Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

koppar är nog inte bättre isåfall.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

det bästa är nog rostfria spett. men det e ju inte lika billigt.
ytbeläggningen 'r enbart tenn (alla kretskortstillverkare har i princip slutat med tenn/bly beläggning pga rohs direktivet)
Tekko

Inlägg av Tekko »

RoHS kan stoppa upp sina blyfria direktiv i arslet :roll: :wink:
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

jepps.. det suger med blyfritt. allt strular så mycket mer när man ska löda bga, o löda av komponeneter. man får värma tills det nästan glöder suck..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det handlar mycket att ha bra teknik, lite tålamod + en bra lödstation . Jag har lött blyfritt dagligen i ett halvår nu och tycker det går lika bra som att löda blyat. Det man får tänka på är att lägga på lite tenn på spetsen när man inte löder annars blir spetsen utbränd pga värmen. 380 grader C är ganska lagom för blyfri handlödning.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

TRE HUNDRA ÅTTIO!?
Skojjar du!? :O

Är inte smält tempen runt 250? På blyat är smälttempen i regel runt 220grader.. Brukar köra med 240 där.. så ska man verkligen behöva ha 380!?

mvh Jim
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Flusset börjar reagera vid en viss temp som kan ligga över smältempen för tennet i sig i vissa fall men 380 grader tycker jag är väldigt mycket. När jag löder blyfritt så sätter jag kolven mellan 260 och 280 grader, alltså några grader högre än med vanligt 60/40 tenn, och det fungerar utmärkt. Vid 380 grader tycker jag att flusset skulle förångats på 2 röda..
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

JimmyAndersson skrev:Välkommen till klubben. Det är likadant här. :)
Du kanske inte har växt upp med någon som gör det ständigt? kan vara så att man blir mer eller mindre som ens päron. Morsan vattnar ständigt och jag börjar ta efter tror jag :humm: :)
Det känns så fint när man ger blomman näring för utan mig hade den inte klarat sig :lol:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

ute på indusrin för kretskortstillverkning användes 400 - 450 grader för blyfritt :!:
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

givetvis har det smugit in sig buggar i designen.. så det drar ut lite på tiden med korten. men det hade ju varit kul om man kunnat lyckas få fram ngt innan jul :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

För att förhindra sensorkorrision så kan man alltid fundera på att mäta via växelström (genom en konding alltså) - typ fyrkantvåg ut och någon sensor som känner av hur mycket fyrkantvåg som läcker över.

Kondingen i serie ser till att det aldrig är mer än kondingens laddningsmängd i elektroner som kan flyta mellan ledarna och i jorden och därmed obefintlig elektrolysiskt korresion, och om det korriderar alls så är det lika mycket på båda elektroderna.

tex. driver för LCD-skärmar måste bygga på så sätt med lika lång tid eller snarare laddningsmängd med omvänd polaritet som i framriktningen då genomskinliga elektroderna av tennoxiden på glasytorna förvinner efter ett tag annars...

---

Om man skippar i ovanstående och spanar efter korrisionsbeständig elektroder så kan man prova att använda grafitstavar från blyerts-stiftpennor eller mittstaven från isärplockade brunstensbatterier (Obs transistor och motorbatteri-typ, ej akaline-batterier då dom inte har några kolstavar i sig.) - kol korriderar inte ens om det stinker klorgas om elektroderna av elektrolysen (från salterna i vattenet/jorden)...

Det som är svårt med kol är själva anslutningen - vira sladdsump i ena ändan kan man iofs prova med, men med osäker långtidskontakt, ledande silverfärg som 'lim' kan nog förbättra situatione avsevärt. Man kan försöka behålla och löda på topknappen i metall på den skrotade transistor/motor R03-batteriet
Senast redigerad av xxargs 14 december 2006, 22:56:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

har löst det med att den endast mäter elektroderna kanske 1 gång per 10 min. o då i kanske 2 sec. resten av tiden flyter det ingen ström igenom dem.

så förhoppningsvis slipper man korrosion på grund av elektrolys iaf.

men sen kan det korrodera iaf. men kanske ganska lite.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du kommer inte ifrån korresionen - förutom sekundärprocesser pga. jordens korresonsvillighet så är korresionsmängden i direkt propertion (med en förlustfaktor) med mängden ström du skickar igenom mätsensorn - är det 1/10-del av batterikapaciteten så är det också motsvarande del av kopparen på sensorn som förvinner...

Det här skulle reduceras till nästan obefintligt korresion om du polvänder mätningen varannan gång och med exakt samma ström.

en konding i serie med elektroden skulle försäkra att det är exakt samma strömmängd som går fram och tillbaka om den tilläts urladda sig bakvägen i perioden mellan mätningarna när alltihop är i sleep-läge och strömlöst - då behöver du ingen polvändningsmekanism på mätningen.

dvs. en minimal komponenttillägg av säg 1 uF opolaricerad keram. konding i serie med en av sensorledningarna - detta förutsätter att mätninge görs väldigt snabbt vid varje mätperiod långt innan kondensatorn hinner bli uppladdad, Annars (mycket) större kondensator eller annan mätteknik (läs LF-frekvens - fykantvåg, detektor, kanske in på A/D-omvandlare) .
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ursäkta för OT

Jine skrev:TRE HUNDRA ÅTTIO!?
Skojjar du!? :O
Smälttempen är som sagt ungefär nånstans runt 210-250 grader beroede på "blandingen". I industriell lödning ligger oftast vågen på 265 Grader celsius i lödmaskinerna. Men på handlödning är det alldeles för dåligt, iallafall för det tennet som används på mitt jobb. Flusset är det ingen fara med. Läs om detta tennet tex. Dessutom har det säkert med tiden också. När man sitter hemma och pular gör det inget om det tar en stund att löda en komponent men i produktion tar en hålmonterad handlödning inte mer än 2-4 sekunder, ännu mindre på ytmonterat...
Samot

Inlägg av Samot »

Hur länge har du räknat med att batteriet ska räcka?

Edit: stavfel
Skriv svar