Laptopskärm till nytta? (Nu med bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen

Laptopskärm till nytta? (Nu med bilder)

Inlägg av neezzen »

Har fått en skärm från en laptop modell HP nx6110. Har bara själva skärmen med en smal kontakt av något slag till vilken det går en massa olika färgade små trådar. Kabeln och kontakten är inte avslitna/avklippta på något sätt utan det ser bara ut som om man har "jackat ur" skärmen från resten av laptopen. Jag undrar om man kan göra något kul med skärmen eller om det är så att den är totalt värdelös utan ngn form av converter eller dyl. som jag har läst om på andra ställen. Många säger att en sådan krävs för att ex. vis kunna koppla skärmen till en grafikkortsutgång på datorn eller till ngn annan bildkälla. Denna converteren ska tydligen kosta lika mycket som en ny plattskärm efter vad jag har hört. Är det så, eller kan jag göra något kul med skärmen?

(Kan tillägga att skärmen fungerade sist den satt ihop med laptopen)

MVH William
Senast redigerad av neezzen 14 december 2006, 16:41:57, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är det en tft skärm ? Om ja så har den minst 3bits digital rgb, dvs du behöver en svindyr omvandlare för att kunna koppla den till VGA utgången.

Om den är svartvit så är det om du har tur ett interface liknande de på HD44780 displayer och små grafiska, dvs strobe, 8bit parallell data, RS och andra signaler som grafiska lcd använder.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, det är en 18, eller 24 bitars LVDS-kontakt. Med lite tur så är det den vanliga hirose-kontakten och då är det rätt enkelt att koppla in något annat. Vill du har mer info om TFT´n så fota baksidan och skriv ner allt som där står, för enligt vad jag har läst så skall HP nx6110 finnas med flera olika TFTér.

Att driva en TFT kräver ett drivkort - ELLER (och oftast intresantare) en LVDS utgång ifrån ett moderkort. Många ITX, 3,5" industri, 5 1/4" industrikort har eller går komplettera med LVDS anslutning och då har de normalt också inverterdriver-kontakt på moderkortet - läs/kolla dock först igenom vilken spänning det skall vara på inverter och LVDS-signaler, går oftast bygla om på moderkortet.

Vill du ha TFT´n som en stand alonedisplay så krävs ett drivkort med rätt firmware i. Estecom, kontron är väl de största när det gäller detta. DEssa kort är inte så dyra, men kan vara lite svåra att få tag i som privatperson. Har du däremot ett företag så är det bara att ringa EG eller Trident och köpa det du vill ha.

http://www.estecom.net/lilydigital.htm är ett kort som EG säljer och som troligen kan driva din panel.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Okej. Jag har tyvärr inte kvar resten av datorn. Men här är lite bilder på kontakten och på en klisterlapp som satt på sladden till kontakten.

http://img173.imageshack.us/my.php?imag ... 295aa6.jpg

http://img166.imageshack.us/my.php?imag ... 299ur5.jpg

Vad tror ni? Det där med stand-alone tft lät intressant om det är möjligt med en sådan konverterare som du pratade om.
Skriv svar