För en tid sedan budade jag hem en defekt HP 3478A på tradera. Främst för att displayen i den var testad och fungerade, och jag var lite inne på att modifiera den 3478A jag redan hade till att ha bakgrundsbelyst LCD. Skönt med en display i reserv då ifall något går snett.
Med maskinen väl hemma så kunde jag inte låta bli att börja felsöka lite. Den var mycket riktigt helt död, men efter en lite noggrannare besiktning såg jag att displayen faktiskt flimrade till vid uppstart. Det var faktiskt så att ca var fjärde sekund så syntes någon millisekund av livstecken. Displayen i sig testade jag, och den fungerade fint. Något annat hindrar den från att starta.
Jaha, nu gick problemlösarhjärnan igång. Alla spänningar stämmer och rippelnivån är inom specifikationerna. Klockpuls finns och ligger stadigt på 5,856 MHz. Däremot hickar reset-slingan till i takt till displayen. Vidare i servicemanualen så ser jag att man ska ha tillgång till en signaturanalysator á HP 5006A eller liknande. Har jag det? Nej.