transistor-öppen-stäng?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

transistor-öppen-stäng?

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag undrar (lätt fråga) om en transistor, den är väll inte bara öppen eller stängd? där fins väll lägen mellan också? om jag matar den med 5V (BC547) hur stor resistans är den helt öppen/stängd vid?

Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Resistans????
Utgångsimpedansen på en sån transistor är i storleksordningen 100K+.

Din fråga är fel formulerat, du vill veta något som inte aktuellt för den valda komponent.

En bipolar transistor är en strömförstärkande komponent. Om du lägger in 1µA på basen och den har en strömförstärkning på ca: 500x (ganska typisk för just den transistor) kommer kollektorn alltså försöka dra ca: 500µA.

Har du då ett 1K motstånd mellan kollektor och +5V kommer det då att vara 0,5V över motståndet och resten över transistorn.

Detta har INGET med resistans att göra, en transistor under dessa förhållanden är att likställa med en konstantströmsgenerator, därav den höga utgångsimpedans.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

OJ.. :oops: skrev fel... Vad jag menade var:
om jag driver den med 5V (basen) om jag då lägger ett motstånd mellan strömförsörjningen o basen, vid hur stor resistens (på motståndet) kommer transistorn vara helt öppen/stängd? jag ursäktar min felformulering tidigare.

Tack!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man får räkna på bl.a basströmmen (Ib). Här är en bra guide för detta.
Plocka fram databladet för transistorn och använd guiden som hjälp för att räkna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En transistor kommer knappast att vara helt av eller helt på. Helt av.... nåja, en viss minimal läckström kommer ju att finnas men den är mycket låg.
Helt på.... Om man mättar en transistor kommer det att vara ca. 0,1-0,2V över den, det exakta värdet beror på transistor, ström osv.

För att "mätta" transistorn bör man mata in styrström som motsvarar 10x det egentliga behov, har man alltså en transistor med en strömförstärkning på 500x ska man räkna den som om den hade 50x bara.

Men detta är lite extremfall, vad är det egentligen du är ute efter? Det känns som om att du försöker designa något.......
Skriv svar