CE märka produkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: CE märka produkt

Inlägg av XorXaX »

CE är egendeklaration. Så litar du på att den uppfyller alla krav kan du skriva en DoC själv. Men visar det sig sen att något händer på grund av att den inte uppfyller kraven så blir det jobbigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6975
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av Marta »

Det är just sådana små sidoverksamheter som omöjliggörs av dagens regler. CE lägger sig som en tung, våt filt över dem och kväver projetet. Saknas finansiering av provning och någon omprovning som sannolikt krävs så är det så det är.

Egen DoC löser inget. AB löser inget. Är något reglemente förbigånget så blir det personligt ägaransvar.

Är Du helt säker på att ha koll på all "red tape"? Maskindirektivet nämndes tidigare och därfinns även t.ex. miljödirektiv rörande omhändertagande av uttjänt materiel.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

XorXaX skrev: 18 oktober 2023, 15:45:15 CE är egendeklaration. Så litar du på att den uppfyller alla krav kan du skriva en DoC själv. Men visar det sig sen att något händer på grund av att den inte uppfyller kraven så blir det jobbigt.
Fast RED kräver väl vissa mätningar? Men det kan man ju komma runt med att köra Ethernet istället för wifi.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Måste väl då hitta dator utan wifi? Räcker väl inte med att de är av default?
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

ojz0r skrev: 18 oktober 2023, 10:23:04 Jag tror lätt att man lurar sig på summorna i rena pengar, tänk tid istället. Ponera att konsulten tar 1kSEK i timlön, vilket inte är högt för en specialitet som detta, då pratar vi om ~200 timmars jobb.
Nu är det inte så enkelt att allt är timmar utan testerna i sig kostar nog också så säg 3 veckors jobb med dokumentation, 3x40=120h (120kSEK) + tester för 80kSEK - kanske inte låter helt orimligt.
För EMC så är det ju också hyra av hall och mätutrustning som kostar. En EMC-hall är inte billig, och i de flesta fall kommer man tyvärr inte undan att mäta i hall (eftersom man måste ha en avskärmad och reflexfri miljö). Man kan göra lite "förtester" utan hall för att korta ner tiden i hallen, men till slut måste man in där.

På mitt jobb hade vi förut en "open area" testplats på taket, med ett växthus byggt i plast med vridbord och sen satt det då en höj/sänkbar antenn för mätning på en stolpe, men jag tror inte det funkar längre för det är så mycket signaler från annat.)

Sen får man ju inte glömma att om mätningarna visar problem så måste man köra om dessa efter att ha åtgärdat, så kostnaderna kan sticka iväg om man inte har konstruerat vettigt från början.

Jag tror det man kan spara pengar på är just att köra billigare "pre-compliance"-tester först innan man tar de dyra mätningarna, för att slippa göra om dem.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

Marta skrev: 18 oktober 2023, 15:06:27 Är det endast enstaka exemplar kanske det kan gå som kundspecificerad utrustning och undantas märkning?
Du behöver ändå dokumentera att den uppfyller kraven, det är i princip bara själva CE-märket man slipper.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märka produkt

Inlägg av Klas-Kenny »

AndLi skrev: 18 oktober 2023, 16:54:39
XorXaX skrev: 18 oktober 2023, 15:45:15 CE är egendeklaration. Så litar du på att den uppfyller alla krav kan du skriva en DoC själv. Men visar det sig sen att något händer på grund av att den inte uppfyller kraven så blir det jobbigt.
Fast RED kräver väl vissa mätningar? Men det kan man ju komma runt med att köra Ethernet istället för wifi.
Inga explicita krav på mätningar i direktivet i sig, men RED kräver att man tillämpar harmoniserade standarder i sin helhet. Vilket i praktiken kräver mätningar.
Sen är ju mätningarna till viss del redan gjorda, om man nu använder förtestade grejer. Så därigenom kan man kanske försöka hävda att det ska vara okej.
Men vid en granskning lär man inte komma långt på det, eftersom det finns så tydliga rekommendationer i form av exempelvis REDCA TGN 01 som jag nämnt tidigare.

Tyvärr räcker det ju inte långt vid en granskning att "vara säker" på att man uppfyller krav. Man måste även ha dokumentation som visar det på ett korrekt sätt, som bevisat av Easee-fadäsen.
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: CE märka produkt

Inlägg av gkar »

XorXaX skrev: 18 oktober 2023, 15:45:15 CE är egendeklaration. Så litar du på att den uppfyller alla krav kan du skriva en DoC själv. Men visar det sig sen att något händer på grund av att den inte uppfyller kraven så blir det jobbigt.
Många svar i tråden, mycket information av varierande kvalitet och aningen rörigt.
Dagtid är detta saker jag jobbar med, men jag skulle egentligen behöva ge ett längre svar på frågeställningarna för att det kanske inte skall missförstås.

DoC: Detta är precis samma logik som bokföring. Omvänd bevisbörda.

Nej. Du får inte skriva en DoC för att du tror/litar på någon att du uppfyller alla krav. Du skall kunna VISA att du uppfyller alla krav, först därefter får du skriva under en DoC och därmed sätta CE på produkten. Det är tillverkaren som skall VISA att allt är i sin ordning. En granskande myndighet behöver inte visa att något är fel, tillverkaren skall alltså visa att allt är rätt!

Angående radio. Om en produkt har radio eller inte beror på om den har radiofunktionalitet, inte om den har radiohårdvara. Dvs, du kan stänga av Wifi t.ex. i mjukvara. Då har den inte Wifi. Tänk på att även NFC är radio. En radiomottagare är radio, inte bara sändare faller under RED. Har den ingen form av radio alls faller den inte in under RED. Sedan kan du aldrig slå på den igen, du skulle då behöva byta direktiv och din märkning skulle troligtvis vara felaktig.

Förutom provningskostnaden för radio spelar det i praktiken inte så stor roll kostnadsmässigt om den faller in under RED eller under EMCD och LVD. Produkten får inte störa, den får inte vara farlig. Radiointerfacen medför dock utökad provning.

CE-direktiven förenklar.
Faller produkten inte in under direktiv har vi GPSD som blir aktivt när andra direktiv inte blir det.
https://commission.europa.eu/business-e ... -safety_en

Faller produkten ändå utanför vissa direktiv har vi troligen nationell lagstiftning som säger något liknande typ att produkten skall vara säker, fast olika reglemente i alla EU länder. Mycket besvärligare än CE direktiven.

Utanför detta gäller arbetsmiljöverkets regler om någon har produkten på jobbet och konsumentlagstiftningen om en konsument köper produkten.

Väldigt förenklat, vill ha ner kostnaderna så ta bort funktionalitet. Provningen tar en stund per interface eller krav att testa av. Dvs, skippa radio, skippa batterier, skippa 230V, håll dig under 15W och ha inga kontakter där man kan ansluta saker. Se sedan till att den bara används inomhus i bostäder. Det förenklar! Du har fortfarande krav som du skall visa att du uppfyller. Men alla produkter ser ju inte ut så.

Vill du veta mer vad som görs?
Många av standarderna kostar pengar, men inte ETSI, dvs radio och EMC för radio. (Radio är nyttosignalen radio, mottagare eller sändare, EMC störningar, aningen förenklat.)
EMC för radio. RED 3.1(b)
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 30204p.pdf

RED 3.2
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 20202p.pdf

Anledningen till att det kostar är att det finns mycket krav på saker idag. Du kan och får dock göra saker själv om du vill!.. I praktiken är det inte så enkelt. Mycket av testutrustningen för radio och EMC är dyr och ganska komplicerad att handha. Elsäkerheten är lite annorlunda. Den är till största delen granskning och oftast mindre mängd provning. Om du är elektronikingenjör och aldrig granskat enligt standard förut skulle jag gissa att du behöver lägga 400 timmar för en produkt + kostnader för standarder och testutrustning. Men om pengar är bristvara, tid finns i överflöd och tekniska standarder får dig att skutta ur sängen på morgonen kanske det är en väg frammåt?!

CE märkta radiomoduler gör att provningen går snabbare, allt behöver inte provas om, så det blir billigare. Det man då främst provar är integrationen mot resten av systemet inte har orsakat några problem.

Elsäkerhet är mer än elchock, brand/överhettning är en viktigt del.
230V är i sig inte ett problem för elsäkerhet och elchock, men jag rekommenderar att man inte gör egna switchnätdelar, det är mycket som kan gå fel. CE märkta nätdelar förenklar men det är en hel del man behöver beakta ändå. Batterier är samma sak fast oftast mest fokus på brand. Batterier är otäcka!
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: CE märka produkt

Inlägg av ojz0r »

Nerre skrev: 18 oktober 2023, 17:09:11 ...
Jag har bara varit med på en sådan testning, som skedde på ett labb i Algutsrum på Öland, så jag har i princip noll erfarenhet av detta. Det är ju helt klart att bara hallen och all utrustning kostar både i inköp och underhåll och måste omsätta tillräckligt för att gå runt - detta utan personalkostnader.
Jag försökte bara sätta ett perspektiv på prislappen genom att jämföra enkelt med tid. 200 timmar går ganska fort och det är lätt att man missar att räkna sin "hobby tid" i pengar :)
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Radion är ju svår att stänga av så permanent på en vanlig raspberry pi då det är ganska enkelt att slå på igen om man kommer in i OSet.

Har försökt göra det så enkelt som möjligt men radion är ju svårt att bli av med stegmotorerna behöver mer ström än 15W kör nu på 24W peak. Har inga externa anslutningar mer än 12V in från nätadaptern, Företaget jag fick offerten sa att det bättre jag köra med en köpt 230V adapter som är CE märkt och testar med den då är enklare med EMI testerna. Samt jag föredrar att leverera en produkt där allt ingår.

Jag inser att mycket av detta inte har erfarenhet nog av för att testa av även om jag hade haft all utrustningen framför mig. Jag försöker inte lura mig att jag kan detta lika bra som de som jobbar med det.

Jag vill göra rätt för mig men sedan läser man ju från elsäkerhetsverket alla stora bolag som inte verkar testa alls? https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... taggregat/
"Tekniska brister
Nätaggregatets utstrålade störningar ligger 21,9 dB över gränsvärdena och utstrålade ligger 32,0 dB över gränsen. Det gör att utrustning som sitter i samma elnät eller finns i närheten kan påverkas."

För mig låter detta som inte ens i närheten av att klara kraven. Och om så stora bolag skiter i det så känns det nästa som jag är över ambitiös. Som gör detta på mitt förvuxna hobby projekt som inte kommer masssäljas. Utan blir ju då mer sugen att bara testa av delar som jag faktiskt gjort någon påverkan på tänker väl då mer på EMI samt enklare granskning av elsäkerhet så inte så komplex produkt med så mycket ingång komponenter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märka produkt

Inlägg av Klas-Kenny »

Angående att stänga av radion blir ju lite av en bedömningsfråga.
Stänger du av radion och inte tillhandahåller något enkelt sätt att aktivera den så vill jag nog påstå att det kan vara okej. Att det *går* att ta sig in via kommandorad och aktivera den är nog inte hela världen.
Du kan ju även sätta lösenord etc. för att logga in via terminal.
Borde ju för den delen gå att lägga lite timmar på att bygga om Linux-kärnan utan något stöd för Wifi. Då är det snudd på omöjligt för en normalanvändare att aktivera, om man måste byta ut OS'et på enheten. Vilket nog är ungefär att likställa med att löda in egen hårdvara, ansvarsmässigt.




Tyvärr fuskas det väldigt mycket, ja.

Något som är väldigt vanligt och som jag antar är fallet i ditt exempel är att man köper in en produkt ifrån någon Kinesisk tillverkare och sätter sitt eget namn på den.
Den Kinesiska tillverkaren säger att produkten är CE-märkt, och den godtrogne svensken som bara vill sälja, litar på det och kör på.

Och ignorerar helt tillverkaransvaret man tar på sig i det läget. Även rena importörer har liknande ansvar för den delen, även utan att sätta sitt eget varumärke på produkten.
I vissa fall kanske den kinesiska tillverkaren även visar upp testrapporter, men sen kan de ha "rationaliserat bort" filter som kostar pengar efter att testen blivit godkänd.

Och även europeiska tillverkare fuskar friskt, inte minst vad gäller radiomoduler.
Många som stoppar i "förcertifierade" radiomoduler utan minsta hänsyn till att man faktiskt måste utvärdera den färdiga produkten sen.

Man får någonstans dra sin egen gräns för hur stora risker man är beredd att ta.
Lite som att köra för fort med bilen. Inte okej, men många gör det ändå i form av en kalkylerad risk, både vad gäller liv&hälsa och rättsliga påföljder.
I praktiken är det förmodligen ingen jättestor risk att en tillverkare av enstaka exemplar blir "påkommen" så länge inget allvarligt händer. Ungefär som att köra för fort på en grusväg i skogen, inte många poliser där men skulle du råka köra på någon som är ute med hunden så blir det desto värre.
Nerre
Inlägg: 26747
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

davrex skrev: 19 oktober 2023, 08:32:16 Och om så stora bolag skiter i det så känns det nästa som jag är över ambitiös.
Det brukar inte handla om att de skiter i det utan att de klantat sig. Det kan vara så enkelt att den produkt de serietillverkar har nån liten detalj som skiljer den från den som provades.

Det kan ha varit nån chef som tyckte "den där delen på höljet ser ful ut, den gör vi om lite innan vi börjar sälja" och vips har man öppnat upp höljer för att släppa ut störningar som tidigare skärmades av.

Det är ju liksom två delar i det hela. Typprovningen som säkerställer att konstruktionen uppfyller kraven, sen ska man i nästa steg se till att de serietillverkade exemplaren är identiska med det typprovade exemplaret. Och ofta faller det på den senare biten.


Som en del mitt jobb förut (15 år sen) brukade jag regelbundet besöka en tillverkare för att verifiera att deras serietillverkade exemplar överensstämde med den godkända typen (för medicintekniska produkter fanns det nåt som hette bilaga IV för de tillverkare som inte hade möjlighet att certifiera sitt kvalitetssystem, istället kontrollerade vi då varje tillverkat exemplar gentemot det exemplar vi provat). Det var väl under ett par års tid som jag var där kanske 4-5 gånger om året och kollade 2-3 maskiner varje gång. Och varje gång jag var där hade de bytt ut komponenter för "de var slut hos leverantören så vi fick en ekvivalent".

Problemet var att dessa komponenter var tilläggsprovade för högre krav än de var specade för och det gick inte att veta om de "ekvivalenta" komponenterna uppfyllde samma krav. Deras spec var samma, men vi hade ju testat dem för krav utanför specen (brytavstånd var en sån sak).

Det finns tyvärr en enorm kunskapsbrist hos många tillverkare, inte så mycket när det gäller konstruktion utan mer om att kvalitetsstyra tillverkningen och låta bli att göra ändringar som påverkar uppfyllandet av regelverket.
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: CE märka produkt

Inlägg av swirve »

Summan och omfattningen ser helt rimlig ut! Tom rätt billig! Sen är det tyvärr så att man ofta får räkna med viss omtestning. Har varit med otaliga gånger när COTS prylar (tex switchade nätdelar) som är ce märkta inte håller måttet.
Vill du ha billigare måste du skala bort funktioner eller bli polare med ett emc labb. Sikta på något av de små labben som inte är ackrediterade. Tex bk services i linköping, en av grundarna finns här på forumet tror jag. Har även bra erfarenhet av delta i Västerås, men tror de är något dyrare. Eller dectron på Öland.
Skriv svar