Har svarvat mig en frässpindel till cnc-fräsen jag byggt..
Den blev inte helt perfekt men får duga som ett test, axeln som sticker ut till vänster skall gängas så att jag kan använda spännhylsorna från dremeln, och i andra änden sitter en remskiva..
Förutom bristerna så blev den riktigt bra, helt fri från glapp till skillnad från dremeln..
Orsaken att jag frågar är lite erfarenhet utav värme utvigdning och andra spöken.
Om du har ett lager i varje ände av spindeln som dras emot varandra så kommer axeln att växa med värmen och kommer att få ett glapp som kan bli ganska stort ifall man kör varmt. Drar man åt en aning tajtare så blir glappet till viss del självjusterande. Värmen minskar med ökat glapp så man finner en balans.
Man kan ha 2st lager tätt närmast spindelns verktygssida som dras mot varandra och ett lager i andra änden som enbart ger radiellt stöd. Kort mellan de lagren som låser axiellt så finns det inte så mycket material som kan växa.
En idé ifall man inte har för stora skärkrafter vid positiva skärvinklar kan vara en brickfjäder vid det bakre lagret som drar upp axeln så det inte sviktar när man trycker på (borrar) men som kan svälja värmeutvigdningen. Vid alt nr1 på spindel så kan det ev vara en bra galen idé jag har.......
Snyggt jobb för övrigt och den vägen jag skulle gå ifall jag någon dag skulle ge mig i kast med att bygga en CNC maskin.
Micke_71: Lagren är i och på pressade, sen hålls dom ju kvar av muttern längst upp under remskivan som jag spänner lagren med..
jeda007: Det vet jag faktiskt inte, men jag har två dremlar att titta på. Men det är någon typ av fin gänga, får nog försöka lära mig göra gängor i svarven..
jojje: Motorn jag tänkt prova med är en DC-motor från en större kopiator, uväxling vet jag inte, har lite olika remskivor att prova med. Remskiva och en tandad flatrem överför kraften från motorn till spindeln.. Hur jag sätter fast det hela har jag inte tänkt så mycket på, lär bli något liknande som alla andra har till sina handöverfräsar..