DIY Digital styrning av modelljärnväg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA
Inlägg: 660
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av ASEA »

Tänkte lära min systerson lite elementär elektronik och digitalteknik.
Råkar ha en låda med lite gamla H0 modelljärnvägsprylar. Inget fancy och endast gammalt analogt.
Men tänkte det kunde vara en bra utgångspunkt att ha lite roligt för en skoltrött kille samtidigt som man kan passa på att lära ut lite grundläggande stuff när det gäller elektronik och digitalteknik.
Vad finns det för DIY kontrollers/system för modelljärnväg där ute som inte kostar skjortan och kan vara lämpligt i sammanhanget?
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Gorgus »

Jag har ingen egen erfarenhet i ämnet men kanske någon av böckerna av Rutger Friberg skulle kunna vara nåt. Borde finnas på bibliotek eller antikvariat. Ibland dyker det upp någon på Tradera:

https://www.tradera.com/item/180715/608 ... iberg-1988

Här kan du se vad han skrivit:
https://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q ... ue&mf=&p=1

Edit: lade till länk
ASEA
Inlägg: 660
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av ASEA »

Ja, bra tips! Tack! :tumupp:
Satte en bevakning på tradera.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Mizzarrogh »

Problemet är att om ni vill köra digitalt så behöver man bygga om motorn på loken, men det går ju att göra allt möjligt annat, till exempel ljud och ljuseffekter.

Edit, jag kör hallelement och optogafflar, mm för att efterlikna detta.
ASEA
Inlägg: 660
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av ASEA »

Du menar att det behövs en dekoder i loken? Motorerna går väl bra använda som de är?

Det är DC-lok jag har, inget Märklin.
Senast redigerad av ASEA 15 september 2023, 21:30:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av grym »

dum fundering, måste det vara rälsbundet, i dagens trevliga värld finns det gott om möjligheter att köra det via radio istället
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste och måste, men problemet är ju att man inte längre kan reglera hastigheten genom att ändra spänningen över skenorna med ett digitalt system.
Märklin kör egentligen en allströms motor, det är tror jag bara magnetankaret som inte fungerar rakt av med DC men även detta går att bygga om.

Det går säkert att göra någonting även om motorn kanske inte går lika snyggt. I teorin tror jag i allafall att det skulle vara möjligt utan att byta motor, det är väl mer att den då bara får ett läge, men den borde ju gå runt som vanligt tycker man med enkla modifieringar.

Det går bra att bygga om loket så att det har med sig batterier om man vill det.
Skogen
Inlägg: 910
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Skogen »

ASEA skrev: 15 september 2023, 18:42:39 Tänkte lära min systerson lite elementär elektronik och digitalteknik.
Råkar ha en låda med lite gamla H0 modelljärnvägsprylar. Inget fancy och endast gammalt analogt.
Men tänkte det kunde vara en bra utgångspunkt att ha lite roligt för en skoltrött kille samtidigt som man kan passa på att lära ut lite grundläggande stuff när det gäller elektronik och digitalteknik.
Vad finns det för DIY kontrollers/system för modelljärnväg där ute som inte kostar skjortan och kan vara lämpligt i sammanhanget?
Om man vill ha roligt med senaste tekniken så finns det faktiskt digitalstyrning för gds-are.
Kolla på DCC-EX https://dcc-ex.com/ , en aktiv sammanslutning som utvecklar digitalstyrning som sopar banan med kommersiella produkter.
Kul grej att bygga själv med Arduino. Finns billiga dekodrar att sätta i loken.
MiaM
Inlägg: 10098
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av MiaM »

Elektor byggde nåt jag tror de kallade EDITS och som var kompatibelt med nåt system från nån av de stora modelljärnvägtillverkarna. Minns inte vilken dock, och minns inte om de körde AC eller DC. Allmänt så är det väl lokdekodrarna som skiljer beroende på om det var AC eller DC, i övrigt skickar systemet ju bara ut en datasignal på frekvens på gissningsvis tvåsiffrigt antal kHz överlagrat över matningen (antar att man t.ex. kan ta delningsfilter från högtalare ifall man vill återanvända grejer).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26501
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av danei »

Det dominerande i dag tycks vara DCC.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
Det finns mycket att hitta om det på nätet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32945
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man inte vill köra loken digitalt så kan man fundera på ett köraggregat med broms och acceleration, alltså inte pamg på lokomotorerna utan måste liksom tänka på att loket kräver 100 skalmeter att stanna.

Däremot kan det ju vara, som jag grubblade på en gång, att ha nån sorts styrning av växlarna, som om man kom in på en station med tre spår till perronger och några till godshus och slikt, så tryckte man på en knapp, så lade 2-3 växlar om i tur och ordning så tågen kom rätt.
Signaler (plutte-LEDar) kan byggas och ge rätt indikeringar, samt om man kapar rälerna, har inbyggt ATC-system så att vissa sträcker inte spänningssätt om det lyser grönt. Och så vidare …
Jag kan ha en amerikansk bok med el/elektronik om jag inte makulerade den i ett vansinnesutbrott för 30 år sedan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Mizzarrogh »

Tyvärr vet jag inte om det finns någon översättning från tyska, men denhär killen har ju gjort en del i mitt tycke intressanta och relativt lättbegripliga experiment:
Edit, de går nu att översätta till svensk text om man trycker på "CC" och väljer svenska.
https://www.youtube.com/@Modellbahn-Achszaehler
Senast redigerad av Mizzarrogh 16 september 2023, 11:56:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Mizzarrogh »

Dehär verkar helt ok sett till priset vad det verkar om man vill testa arduino kloner (som i en del av filmerna jag länkade till ovan) : https://www.amazon.se/dp/B07Z65T365/?co ... it_im&th=1
ASEA
Inlägg: 660
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av ASEA »

Arduino och DCC lät ju rätt intressant, tror det får bli nåt sånt!

Det verkar dock inte fungera på det sätt jag först hade föreställt mej. Jag trodde det var digital kod överlagrad på en DC signal.
Men det verkar som man skickar ut själva den digitala koden med växlande polaritet på rälerna och kraften till motorn och annat tas ur denna digitala kodström. Alltså pulsformad växelström. Det var ju en annorlunda lösning som jag inte hade gissat mej till, säkert rätt smart. Kraft och kod i ett liksom.

Men är det inte risk att det produceras rätt mycket störningar till omgivningen med ett sånt system, speciellt när det kopplas till x meter räls som fungerar som antenn? Bara en personlig fundering utan att egentligen veta så mycket om ämnet. :humm:
Skogen
Inlägg: 910
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg

Inlägg av Skogen »

Ska man köra mer än ett lok är det inte så kul med analog körning längre, då är digitalt överlägset.
DCC-systemet har väl funnits i över 30 år, i alla fall, och är det absolut vanligaste sättet att köra modelltåg.
Att det skulle generera störningar har inte jag hört talas om, men jag är ingen expert.
Det är åtminstone ett öppet system som man kan bygga grejor till själv, men det är nog enklast att använda den färdiga koden till DCC-EX basstation,

Jag har använt systemet i flera år och bygger grejor själv till detta, t.ex. trådlösa körkontroller, ställverk och annat smått och gott.
Det är både billigt och roligt.
Skriv svar