Vilken motor behöver jag?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Radiohead

Vilken motor behöver jag?

Inlägg av Radiohead »

Hej.

Jag vill kunna öppna en burk inifrån. Burken har gångjärn på locket. För att styra elektroniken tänkte jag använda en mikrodator.

Jag tänkte mig något som liknar en vevstång. Alltså att på motorns axel sätta en kort stång som sedan vi en led är kopplat till en längre stång som pekar uppåt. Denna stång är sedan fäst i ett slitet spår i lockets rörliga ände. När motorn vrider sig från A till B pekar den kortare armen först neråt, sedan uppåt. Locket har då öppnats. Nu ska strömmen till motorn brytas och motorn ska behålla sitt läge.

Bild

Jag behöver en motor med ganska bra vridmoment och låg strömförbrukning. Men, den får gärna vara långsam. Den bör också hålla emot ordentligt när strömmen är avslagen. Jag har testat med en ganska liten stegmotor som drevs via utgångarna på AVR:en ( 30 el 50 mA, nåt sånt), men då höll motorn emot ännu sämre än när den var strömlös. Jag funderar på att testa med att låta två utgångar mata varje lindning (dubbla strömmen) men momentet var så himla lågt redan att det verkade onödigt.

Jag har inte möjlighet att bygga någon utväxling med kugghjul, som annars vore en fin lösning.

Vad är det jag behöver?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Hur låg strömförbrukning?
Motor storlek (mått)?
Hur stort moment?

Ett RC servo kanske skulle funka?
bearing

Inlägg av bearing »

Om det inte måste gå fort kanske du kan använda en gängstång.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Gängstång var bra, men nja...det behöver rätt bra moment också. stegmotorn var skitsvag verkligen, trots att jag halvstegade den.

Med liten strömförbrukning menar jag at...äh, det vet jag inte. Jag vill inte överdimensionera bara.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Skriv svar