AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
netbear
Kontakt:

AVR

Inlägg av netbear »

Hej

Har sedan X antal år sysslat en del med pic-kretsar. Tänkte ta mig en titt på avr i sommar eftersom jag i vilket fall som helst behöver bygga en ny programerare för att klara fler kretsar.

Mina frågor är säkert besvarad tidigare man jag har inte kunnat hitta det.

Fråga 1:
Vilken avr-krets bör man börja med? Jag har som sagt lekt med pickretsar och behärskar picassebler.

Fråga 2:
Vad ska jag bygga för hårdvara för att programera kretsarna? Vill förståss ha en som klarar så många avr kretsar som möjligt.

/Björn
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

1. Det kvittar nästan. 8515 började jag med iallafall. Känner du för en billigare så ta 2313.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

2. Denna funkar till alla AVR: http://www.lancos.com/prog.html#avrisp.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är ingen ide att snåla in 10-20:- för att få en gammal "omodärn" AVR.
När ATmega32:an kostar ca 80:-

Kolla i denna tråd
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... a%2A#15601
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

I princip alla ISP-programmerare fungerar med alla AVRer som finns på marknaden nu. Och precis som Hedis säger, satsa på någon AVR i mega-serien, när många i AT90S-serien slutat tillvärkas. Aningen 32an eller 8an om du vill ha en mindre, då har du något som räcker till det mesta.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Jag håller med ovanstående tal... skrivare *ehhh* (nu blev du en maskin oxå, Sorry!) MEGA-serien bör du satsa på, fast till enklare byggen räcker visserligen de äldre varianterna långt, men varför snåla när man inte vinner många kronor på den stora prestandaskillnaden?
klintan

Inlägg av klintan »

är de modä(e)rnt att skriva allt me ä istället för E? bara vi stockholmare kanske :) Tillvärkar stavar Tillverkar :) och omdärn = Omodern
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

E och Ä verkar förväxlas ganska ofta. Här i veckan fick jag en VVS-reklambroschyr där dom hade en vedeldad värmepanna. Rubriken på den var "För den värkliga vedeldaren"

Ok, så det är en värmepanna för någon som får ont (värk) när dom eldar? ;-)
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

:lol: Utom emnet: Har som stockholmare alltid ansett att "Ä" E en onödig bokstav tills jag fick veta att det inte Er rEkor som man Eter. :razz:
rogan

Re: AVR

Inlägg av rogan »

Tjena
netbear skrev:Hej

Har sedan X antal år sysslat en del med pic-kretsar. Tänkte ta mig en titt på avr i sommar eftersom jag i vilket fall som helst behöver bygga en ny programerare för att klara fler kretsar.

Mina frågor är säkert besvarad tidigare man jag har inte kunnat hitta det.

Fråga 1:
Vilken avr-krets bör man börja med? Jag har som sagt lekt med pickretsar och behärskar picassebler.
Jag håller med föregående, skulle föreslå att du börjar med någon av de nya i Mega serien, tex Mega16 eller Mega32. Då får du lite mer att leka med (minne och funktioner).
netbear skrev: Fråga 2:
Vad ska jag bygga för hårdvara för att programera kretsarna? Vill förståss ha en som klarar så många avr kretsar som möjligt.

/Björn
Jag brukar att bygga min hårdvara själv (veroboard), men du kan kolla in
http://www.lawicel.com de har ett flertal kit och är inte alltför dyra.
Om du vill kunna testa flera olika uP så kan du skaffa ett STK500.
En sida med mycket AVR information är http://www.avrfreaks.com. En riktigt guldgruva!

/rogan
Skriv svar