AC-DC konverter på ca 1000W

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100

AC-DC konverter på ca 1000W

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag håller på att renovera en liten båt och funderar på att sätta dit en billig biltema aktersnurra.
Jag gillar inte idén med batteri för dom tar fort slut och ska man åka runt ett tag blir det tungt med en massa batterier.
Nu råkar jag ha ett litet everk (Champion mighty atom) som kan ge ce 2kw, jag tänker det är bättre att ha elverket i båten med en el-motor så kommer jag hur långt som helst!

Så, vad är ett billigt sätt att likrikta 240V från elverket till 12V som motorn vill ha?
Bör man ha ett buffert-batteri mellan konverter och motor tror ni?

Någon som har tips?
H.O

Re: AC-DC konverter på ca 1000W

Inlägg av H.O »

Ett billigt sätt är att köpa ett spänningsaggregat på AliExpress.
En snabb sökning gav t.ex ett 12V, 1200W för 857:- + 20:- i fraktkostnad eller ~2000:- för ett på 2kW som ser "stadigare" ut.

Ett alternativ är att leta efter begagnade server-PSU. Högst sannolikt bättre kvalitet än det billigaste på AliExpress men troligen också dyrare.

Sen hur du ska förpacka dessa så att de trivs marin miljö är något att bita i.
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Hej och tack för tipsen.
Vad had du för sökord på Ali?
När du skriver PSU, menar du då själva strömmatningsenheten som sitter i en dator?
Kollade hastigt och de verkar bara vara små rackare till PC's - menar du något större?

Jag tänker ha båten på trailer så den ska bara i sjön när det är fint så tror en modifierad plastlåda med ventilation blir bra.
Tror ni batteri behövs som buffert?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Så enkelt som möjligt...
Om nätaggregatet klarar att driva båtmotorn kontinuerligt så räcker det nog med ett nätaggragat och kanske ett litet filter. Någon liten induktans och en skapligt stor konding. Mest för att skydda nätaggregatet från eventuella strömspikar från motorn.

Ett "kinaaggregat" på 12 volt och med lite mer än 80 ampere fungerar nog.

Begagnade servernätaggregat kommer ut då och då på marknaden. Dom kan vara från HP eller från någon annan. 12 volt och ca 60 ampere är vanligt, men det finns större. Runt 1200 watt är inte så ovanligt. Priset kan variera mellan någon hundring och upp till ca 3-400. Det kan krävas lite lödarbete för att aktivera aggregatet och för att få vettiga anslutningar för kablar till motorn. Dom ät troligen av lite bättre kvalitet än dom billigaste "kina-aggregaten".

Här är ett exempel.
https://www.ebay.com/itm/124863415631?epid=1476096799

Hybrid eller ren eldrift
Om du är lite händig med el och elektronik och om du även vill ha möjligheten att köra lite kortare sträckor tyst och kanske lite långsamt, med el, så kan du ju ha ett batteri också. Ett bilbatteri är kanske enklast och billigast, men det är lite stort och tungt.
Ett litiumbatteri skulle nog också fungera, men det är nog lite dyrare och behöver nog en lämplig laddare också.

/Pi
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade och biltemas större elmotor är på 56A vid max 0.8hk säger dom

så ett 2kw elverk är lite overkill

men har man ändå det hadde ett batteri på några hundra ah gjort livet trevligare
och då en laddare som klarar ungefär vad elverket kan ge , om batterierna orkar med det
säg 100-150A

elverk på en tredjedel av tiden, ladda 100A körmed 50A eller kanske inte ladda alls vid kortare turer
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

steffo100 skrev: 31 augusti 2023, 21:16:26 Hej,
Jag håller på att renovera en liten båt och funderar på att sätta dit en billig biltema aktersnurra.
Jag gillar inte idén med batteri för dom tar fort slut och ska man åka runt ett tag blir det tungt med en massa batterier.
Nu råkar jag ha ett litet everk (Champion mighty atom) som kan ge ce 2kw, jag tänker det är bättre att ha elverket i båten med en el-motor så kommer jag hur långt som helst!

Så, vad är ett billigt sätt att likrikta 240V från elverket till 12V som motorn vill ha?

Någon som har tips?
När jag läser detta så ser jag en skämtbild som florerar på FB. En elbil som har en släpkärra med en elgenerator efter sig för att ladda batteriet.

Om du nu tänker köra båtmotorn på bensin via ett elverk så förstår jag inte varför du inte köper en aktersnurra som drivs av bensin direkt. Att gå omvägen via en bensingenerator till en elmotor verkar vara "rena snurren" om jag får säga det. En aktersnurra på ett par hk blir dessutom billigare. Du får dessutom bättre verkningsgrad och kör billigare.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Grönt?
Alternativt då, om man ska tänka i gröna termer. Skaffa två bilbatterier, "typ diesel", 70 Ah, placera en solcell 440W vid bryggan och ladda batterierna där.
Lyft i ett batteri i båten vid kortare turer och två vid lite längre turer.

Vi vet ju inte vad det är för båt, men om den gör 5 knop vid 35 ampere och vi, för att få batterierna att leva länge, inte laddar ur mer än hälften, så kommer man ca 5 NM eller 9,26 km på en laddning. Med ett batteri. Dubbelt så långt med två.

Det blir ljudlöst och man behöver inte fylla båten med avgaser från generatorn. Batterierna håller inte hur länge som helst, solcellen kan kanske ha 25 års garanti. Man behöver aldrig tanka. Om man vill åka båt när det är riktigt dåligt väder kan man ha en laddare vid bryggan.

/Pi
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

SeniorLemuren skrev: 1 september 2023, 09:33:30
steffo100 skrev: 31 augusti 2023, 21:16:26 Hej,

Någon som har tips?
När jag läser detta så ser jag en skämtbild som florerar på FB. En elbil som har en släpkärra med en elgenerator efter sig för att ladda batteriet.

Om du nu tänker köra båtmotorn på bensin via ett elverk så förstår jag inte varför du inte köper en aktersnurra som drivs av bensin direkt. Att gå omvägen via en bensingenerator till en elmotor verkar vara "rena snurren" om jag får säga det. En aktersnurra på ett par hk blir dessutom billigare. Du får dessutom bättre verkningsgrad och kör billigare.
Och man bör få en stabilare lösning som tål vatten bättre än ett vanligt elverk och något hopkok av server powersupply och grejs. Och utprovad...

Glöm inte årorna!
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

>Glöm inte årorna!

Om man ska tänka grönt och dessutom tänka på hälsan, så är väl detta det överlägsna alternativet? Klart billigast, dessutom!

/Pi
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Båten är en lite 13" jaktkanot så den ör lättdriven.

Jag har en Nissan 2.5hp bensinare som väger 23kg, lite tung på aktern..

Jag har oxå ett elverk mighty arom som väger 17kg samt en elmotor från biltema på ca 6 kilo.
Jag tänkte som skrivs ovan montera ett bilbatteri som steg 2 i projektet för att kunna köra tyst när man fiskar och elverket är till för transport på lite längre turer.
Elverket är lättare att ta in i båten då den är lite som resväska och bra vattenskyddad, låter inte mer än utombordare.
Ett begagnat serveraggregat som länkades nedan blir nog toppen!

En annan fördel med elmotor + elverk är att det blir lättare att fördela vikten än med bensinsnurra i en så lite båt.
lithiumbatteri med laddare ska absolut undersökas!
Sedan har jag ju segel och åror med för den delen :)
Tack för all input och fler idéer eller kommentarer mottages tacksamt!
svanted

Inlägg av svanted »

lagom krångligt med alla prylar...

https://www.expondo.se/msw-utombordare-1-5-hk-10061689

7kg
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde börjat detta med att montera elmotorn på bra sätt
och sedan provat hur mycket ström den tar i praktiken för det du vill ha

troligvis så kommer du klara dig med betydligt lägre effekt

och då kan , kanske det räcka med ex några lagom stora batterier
kanske till och med skruvdragarbatterier eller liknande

skulle man klara sig med ex 250w kan det vara lönt att kolla efter ett pyttelitet tyst elverk i sådanna fall

håller med om att viktfördelning är av godo
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, skall man prata vikt så blir en lösning med generator, ev. extra batteri, elsnurra, en tung omformare ungefär fyra gånger så tungt och bara hälften av verkningsgraden jämfört med denna snurra. Att fördela vikten med en motor på 6.76 kilo plus 0.65 liter bränsle är ju en baggis. Det räcker att flytta sig i kanoten ett par decimeter eller slänga fångad fisk föröver. Finns det dessutom segelmöjligheter. så går det ju att ta sig fram tyst om det nu är nödvändigt. Att gå över ån efter vatten får verkligen ett bra exempel i denna tråd.
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Vill ju ha lite nytta av alla prylar :(
Nåja, ni har nog rätt. Jag hänger på elsnurran med ett litet batteri och testar, kan prova med Nissan 2.5hk oxå.. sne kan jag ju segla/ro när det ska gå tyst.
Dom är otrologt lättrodda dessa 13" jaktkanoter.
Tack för alla tips... även om jag hoppats på mer entusiams kring elmotor och elverk.. :/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inget emot iden om elverk, men prova först vad som behövs i praktiken så du slipper göra onödiga saker
Skriv svar