Stämmer detta med avkopplingskondingarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Stämmer detta med avkopplingskondingarna

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag köpte en hög GY21 kretskort med HTU21 sensor på. Tyvärr missade jag den lilla 8) detaljen att dom drivs med 3,3 - 5v, jag ska mata dessa med batterier ner till 1,8 volt (sensorn klarar 1,5 volt).
Så jag löder loss nivåskiftaren och byglar över SCL och SDA samt löder loss regulatorn och byglar vin-vout paddarna. Jag låter resistornätet ligga kvar, pull-värdet blir då 5k (schemat visa 4,7k, men det sitter ett 10k på kretskortet)

Kollade på schemat och det lilla kretskortet.
Först schemat, som visar de olika delarna i kretsen:
IMG_4423.jpeg
Sen kretskortet där C2, C3 och C4 ligger parallellt, vilket i min värld bara adderar ihop värdena. Man kunde lika bra skippat 0,1’orna och kört med en 4,7u i stället. Eller har jag fel?
IMG_4424.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Stämmer detta med avkopplingskondingarna

Inlägg av H.O »

Olika kapacitansvärden (och material (X7R etc)) är olika "bra" på att filtrera olika frekvenser kan man säga. Så 4u7 + 100n är en rimlig kombo att avkoppla regulatorns utgång. Nödvändig i det här fallet? Ingen aning.

Sen har det kommit dit en 100n till som skall sitta nära IC1 men på ett sånt litet kort så hade det antagligen kunnat kvitta eftersom de andra redan sitter så nära.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ESR för höga frekvenser kan (är) sämre med en enkelt konding medan fler parallellt kan ge bättre resultat.

Men man ska inte bortse ifrån att 3 st standard mindre kondingar kan vara billigare än en enda större med ett lite ovanligt värde.

Även leveranssäkerhet på 100nF är HÖG medan t.ex. 330nF kanske inte är lika bra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag har något vagt minne av att detta (//-koppling av stor och liten kondensator) inte nödvändigtvis gäller med dagens ytmonterade komponenter men jag hittar inte artikeln nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

I allmänhet är det kondensatorns fysiska storlek som har störst inverkan på ESR vid hög frekvens.
Så att sätta 10µF 1206 och 100nF 1206 parallellt är sällan särskilt meningsfullt.

Där emot att sätta tex. 10µF 1206 och 100nF 0402 kan vara bra. Särskilt då man ofta kan placera den där 0402 väldigt nära pinnarna på kretsen som skall avkopplas vilket kanske är svårt med den större.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack för svaren, det var som jag misstänkte. Jag har nu fixat till 6 st som kan köra på batterier.
Skriv svar