Motordrivkrets driven analogt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
The_Oinkifier

Motordrivkrets driven analogt

Inlägg av The_Oinkifier »

God dag

Jag håller i detta nu att spåna på hur jag ska konstruera mitt gymnasiearbete. En solföljande solpanel, tvåaxlad alltså, så jag behöver något sätt att vrida motorerna på.
Tanken är att styrsignalerna ska komma från två fotoresistorer på varje parallell kant - fyra totalt alltså.

Frågan är hur jag kan driva typ en dc-motor utifrån dessa signaler. Jag är ganska kompetent med Arduino, och skulle antagligen kunna slänga ihop någon krets med digital styrning. Kruxet är bara att jag är så djävulskt nyfiken på elektronik och skulle vilja få denna styrkrets att fungera helt analogt. Hur skulle jag göra detta, eller är det vansinne?

En extra fråga: jag vill ladda upp ett batteri med solcellen. Vad för batteri passar då, och vad för spänningsregulator ska jag skaffa till det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Motordrivkrets driven analogt

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det är ganska nekelt bryt ner det till en saak var varje motor

för enkelhetsskull säger vi att det är två fotomotstånd,
koppla dom i serie, är ljuset lika är spänningen halva matningsspänningen
man sätter fotomotstånden på var sin sida om en liten baffel som skymmer den ena fotomotståndet om inte båda pekar mot solen
nu har man en signal som beroende på om dom pekar mot solen eller inte antingen är högre eller lägre än halva matninsspänningen
det kan förstärkas och driva elmotorn

så det räcker med , om det är liten panel och relativtvt strämsnål motor
med två fotomotstånd, en spänningsdelare, två motstånd, till en op och sedan till motorn

om man har dubbel matning ex 2x6v och en 6v motor
eller får man krångla till det liite mer med motordrivningen

batteri är vad du vill ha, fundera på panelstorleken först
kan vara bly batteri, beg bilbatteri då räcker en spänningsbegränsning
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska du själv uppfinna solföljaren, men du kan få lite uppslag på Instructables.com, där man haft sådana projekt.

Och om någon säger som jag att ”du ska ju själv …”, citerar jag en gammal kollega: EN BRA INGENJÖR ÄR EN LAT INGENJÖR.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

En bra ingenjör är en lat ingenjör men en påhittig ingenjör. Man kopierar och förbättrar!
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag brukar försöka med:

– Hitta dom tre bästa löningarna på problemet som du kan finna, ta det bästa från dessa och slå ihop till en "egen" lösning. :)

Några frågor.

1. Hur stor är solcellen?
2. Hur mycket väger den?
3. Har du ett fundament till solcellen eller ska du göra ett sådant?
4. Blir upphängningen i trä eller i metall?

Om du inte har en upphängning till solcellen kanske något i den här stilen kan fungera? I trä eller i metall.

gimbal.png

Motorers typ och styrka ska väljas
Solen rör sig långsamt över himlavalvet, så det kommer att fungera även om man växlar ner rejält. Det minskar kravet på effekt hos motorerna.

Det finns servon, DC-motorer, BLDC-motorer och stegmotorer. Det finns fler, men det var dom första jag kom att tänka på. Alla kan styras från en Arduino.

Jag ser två huvudaltenrativ.
1. Bygg in kunskap i programmet om ungefär var solen finns. Baserat på datum och tid. Ha en enkel sensor. Det räcker nog med en sensor med ett rör som pekar "framåt". Svep för att leta efter Solen.
2. Ha en sensor som ger en indikation om var solen finns, yttryckt i vinklar från "rätt". Det blir en mer komplicerad sensor.

Det var bara några idéer...

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

En liten detalj.
Oberoende av hur kraftöverföringen sker från motoraxel till bas eller gimbal, om det är med friktion, med kugg, rund eller stång, eller med gängstång, så måste ju motor och motorstyrning vara reversibel.

Vissa motortyper, som stegmotorer, är "alltid" reversibla. Till DC-motorer finns det både reversibla och icke-reversibla motorstyningar.

/Pi
Skriv svar