Hej, jag har kommit över ett nätaggregat från en server, denna ska jag använda som strömkälla vid diverse laborationer.
Problemet är bara, hur får jag igång det?
Det är ett: 157793-001 CPQ Pwr Supply HotPlug 450W från Compaq.
Tack för svaret, men det är inte ATX, tyvärr.. Det är någon HotPlug anslutning, (när men lossar det från servern så drar men bara i det vita handtaget på baksidan).
Skulle gissa på att det finns någon tåt som "talar om" om det skall vara på och sedan kanske det måste finnas någon form av belastning (ungefär som på ATX).
Du skulle ju kunna testa att skicka en vänlig fråga om hur kontakten(er) ser ut och vad som är vad. med ledning av det kanske det går att lura ut vad du skall göra för att få fjutt på härligheten.
Om det arbetar efter ATX principen med Power on kabel osv så hade man kanske kunnat testa att kortsluta någon jordkabel, samma som görs på vanliga ATX aggregat för att dra igång dom.
Trevlig ström man kunde få ut. Det var betydligt mer än vad man brukar kunna hämta från "vanliga" datornätagg.
Det skulle kunna vara så att sodjan tänker på att datornätagg inte har så jättestabil spänning direkt. Det går visserligen att ordna, men det kan vara bra att komma ihåg.
Är det ett agg som är designat som det skall (vilket man väl skall kunna utgå ifrån att ett förmodligen dyrt server agg är) så kommer inte all ström som det kan prestera på den utgången att komma ut vid en kortis vilket ju är väldigt bra. Alla datoragg (server eller ej tycker jag) skall ha inbyggt kortslutningsskydd.
sodjan skrev:En annan sak...
Det är inte *alltid* säkert att man vill ha 40 A genom labbplattan vid en kortis...
Går ju att stoppa in en säkring på t.ex 5A eller vad man nu tror är maxström för det man skall bygga.
Som last kan man klämma in ett effektmotstånd, någonstans.
Jeps, de nätagg jag kortslutit har varit av den gamla hederliga AT-standarden, det sprakar till lite och så händer inget, så är det bara att flippa av och på brytaren så funkar den igen. Dock var ju ena ett Goldstar-agg, vilket efter vad jag har förstått borde vara ganska bra grejer (åtm. Goldstar oscilloskopen (sp?))