En sak jag funderat över...
Fram till för 4-5 år sedan var laddare till mobiltelefoner klumpiga och tunga, men sedan blev de plötsligt både mindre och väldigt mycket lättare, och det skedde nästan samtidigt hos de olika tillverkarna... Vad var det som hände? Blev någon komponent helt plötsligt billigare eller var det någon nyhet inom elektroniken som började användas?
Mobilladdare
- prototypen
Njae
Min första telefon hade en lätt, switchad laddare. Telefon 2 hade en järntrafoladdare men trean är tillbaka till en switchad.
Järntrafoladdaren (tung) är mycket enklare och innehåller nog bara 6 komponenter men järntrafon är tung, det är en billig och driftsäker lösning.
Switchad laddare (lätt) innehåller många men lätta komponenter, transformatorn krymper då man gör om 50 Hz till 500 000 Hz. Det är en dyrare lösning med sämre driftsäkerhet.
Ekonomin kan bli hugget som stuckit med transportkostnader från Kina
Prototypen
Min första telefon hade en lätt, switchad laddare. Telefon 2 hade en järntrafoladdare men trean är tillbaka till en switchad.
Järntrafoladdaren (tung) är mycket enklare och innehåller nog bara 6 komponenter men järntrafon är tung, det är en billig och driftsäker lösning.
Switchad laddare (lätt) innehåller många men lätta komponenter, transformatorn krymper då man gör om 50 Hz till 500 000 Hz. Det är en dyrare lösning med sämre driftsäkerhet.
Ekonomin kan bli hugget som stuckit med transportkostnader från Kina
Prototypen