Mobilladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cedro

Mobilladdare

Inlägg av Cedro »

En sak jag funderat över...

Fram till för 4-5 år sedan var laddare till mobiltelefoner klumpiga och tunga, men sedan blev de plötsligt både mindre och väldigt mycket lättare, och det skedde nästan samtidigt hos de olika tillverkarna... Vad var det som hände? Blev någon komponent helt plötsligt billigare eller var det någon nyhet inom elektroniken som började användas?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Innan använde man mest stora transformatorer för att få ner 230V till lägre spänningar lämpliga att ladda med. Numera kör man med sk. switchade laddare som oftast bara kräver några enkla lätta komponent.

För teori se länk
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Njae

Min första telefon hade en lätt, switchad laddare. Telefon 2 hade en järntrafoladdare men trean är tillbaka till en switchad.

Järntrafoladdaren (tung) är mycket enklare och innehåller nog bara 6 komponenter men järntrafon är tung, det är en billig och driftsäker lösning.

Switchad laddare (lätt) innehåller många men lätta komponenter, transformatorn krymper då man gör om 50 Hz till 500 000 Hz. Det är en dyrare lösning med sämre driftsäkerhet.

Ekonomin kan bli hugget som stuckit med transportkostnader från Kina

Prototypen
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

säker? min nya nokia har en klassisk nokialaddare, exakt likadan som min förra nokia från 99.
Skriv svar