera högfrekvent och brum är lågfrekvent 50 eller 100 Hz från nätdelen oftast.
Eftersom du byt kondingar, har det varit bra att veta spänning över dom före och efter bytet. Både AC och DC spänning är intressant.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Inlägg av Danny »

Min erfarenhet av aktiva högtalare, så brukar man få byta 80-90% av kondingarna.
Det brukar inte synas på dem.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Låg ljudnivå från aktiv högtalare efter reparationsförsök

Inlägg av Rossen »

Nu har jag gjort hemläxan bättre!

Högtalarna är M-Audio AV40, kretskortet är av revision 3.3, tyvärr hittar jag inget schema nyare än 3.0 online, och det verkar skilja på en del detaljer, värden på kondingar t.ex.
Utöver bytet av kondingar har jag haft loss och kontrollmätt dioderna Z1 och Z2 samt kondingarna C13, C14 (hade inga ersättare med rätt värden tillgängliga)

Foton av kretskortet, kondingarna med markering är utbytta.
20231201_183152.jpg
20231201_183234.jpg
Schema finns här:
https://music-electronics-forum.com/att ... 1368080732
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar