Problem med slutsteg!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz

Problem med slutsteg!

Inlägg av spufuz »

Har ett Amtech 1000W slutsteg som jag reparerat.
Bytat tre effekt-transistorer.

Nu är det så att på den reparerade sidan av steget, dvs kanal 3 och 4, blir kylflänsen till effekttrissorna mycket varm. Betydligt varmare än den andra.

Kan dålig kontakt mellan trissans case och kretskort orsaka denna värme-utveckling?
I och med att de små bultarna var ärjade och det såg ut att vara ganska liten anläggningsyta mot kretskortet trissorna skruvas i.
Och pga att jag skruvat isär dem och satt ihop kanske det blir för dålig kontakt?

Något annat har ju inte nån kontakt med kylflänsen.
Å rätt trissor har jag satt i.

/dave
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Trissorna brukar vara elektriskt isolerade från kylflänsen, det är viktigt att ha isolerbrickor även till skruvarna, för dom är väl inte skruvade på kretskortet??

En bild skulle hjälpa en hel del.

Sen är det bra att kolla matningen, slutsteg har ofta dubbel matning, tex +-40V Om den ena matningen försvinner så går utgånstrissorna på full effekt hela tiden
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Om kylaren blir varm visar ju det att kontakten är ok, termiskt iaf.
Som sagt, kolla elektriska isoleringen.
När det gäller steg av den kalibern tycker jag att du bör kolla/byta även drivtrissorna. En rätt liten kostnad i sammanhanget.
Justera även biasen. Ligger den snett jobar ju steget ojämnt och skjuter snart sluttrissorna igen om du fläskar på.

\\Sky
spufuz

Inlägg av spufuz »

Ok, bra svar.
Nedan följer bilder och en länk till schemat på steget.
Kan ni peka ut vilka drivtrissor ni menar jag bör kolla/byta, samt var/hur bias-justeringen görs?

Schema Amtech-slutsteg

Bild

Bild
spufuz

Inlägg av spufuz »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är lite svårt att se vad det står på transistorerna. Kanske det kan vara orsak till att du inte fått något svar. Eller så är det som det brukar: De som vet har inte hunnit se bilderna än.
spufuz

Inlägg av spufuz »

det står i schemat som jag länkar till vad för transistorer det är.
Bilderna är för att visa hur trissorna är anslutna till flänsen.

sorry för "bumpningen".. :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bias: Det står på schemat "justera TP1 till 300mV över R16", det är bias justeringen.

Värmeproblemet: Vad är spänningen (relativt pkt 63, mellan E-lytarna i nätdelen) på anslutning B5, den ska vara mycket nära noll. Jämför spänningarna över R36,37,42,43,48,49 dessa ska vara "ganska" lika, är en spänning högre eller lägre är motsvarande transistor korrupt.

drivers är
MJ 15001 och MJ15002

Prototypen
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Att ge sig på att byta slutstegstransistorer på ett effektsslutsteg och inte veta vad BIAS (tomgångsström, arbetspunkt eller viloström.) är eller att man brukar kontrollera/byta drivstegstransistorer, tycker jag var våghalsigt :shock:
Kanske är det billiga transistorer (och högtalare) du jobbar med :P

Koppla inte in några högtalare innan Bias är kollad . Kolla också att du inte har någon likspänning åt något håll på utgången.

Häftig nätdel i den förstärkaren ! Med öppet spjäll så får man ut ca 954Watt om nätdelen minus effektförlust i transistorerna ger 53 volt och 18A kontinuerligt. Då får du dock ha en högtalarbelastning på strax under 3 ohm. Strömstark pjäs säkrad till 20A :shock:

Med 8 ohm ger denna förstärkare ca 365Watt 8)
spufuz

Inlägg av spufuz »

radioman du har bra koll på sifforna du.
Visst är det våghalsigt, men jag har stort intresse för elektronik, och vill lära mig den praktiska vägen.
Trissorna kostar väl ca 30kr st har jag för mig.

Har bytat 1st MJ15003 och 2 st MJ15004 och efter det fungerade ju steget fint, förutom värmeutvecklingen då.

MYCKET bra hjälp här i de senaste svarena.
Ska följas noga!

//david
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har du mätt spänningarna över R36,R42,R48, R37, R43, R49 som Prototypen angav, är utgången verkligen 0 Volt vid ingen insignal.

Om kylflänsarna blir olika varma så går det olika ström i trissorna, och 'extra' strömmen genom ena transistorbanken måste ta vägen någonstanns - därför frågan om utgångens DC-värde.

Kontrollera också så att du har ungefär samma spänningsfall över Kollektor och Emitter resp. mot jord på tex Q11 och Q12, så att din strömförsörjning verkligen är symetrisk - om ena sidan är 58 Volt och den andra bara 38 Volt så kan det ge olika värme på resp sida även om trissorna drar samma ström (mätt på R36, R37 etc.)

Sedan undrar jag vad du har för spänning på OP-ampens utgång med referens mot jord - den bör vara väldigt nära 0 volt, även om min simuleringen nedan indikera annat än så länge...

---

Hmm... har faktiskt lagt in största delen av förstärkaren in MicroCap (en spicesimulator) för att förska förstå hur det fungerar - men med mindre framgång än så länge då det antinge självsvänger (även med last) eller spänningen hänger i ett hörn och tjurar.

Även om jag kollat två gånger mot schemat så kan det fortfarande vara felinmatade komponentvärde som ställer till ännu - eller så är det konstruktionsfel alternativ simuleringsartifakt. Ett problem är att en del kondingar är utan prefix (dvs. inte angiven uF,nF eller pF - stor skillnad!!!) exempel C3, C4 och C7 - är det i micro, nano eller picofarad - om det tex. gäller fasmarginal så är det helt avgörande med rätt värden???

jag har antagit uF om det inte står något, men det kan vara för högt/fel...

Det jag har sett hittil i min simulering är återkopplingen är ett av bekymmren då det ger DC-offset på OP-amputgången i flera Volt beroende på TP1 inställning (inte bra om OP-ampen klipper långt innan slusteget har styrt ut fullt) för att hålla '0' på slutstegets utgång, en obalans som jag inte har hittat roten till trots att alla transistorsteg utanför OP-ampem är symmetriska, och jag kan inte se varför och hur det fungerar än så länge - å man kan inte bryta upp detta hur som helst då allt är motkopplat och återkopplat med beroende av varandra - pillar man på ett ställer så sticker värdena iväg på ett annat...

Att skapa 300 mV över R16 med TC1 som rekomendation resulterar i 3.8 ampere på var och en av sluttrissorna och man kan väl säga att det går i klass-A då... å så bökar man runt... troligen är för att man inte känner värdena på tp1 samt R-TC2, då alltihop verkar vara hopplöst beroende av varandra...

Dessutom ser man i simulatorn (än så länge i mitt fall) att förstärkaren verkar vara nära/är instabil - man ser i schemat att konstruktören flyttat runt lite kondingvärden (C11 till parallellt med R8) etc. och simuleringen kan möjligen indikera på varför slutsteget är i det sorliga skicket som du försöker åtgärda, dvs. det är lite si och så med fasmarginalerna i någon led i återkopplingen och kan ha hamnat i något läge i rundgång.

Är slutsteget bara villkorligt stabil så kan reaktiv högtalarlast av viss typ eller öppen ingång/utgång får slutsteget att självsvänga med resulterande slutstegshaveri och förmodligen också bränd högtalare pga. stor DC-ström på utgången när ena transistorbanken precis har rasat... det här steget är ju inte direkt klent om man säger så...

---

Varför simulering om man 'bara' håller på att reparera??

tja, det är tämligen rökfri metod att klanta sig i när man provar olika åtgärder i simulatorn, men framförallt att försöka förstå hur det hela fungerar.

Får man till det rätt med värdena så kan man i Spice-simulatorn se tex. alla spänningarna på de olika benen/punkterna/noderna och jämföra med värdena i verkligheten och se om de är ens i närheten.

I simulatorn - när dess värden stämmer hyffsat med verkliga exemplarets värden på tex DC-spänningar etc. så kan man prova olika lastfall tex med 30 och 60 graders 'svår' capacitiv eller induktiv last på utgången, lämna det öppet etc. och se om slusteget fortfarande är stabil, eller se om R36,R42,R48, R37, R43, R49 håller om man kör 2 Ohms högtlarlast etc.

Bättre att det 'ryker' i spice-simulatorn än i den nyreparerade utsrustningen sas.

---

Det här förstärkaren verkar ganska mycket moddat enl. schemat, speciellt på temperaturkompenseringen/skyddet, så det finns all anledning att misstänka att det är mera saker som kanske inte är så väl igenomtänkta...
Skriv svar